Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas
Close
”Machokulturen sårar, skadar, hindrar, förstör, försämrar och dödar. Ju mer vi tillåter den att härja fritt, desto fler drabbas av allvarligare konsekvenser”, skriver Atilla Yoldaș i sin bok om hur vi ”vaccinerar” pojkar mot machokultur.
Close

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Kultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Under uppväxten i Norrköping blev Atilla Yoldaș själv mobbad och slagen, kallad fjolla, bög, mes. En liten nörd i en fantasyvärld av Star Wars, Harry Potter och Spindelmannen, säger han själv. Över hans armar och långt upp på halsen slingrar sig blåsvarta tatueringar. Atilla stryker med handen över ett lysande lasersvärd.

– Hela högerarmen är en hyllning till den kille jag en gång var. Jag läste serietidningar och samlade på figurer av hjältar som stod upp för sig själva. Hämtade kraft från den världen, berättar han när vi ses på ett kafé nära hans hem i Stockholm.

I verkliga livet gick Atilla undan. Skämdes och höll tyst, ville inte oroa sina föräldrar. Han hade nära till tårar, oavsett om han blev arg eller glad. Har det än (Lejonkungen är en trigger). Men i omgivningen grät inte män, tårar ”var villkorade” till begravningar och barnafödslar. Idrottsevenemang. 

– Första gången jag såg en man gråta var när IFK Norrköping förlorade en match. Själv funderade jag på om jag hade fel på mina tårkanaler, säger Atilla och skrattar.

I sin nya bok, Typiskt killar! Så gör vi pojkar till jämställda män, beskriver han två känslor som generellt uppmuntras bland män – aggressivitet och glädje. Visst är en förändring på gång. Men machomän, som han drastiskt kallar fiender, dyker hela tiden upp i medierna, påverkar pojkar och män och driver utvecklingen tillbaka, beskriver han.

Därför är förebilder, som visar på en mer empatisk och förstående manlighet och maskulinitet så viktiga, förklarar Atilla. Själv försöker han vara en och uppmanar andra vuxna att tänka på ”vad de sänder ut”, kolla upp killarnas förebilder och ta upp dem i samtal. Liksom att ta det där första jobbiga samtalet om sex, porr och skillnaden. Typ:

– Hur skulle du själv reagera om någon plötsligt tog stryptag på dig i sängen?

Den som nu får en klump i halsen över att ha missat detta och annat lugnar Atilla:

– Alla gör fel. Det är aldrig för sent. Vi lär oss tillsammans.

Det krävs teamwork för att stoppa machokulturen, skriver han i sin bok med personligt tilltal. Han bjuder på skratt, trots all tung statistik som bland annat visar att män är i majoritet när det gäller att utöva våld och sexuella övergrepp. För att klara sig i diskussioner med ”kidsen” behöver man kunna luta sig mot kalla fakta, resonerar Atilla.

Ibland blir han beskylld för att vilja feminisera och göra kvinnor av män, men det slår han ifrån sig. Visst finns det biologiska skillnader, men Atilla hävdar att de inte är så stora som vissa gör gällande. Trycker på att vi i betydligt högre utsträckning formas av normer för hur killar och tjejer ska vara, förväntningar och omgivande miljö.

– Vi måste börja tidigt, redan i för­skolan och säga ifrån vid nedsättande ord om exempelvis tjejer och homosexuella. Sätter vi inte stopp kan ord övergå i handling, där män passerar gränser. ”Typiskt killar” är ett begrepp jag växte upp med. Det användes som ursäkt för pojkar att vara mer buffliga och aggressiva.”

Men ursäkter, som ”han drar dig i håret för att han tycker om dig”, vill Atilla bannlysa.

– Ibland behandlas vi som någon form av djur som inte kan kontrollera vår ilska och sexualitet. Men vi är mycket bättre än så. Jag tror på killar och män, annars hade jag inte skrivit boken.

Kvinnor dominerar statistiken om psykisk ohälsa, blir sjukskrivna och söker oftare vård. Män toppar i stället statistiken över självmord. Atilla skriver öppet om sin egen ångest som han kämpade med så länge och trodde att han måste hantera själv. Ångrar att han inte sökte vård och gick i terapi tidigare. Budskapet är: Våga visa dig sårbar, prata om känslor, ta emot hjälp. 

Atilla ber oss stå upp för pojkar och män, som själva inte kan eller vågar säga ifrån mot kränkningar i machokulturens namn. Men hur var det nu med myterna kring hormonet testosteron och snacket om ”testosteronstinna” hannar? Med stöd av överläkare Stefan Arver vid Karolinska institutet konstaterar Atilla Yoldaș att testosteron inte gör killar och män våldsamma eller ökar deras sexuella drift och förmåga. ”Det är snarare brist på testoste­ron som kan leda till nedstämdhet och ilska”, förklarar Arver. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms ­annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.