Tyngre tung trafik på gång
Tyngre lastbilar kan bli tillåtna redan i vår. Regeringen filar på ett förslag om maxvikten 64 ton. Det räcker inte, anser Transports utredare.
För ungefär ett år sedan fick Transportstyrelsen och Trafikverket i uppdrag av den förra regeringen att undersöka möjligheterna att införa en ny högre bruttovikt för lastbilar. Uppdraget kom då efter påtryckningar från skogsindustrin.
Sedan dess pågår arbetet som syftar till utökad maxlast. Transportarbetaren frågar infrastrukturminister Anna Johansson (S) när nya vikter kan bli verklighet:
– Ganska snart kan 64 ton bli tillåtna. Troligen under våren, säger hon.
Branschen har dock efterlyst ännu tyngre lastbilar.
– Men att gå upp till 74 ton är knepigare, säger Anna Johansson.
Hon anger två orsaker:
– Den första är att vi inte vill medverka till överflyttning av gods från järnväg till väg eftersom järnväg betyder nollutsläpp. Det andra är att om vi tillåter 74 så kräver det bärighetsåtgärder på framförallt broar, och de pengarna finns inte avsatta.
Magnus Falk är utredare på Transport och arbetar med frågor kring godstransporter. Han är inte nöjd med beskedet.
– Det ökar väl konkurrenskraften något för den svenska åkerinäringen med 64-tonsgränsen. Men det är först när vi närmar oss 74 ton som det blir mer intressant.
I dag är maxvikten för en lastbil från 60 ton.