Tyngre internationella transporter tillåts igen
Regeringen har beslutat ändra trafikförordningen, så att lastbilstransporter över 40 ton återigen tillåts passera Sveriges gränser. Tidigare under sommaren har den svenska polisen stoppat tyngre ekipage i internationell trafik, vilket sägs ha orsakat stort rabalder i både Norge och Danmark.
– Under ett par veckor så ringde telefonerna oavbrutet. Det var både svenska och utländska åkare som ville veta vad som gällde. Så det är naturligtvis glädjande att kunna meddela att ordningen nu är återställd, säger Bengt Waldersten, chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag.
Bakgrunden är en tingsrättsdom från 2009, då en svensk chaufför fälldes för överlass när han körde en internationell transport från Finland till Frankrike. Polisen kontrollvägde ekipaget på väg till Skandiahamnen, och totalvikten befanns ligga strax under den svenska maxgränsen 48 ton.
Men Göteborgs tingsrätt ansåg att när det rörde sig om en internationell transport, skulle den tillåtna maxvikten vara 40 ton. Eftersom detta är EU:s gräns vid internationella transporter.
Chauffören överklagade, men nu i våras avgjordes ärendet slutgiltigt då Högsta Domstolen nekade prövningstillstånd. Med stöd av detta har polisen under sommaren kontrollerat framförallt danska och norska bilar, och skickat ett antal överlass-ärenden vidare till åklagare.
Men efter kraftiga påtryckningar från både regeringar och åkeriorganisationer i våra nordiska grannländer, har näringsdepartementet alltså beslutat ändra trafikförordningen. Nu ska man förtydliga reglerna, så att transporter över 40 ton återigen kan passera svenska gränser.
– Det viktiga var att få detta till stånd snabbt, så man kunde få igång den internationella trafiken igen. Och jag har aldrig under mina 28 år som jurist på Sveriges Åkeriföretag varit med om, att man har ändrat en förordningsregel så här fort, säger Bengt Waldersten.
Förändringarna i trafikförordningen träder i kraft den 4 september.