Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD
Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.
Utgången i tvisten kan påverka även Transports bussförare, eftersom Transport inte har något eget bussavtal – utan bara ett hängavtal på Kommunals så kallade bussbranschavtal.
Målet i Arbetsdomstolen (AD) tar sikte på förhållanden som gällde på Bergkvara buss från december 2014 till maj 2015. Enligt Kommunal har företaget brutit mot kollektivavtalet på flera punkter.
En av dem handlar om fridagar för chaufförer som kört grupper under längre resor utomlands. Vid tillfällen när föraren inte behövt köra resenärerna har företaget lagt ut ledig tid, fridagar.
Kommunal hävdar att det strider mot kollektivavtalet. Mot en regel som säger att vid uppdrag på ”bortaort” ska minst åtta timmar per dygn räknas som arbetstid. Och det gäller oavsett om föraren utför arbete eller inte.
Facket motiverar det med att chauffören inte fritt kan disponera sin tid under en pågående resa.
Bergkvara buss motsätter sig tolkningen. Kommunal har också stämt företaget för brott mot bestämmelserna om löner och traktamenten. Facket anser att bolaget struntat i avtalet och betalat efter ”egenhändigt konstruerade schabloner”.
Vid förhandlingen ska AD:s ledamöter ta ställning till om chaufförerna har rätt till den särskilda ersättning som gäller vid ”enmansbetjänad buss”, även när guide finns med ombord.
Förutom uteblivna löner och ersättningar kräver Kommunal 100 000 kronor i skadestånd till var en av de drabbade chaufförerna. Omkring 20 förare berörs. Dessutom vill förbundet ha en miljon kronor i allmänt skadestånd, för egen del.
– Det ska bli intressant att följa processen. Domen, och synen på fridagarna, kan komma att påverka även andra chaufförsgrupper i framtiden, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.