Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Viktor Blombäck, klubbordförande för Transport i hamnen, konstaterar att medlemmarna inte är odelat positiva till uppgörelsen:

– Medlemmarna gillade den gamla ordningen där de själva kunde välja när man ville jobba helg. Vi ska ha medlemsmöte senare i dag. Efter det vet jag mer om vad medlemmarna tycker.

Tvisten i hamnen blev en svår nöt för facket. Under sju, åtta månader om året kommer båtar till Luleå lastade med kol till ståljätten SSAB. De kommer även på helger.

Under många år har helgarbetet utförts genom att stuveriarbetarna skrev upp sig på frivillig övertid. Som en sorts garanti fanns en lista med anställda som arbetsgivaren kunde beordra ut, ifall det inte fanns tillräckligt med frivilliga.

De som gick med på att stå på listan hade därmed beredskap att rycka in var fjärde helg. För det fick de en fast ersättning – plus lön förstås, om de blev inringda. I praktiken har listan sällan använts eftersom det hela tiden funnits frivilliga.

Systemet fungerade inte klockrent, uppger flera parter. Ersättningen för beredskapen höjdes inte, och intresset för att stå på ”beordringslistan” minskade. Ett krux var att helgarbetet genererade mycket övertid – mer än vad arbetstidsreglerna egentligen medger.

I våras sa fackklubben upp det lokala avtalet och medlemmarna slutade skriva upp sig för övertid. Det innebar att inga SSAB-båtar lossades under sju helger.

Parallellt inleddes segdragna förhandlingar med Shorelink, som såg chansen att schemalägga helgarbetet i stället för att basera det på övertid.

Vid förhandlingarna har Transport och medlemmarna inte gått helt i takt. Stuveriarbetarna vill fortsätta lösa helgbemanningen genom frivillig övertid.

Transport är i likhet med de flesta andra fackföreningar emot stora övertidsuttag och ser hellre att arbetsgivarna inrättar fler tjänster.

Tvisten innebar också att facket fick bekänna färg i en principiellt viktig fråga. Arbetsgivarna har i många år hävdat att det rikstäckande stuveriavtalet är omodernt och oflexibelt – med låsta arbetstider. Transport har ihärdigt hävdat att avtalet tvärtom är flexibelt – med stora möjligheter att schemalägga arbetet så att det passar båtanlöpen.

Uppgörelsen som tecknades i går innebär att helgarbetet i Shorelink schemaläggs. I gengäld får stuveriarbetarna en rejäl arbetstidsförkortning. Den ordinarie veckoarbetstiden blir 34 timmar och 40 minuter. Bolaget har också uttalat att åtta nya tjänster ska inrättas.

Avtalssekreterare Peter Winstén säger:

– Det hade förstås varit bättre om vi varit 100 procent överens med våra medlemmar. Men vi kunde bara inte hävda att arbetet skulle fortsätta ske som schemalagd övertid. Det strider mot alla fackliga principer.

Klubbordförande Viktor Blombäck är försiktig med kommentarer före medlemsmötet:

– Nu får vi tolv timmar långa arbetspass på helgerna. Det är inte optimalt heller. Många arbetsmoment, som truck- och krankörning, är väldigt krävande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.