Tyngre fordon med B-körkort?
Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.
Den som har B-körkort får inte köra ekipage som väger mer än sammanlagt 3 500 kilo. Enligt vissa innebär det ett hinder för klimatomställning, eftersom exempelvis elbilar väger mer än bilar med förbränningsmotor. Och därmed kan bilen ta mindre last.
Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att skapa en försöksverksamhet där företag kan söka om undantag för vissa körkortsregler för sina förare.
Det förslag som ligger på bordet är att fordon som drivs med alternativa bränslen och inte har släp ska få väga upp till 4 250 kilo. En annan förutsättning för att företag ska få söka undantag är att föraren som kör det tyngre fordonet ska ha haft körkort i minst två år.
Den föreslagna försöksperioden har inte dragit i gång än. Om den ska göras är det regeringens plan att författningsförändringar ska vara på plats efter juli 2024.
Sedan den 13 februari 2024 får företag och andra arbetsgivare en klimatbonus om de köper eldrivna lätta lastbilar. Stödet är på 50 000 kronor per fordon. Från och med nästa år trappas stödet ner till som mest 40 000 kronor per fordon.
Stödet gäller dock enbart fordon som är registrerade för att köra upp till 3,5 ton.
Detta är bara en av de lagar och andra regler som är anpassade efter gamla standarder och som ger utslag i till exempel kollektivavtalen. I transportavtalet för åkerichaufförer finns det två olika lönetrappor. En för chaufförer som har behörighet att köra fordon som väger över 3,5 ton och en trappa för dem som kör fordon under 3,5 ton.