Tvist om utflaggning av fartyg avgörs efter 14 år
En tvist mellan Transport och Seko på ena sidan och ett norskt rederi på andra, är på väg att få sin lösning. Efter 14 år i Arbetsdomstolen kommer snart domen. En dom som kan få konsekvenser för arbetet mot ”fiffelflaggade” fartyg inom Internationella transportarbetarfederationen.
– Det här är ett sätt för rederierna att försöka minska möjligheterna för fackförbunden att skydda besättningar på bekvämlighetsflaggade fartyg, säger Stellan Gärde, som företräder Transport och Seko genom LO-TCO rättsskydd.
Förhandlingen, som startade i dag, måndag, handlar om fartyget Sava Star. 2001 låg den Panama-flaggade båten i Holmsunds hamn i Umeå får att lossa och lasta virke. Men Transport försatte i fartyget i blockad i enlighet med den internationella kampanj mot ”fiffelflaggade” fartyg som förbundet är en del av. Först när bolaget bakom Sava Star tecknade kollektivavtal för besättningen fick fartyget lämna hamnen.
Kort därefter stämde Sava Stars ägare, det norska rederiet Foonship A/S, Transport till Arbetsdomstolen. Företaget hävdade att kollektivavtalet inte var giltigt och att stridsåtgärderna var olagliga. 2003 tillkom en till stämning efter att Seko hade blockerat Sava Star en gång till, den här gången i Köpings hamn.
Det finns flera skäl till att tvisten har tagit så lång tid att avgöra. Mellan 2004 och 2007 låg målet vilande i väntan på att ett annat mål som kunde ha betydelse för utfallet avgjordes. Efter det har AD bland annat hämtat in ett avgörande från EU-domstolen. Och nu när EU-domstolen lagt sitt avgörande är det alltså dags för huvudförhandling igen.
En av tvistefrågorna är huruvida EU/EES regler om fri rörlighet kan appliceras på fallet med Sava Star, eftersom ägaren var norsk, trots att fartyget var Panama-flaggat.
– Förlorar vi betyder det att man öppnar upp för att använda bekvämlighetsflaggade fartyg med låglönebesättningar även inom EU, säger Stellan Gärde.