Tyngre lastbilar på väg
Regeringen förbereder ett förslag om ökad maxvikt för tunga lastbilar. Upp till 74 ton kommer att tillåtas.
– Frågan bereds av regeringskansliet och en lagrådsremiss kommer senare i höst. Det handlar om snar närtid, säger socialdemokraten Pia Nilsson, gruppledare för S i trafikutskottet.
– Förslaget innebär en höjd maxvikt, men inte längre utan enbart tyngre fordon.
När regeringen lägger förslag, som ofta har sitt ursprung i en utredning, lämnar den först en skiss på propositionen till lagrådet. Lagrådsremissen granskas inte bara av tunga jurister utan även organisationer och andra intresserade brukar få yttra sig.
Efter detta förfarande tas den slutgiltiga propositionen fram och lämnas till riksdagen. Regler om tyngre lastbilar föreslogs av en utredning från Trafikverket för två år sedan.
– Framför allt går vi skogsnäringens önskemål till mötes med förslaget. Främst skulle transporter i norra Sverige underlättas med tyngre fordon, säger Pia Nilsson.
– Vi är inte intresserade av att alla vägar ska byggas ut, eftersom vi vill att mer gods ska fraktas på järnväg och fartyg.
De skogstransporter som regeringen främst vill underlätta i sitt förslag sker till stor del på Norrlandsvägar. Där är konkurrensen från järnvägen liten.
Därför tror inte Pia Nilsson att förslaget leder till mer överföring av gods från järnväg till lastbilar i de områden där tyngre lastbilar tillåts köra.
– Nej, forskning visar att den risken är liten.
Hon framhåller också att förslaget är förenligt med regeringens klimatpolitik, som just vill gynna miljövänliga transporter på järnvägen.
– Ja, tyngre fordon kan ge färre ekipage på våra vägar, vilket leder till mindre utsläpp.
Däremot kommer regeringen inte satsa några nya pengar trots att vägar och broar måste förstärkas på de sträckor där den högre maxvikten blir tillåten.
Trafikverket har själv beräknat den kostnaden till omkring 11 miljarder kronor. De pengarna kommer till stor del att tas från vägbärighetsanslaget i verkets budget, uppger Pia Nilsson.
Transport har tidigare uttalat sig försiktig positivt om 74 ton som maxvikt, men samtidigt krävt trafiksäkerhetsstärkande åtgärder, som utbildning av de förare som ska ratta de tyngre fordonen.
Pia Nilsson är väl insats i branschens åsikter och vad gräsrotsrörelsen Här stannar Sverige vill. Dess krav om krafttag mot fusket går i linje med den politik som den rödgröna regeringen för och de förslag som förbereds, enligt Nilsson.
– Vi har gjort en hel del på de två år som vi styrt Sverige. Och halva mandatperioden är kvar.
– När vi kom till makten fanns inget beslut om höjd maxvikt till dagens 64 ton eller någon lag som gav möjlighet för polisen att stoppa olagliga transporter i 24 timmar genom klampning.
– Vi har också infört sanktionsavgiften på 40 000 kronor. Den är dubbelt så hög som den förra alliansregeringen föreslog.
Hon räknar också upp kommande åtgärder:
- Trafikverket förbereder införandet av alkoholbommar i tre till fem hamnar.
- Transportstyrelsen utreder bland annat skärpt beställaransvar för transporter
- I oktober ska Transportstyrelsen redovisa var säkrare uppställningsplatser för tunga fordon kan inrättas.
- Möjligheten till flexiblare kör- och vilotider innan någon bötfälls utreds.
- I en utredning granskas förutsättningarna att ta bort 24-timmarsreglen vid klampning av fordon och eventuellt slopa tidsgränsen helt.
Och dessutom finns det mycket omtalade extra anslaget till polisen på 100 miljoner, som bland annat ska leda till att fler trafikpoliser anställs.
– Sex av sju polisdistrikt anställer redan fler bilinspektörer innan pengarna betalats ut. Det behövs inte bara fler poliser, utan också dessa experter på tyngre fordon.
Men kritik har förts fram mot att satsningen. Bland andra har Polisförbundet framhållit att den är för liten.
– Det är en klar förstärkning. 100 miljoner kronor är mer än 0. Förstärkningen ger en extra skjuts åt den rekrytering som redan har börjat.