Krönika

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Jag har fått låna dusch och fått hjälp att lasta om för att jag ska få allt i rätt ordning. Vakter har till och med låst upp firmor på helger så att jag kunnat lossa.

Det är något murrigt dystert men samtidigt lite hemtrevligt över Autobahn på nätterna. Nattradion är också Europas bästa. Men mitt i den sömniga lunken där bilen gungar fram över betongskarvarna, kan det komma över mig vem som beordrade byggandet av just Autobahn; Adolf Hitler. Och allt det fruktansvärda som hände därefter.

Då blir plötsligt det tyska mörkret tungt att bära. Att sex miljoner judar, lika många som drygt halva Sveriges befolkning, dödades i dödslägren är en kunskap som är svår, ja orimlig att hantera.

För att ändå inte gå helt i däck försöker jag tänka bort det för att någon dag, i dagsljus, ta in det en bit i taget. Ett sätt kan vara att läsa om Nobelpristagaren och överlevaren från förintelselägret Auschwitz, Imre Kertés. Författaren Erik Löfvendahl har skrivit en utmärkt bok Imre Kertész och överlevandets skam, om honom.

Kertész var född i Ungern och som fjortonårig jude hamnade han i Auschwitz i slutet av andra världskriget. Hans familj var inte speciellt religiös och själv visste han knappt vad jude var innan nazisterna talade om det.

Genomgående bland de som överlevt dödslägren är att de känner skuld, så också Kertész. Många av dem, även kända författare, har senare tagit sina liv. Vari skulden består är svårt att förstå för oss som aldrig varit i liknande situationer. Men kanske är det i den stora frågan varför just de överlevde.

Ett skäl till att just Kertész klarade sig kan ha varit att någon dödförklarade honom i nazisternas annars så noggranna dokument. På så sätt kunde han obemärkt gå omkring i lägret som ”död” och man kan ju inte dö två gånger…

Det känns som att det är just detta som är del en av behållningen i Kertész författarskap. Glappet mellan det onda och det goda. Ondskan hade Kertész inga problem att förstå. Det räcker med att se jagsvaga mobbare på en skolgård.

Men godheten, var kommer den ifrån? Viljan att hjälpa trots risker för sitt eget liv. Kanske har just tyskarna i alla fall delvis lärt sig något om ondska. Till skillnad från Ungern, som enligt Kertész aldrig gjort upp med sitt fascistiska förflutna, nämns förintelsens oerhörda skuld ofta, exempelvis i tysk radio.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Davids krönika. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.