Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”
8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.
Mycket positivt har hänt under de gångna åren. Mycket arbete återstår. Och 50 000 nya yrkesförare.
1 . Kan du kortfattat beskriva vad transportbranschens nämnd, Tya, är och gör?
– Vi är en organisation som ska verka för alla dem som jobbar inom transportområdet. Grundidén är att bidra till nya och uppfräschade kunskaper.
2. Först: Är det något du själv vill ta upp och nå ut med spontant?
– Jag vill gärna tipsa Transports medlemmar, och alla som jobbar inom branscher på transportområdet, att gå in på vår hemsida, Tya.se. Vi har så många verktyg där, många riktade till speciella målgrupper. Till exempel har vi ett helt gäng nya lastsäkringsfilmer – gå in och kolla, kanske finns det något nytt att lära eller något som behöver fräschas upp!? Och SAM-guiden är till stor hjälp i arbetsmiljöarbetet på företag.
3. Den senaste Skolledarrapporten från Tya visar allt fler tjejer är på väg in i branschen. Det är en positiv utveckling?
– Ja! Vi kan se att gemensamma insatser ger resultat. Och självklart är det ett viktigt mått på jämställdhet att en så stor andel som utbildar sig till yrkesförare är tjejer. Det är också viktigt att lyfta att så otroligt många som går transportprogrammet kommer direkt ut i arbete. Att så många som gått gymnasiet inte gör det är förkastligt, både för individen och samhället.
4 . Hur ser det ut några år senare, är de som börjat som chaufförer kvar i branschen efter några år – och är det skillnad mellan könen?
– Ja, jämfört med andra yrkesprogram i gymnasieskolan är andelen som är kvar i branschen hög. Tre år efter examen är det generellt sett till alla yrkesprogram 71 procent av killarna och 53 procent av tjejerna som jobbar inom det område de utbildat sig för. För dem som gått ut transportprogrammet läsåret 2015/2016 är siffran för killar 81 procent, 68 procent för tjejerna. För vård- och omsorgsprogrammet är siffran för tjejer bara 52 procent.
5 . Allt fler söker gymnasiets fordons- och transportprogram. Antalet utbildningsplatser har ökat men räcker det?
– Långt ifrån. Enkelt uttryckt är vi underfinansierade i utbildningssystemet. Vi räknar med att det kommer att behövas 50 000 nya yrkeschaufförer under kommande tioårsperiod med tanke på kommande pensionsavgångar. Merparten kommer att komma från gymnasieutbildningen, omkring och det finns ett stort behov av långsiktighet på regionsnivå. När det gäller yrkesvux och omskolning genom Arbetsförmedlingen är antalet färre och hur arbetsmarknadsinsatserna är beroende av konjunktur.
6. Är machoattityden inom transportyrkena ett utbrett problem för unga tjejer i dag, tror du?
– Oavsett bransch, eller organisation, är det viktigt att det är ett inkluderande klimat på jobbet. Det gäller självklart oavsett om du är man eller kvinna. Jag har erfarenhet av detaljhandeln, det är inte alltid kul att vara en ung kille där. Enkönade arbetsplatser är ett exempel, det finns andra. Vi är alla olika, våra familjer ser olika ut, andra har en sexuell läggning olik majoritetens, en del har bagage som inte syns men kan skapa känsla av att inte höra in.
7. Transports ordförande, Tommy Wreeth, som ju också sitter i Tya:s styrelse, har talat om bättre löneutveckling, som ett sätt att locka fler unga…
– Det kan jag säga direkt, att det där är något som du får ta upp och fråga arbetsmarknadens parter om.
8. Okej. Är det svårt att leda en organisation som består av motsatta parter på arbetsmarknaden? För fem år sedan svarade du i en intervju att du ”ännu inte” känt dig klämd mellan fack och arbetsgivares intressen.
– Nej, det tycker jag fortfarande inte att jag gjort. Tya:s styrka är att kunna lyfta frågor där det finns ett gemensamt intresse från parterna.