Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.
Close
Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.
Close

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Mycket positivt har hänt under de gångna åren. Mycket arbete återstår. Och 50 000 nya yrkesförare.

 

1 . Kan du kortfattat beskriva vad transportbranschens nämnd, Tya, är och gör?

– Vi är en organisation som ska verka för alla dem som jobbar inom transportområdet. Grundidén är att bidra till nya och uppfräschade kunskaper.

 

2.  Först: Är det något du själv vill ta upp och nå ut med spontant?

– Jag vill gärna tipsa Transports medlemmar, och alla som jobbar inom branscher på transportområdet, att gå in på vår hemsida, Tya.se. Vi har så många verktyg där, många riktade till speciella målgrupper. Till exempel har vi ett helt gäng nya lastsäkringsfilmer – gå in och kolla, kanske finns det något nytt att lära eller något som behöver fräschas upp!? Och SAM-guiden är till stor hjälp i arbetsmiljöarbetet på företag.

 

3.  Den senaste Skolledarrapporten från Tya visar allt fler tjejer är på väg in i branschen. Det är en positiv utveckling?

– Ja! Vi kan se att gemensamma insatser ger resultat. Och självklart är det ett viktigt mått på jämställdhet att en så stor andel som utbildar sig till yrkesförare är tjejer. Det är också viktigt att lyfta att så otroligt många som går transportprogrammet kommer direkt ut i arbete. Att så många som gått gymnasiet inte gör det är förkastligt, både för individen och samhället.

 

4 . Hur ser det ut några år senare, är de som börjat som chaufförer kvar i branschen efter några år – och är det skillnad mellan könen?

– Ja, jämfört med andra yrkesprogram i gymnasieskolan är andelen som är kvar i branschen hög. Tre år efter examen är det generellt sett till alla yrkesprogram 71 procent av killarna och 53 procent av tjejerna som jobbar inom det område de utbildat sig för. För dem som gått ut transportprogrammet läsåret 2015/2016 är siffran för killar 81 procent, 68 procent för tjejerna. För vård- och omsorgsprogrammet är siffran för tjejer bara 52 procent.

 

5 . Allt fler söker gymnasiets fordons- och transportprogram. Antalet utbildningsplatser har ökat men räcker det?

– Långt ifrån. Enkelt uttryckt är vi underfinansierade i utbildningssystemet. Vi räknar med att det kommer att behövas 50 000 nya yrkeschaufförer under kommande tioårsperiod med tanke på kommande pensionsavgångar. Merparten kommer att komma från gymnasieutbildningen, omkring och det finns ett stort behov av långsiktighet på regionsnivå. När det gäller yrkesvux och omskolning genom Arbetsförmedlingen är antalet färre och hur arbetsmarknadsinsatserna är beroende av konjunktur.

 

6.  Är machoattityden inom transportyrkena ett utbrett problem för unga tjejer i dag, tror du?

– Oavsett bransch, eller organisation, är det viktigt att det är ett inkluderande klimat på jobbet. Det gäller självklart oavsett om du är man eller kvinna. Jag har erfarenhet av detaljhandeln, det är inte alltid kul att vara en ung kille där. Enkönade arbetsplatser är ett exempel, det finns andra. Vi är alla olika, våra familjer ser olika ut, andra har en sexuell läggning olik majoritetens, en del har bagage som inte syns men kan skapa känsla av att inte höra in.

 

7.  Transports ordförande, Tommy Wreeth, som ju också sitter i Tya:s styrelse, har talat om bättre löneutveckling, som ett sätt att locka fler unga…

– Det kan jag säga direkt, att det där är något som du får ta upp och fråga arbetsmarknadens parter om.

 

8.  Okej. Är det svårt att leda en organisation som består av motsatta parter på arbetsmarknaden? För fem år sedan svarade du i en intervju att du ”ännu inte” känt dig klämd mellan fack och arbetsgivares intressen.

– Nej, det tycker jag fortfarande inte att jag gjort. Tya:s styrka är att kunna lyfta frågor där det finns ett gemensamt intresse från parterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.