Close
Skogsnäringen har länge krävt ökad maxvikt för fordonen.
Close

Tyngre lastbilar på väg

Regeringen förbereder ett förslag om ökad maxvikt för tunga lastbilar. Upp till 74 ton kommer att tillåtas.

– Frågan bereds av regeringskansliet och en lagrådsremiss kommer senare i höst. Det handlar om snar närtid, säger socialdemokraten Pia Nilsson, gruppledare för S i trafikutskottet.

– Förslaget innebär en höjd maxvikt, men inte längre utan enbart tyngre fordon.

När regeringen lägger förslag, som ofta har sitt ursprung i en utredning, lämnar den först en skiss på propositionen till lagrådet. Lagrådsremissen granskas inte bara av tunga jurister utan även organisationer och andra intresserade brukar få yttra sig.

Efter detta förfarande tas den slutgiltiga propositionen fram och lämnas till riksdagen. Regler om tyngre lastbilar föreslogs av en utredning från Trafikverket för två år sedan.

– Framför allt går vi skogsnäringens önskemål till mötes med förslaget.  Främst skulle transporter i norra Sverige underlättas med tyngre fordon, säger Pia Nilsson.

– Vi är inte intresserade av att alla vägar ska byggas ut, eftersom vi vill att mer gods ska fraktas på järnväg och fartyg.

De skogstransporter som regeringen främst vill underlätta i sitt förslag sker till stor del på Norrlandsvägar. Där är konkurrensen från järnvägen liten.

Därför tror inte Pia Nilsson att förslaget leder till mer överföring av gods från järnväg till lastbilar i de områden där tyngre lastbilar tillåts köra.

– Nej, forskning visar att den risken är liten.

Hon framhåller också att förslaget är förenligt med regeringens klimatpolitik, som just vill gynna miljövänliga transporter på järnvägen.

– Ja, tyngre fordon kan ge färre ekipage på våra vägar, vilket leder till mindre utsläpp.

Däremot kommer regeringen inte satsa några nya pengar trots att vägar och broar måste förstärkas på de sträckor där den högre maxvikten blir tillåten.

Trafikverket har själv beräknat den kostnaden till omkring 11 miljarder kronor. De pengarna kommer till stor del att tas från vägbärighetsanslaget i verkets budget, uppger Pia Nilsson.

Transport har tidigare uttalat sig försiktig positivt om 74 ton som maxvikt, men samtidigt krävt trafiksäkerhetsstärkande åtgärder, som utbildning av de förare som ska ratta de tyngre fordonen.

Pia Nilsson är väl insats i branschens åsikter och vad gräsrotsrörelsen Här stannar Sverige vill. Dess krav om krafttag mot fusket går i linje med den politik som den rödgröna regeringen för och de förslag som förbereds, enligt Nilsson.

– Vi har gjort en hel del på de två år som vi styrt Sverige. Och halva mandatperioden är kvar.

– När vi kom till makten fanns inget beslut om höjd maxvikt till dagens 64 ton eller någon lag som gav möjlighet för polisen att stoppa olagliga transporter i 24 timmar genom klampning.

– Vi har också infört sanktionsavgiften på 40 000 kronor. Den är dubbelt så hög som den förra alliansregeringen föreslog.

Hon räknar också upp kommande åtgärder:

  • Trafikverket förbereder införandet av alkoholbommar i tre till fem hamnar.
  • Transportstyrelsen utreder bland annat skärpt beställaransvar för transporter
  • I oktober ska Transportstyrelsen redovisa var säkrare uppställningsplatser för tunga fordon kan inrättas.
  • Möjligheten till flexiblare kör- och vilotider innan någon bötfälls utreds.
  • I en utredning granskas förutsättningarna att ta bort 24-timmarsreglen vid klampning av fordon och eventuellt slopa tidsgränsen helt.
    Och dessutom finns det mycket omtalade extra anslaget till polisen på 100 miljoner, som bland annat ska leda till att fler trafikpoliser anställs.

– Sex av sju polisdistrikt anställer redan fler bilinspektörer innan pengarna betalats ut. Det behövs inte bara fler poliser, utan också dessa experter på tyngre fordon.

Men kritik har förts fram mot att satsningen. Bland andra har Polisförbundet framhållit att den är för liten.

– Det är en klar förstärkning. 100 miljoner kronor är mer än 0. Förstärkningen ger en extra skjuts åt den rekrytering som redan har börjat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.