Tysk polis bötfällde bussförare på fel grunder
Flera lastbilschaufförer har fått dryga böter för att de missat att varje dag knappa in start- och slutland på färdskrivaren. Bussföraren Magnus Grönvall är konfunderad. Han blev stoppad i Tyskland och bötfälld för att han tagit ur kortet ur färdskrivaren, när det var dags för dygnsvila.
Nyligen skrev Transportarbetaren om en grusbilschaufför och distributionsförare som fått böter för brott mot kör- och vilotidsreglerna.
Båda hade stoppat i sina förarkort i färdskrivaren när arbetsveckan började. Då registrerades också startland, som reglerna säger. Sedan fick kortet sitta kvar hela veckan. På fredagen – efter körningarna som bara skett inom Sverige – togs korten ur och slutland knappades in.
Fel, säger polisen och får medhåll av Transportstyrelsen. Start- och slutland måste knappas in varje dag, även om man bara kör exempelvis distributionstrafik i Stockholm.
Bussföraren Magnus Grönvall läste artikeln och reagerade. Han och en kollega körde nyligen en beställningsresa till Holland. På hemvägen väntade tyska polisen. Hundratals bussar stoppades och kontrollerades.
Magnus och hans kollega fick nedslag på färdskrivaren. När körpassen var slut för dagen hade förarna tagit ur sina förarkort.
– Vi berättade att vi gjort det på grund av stöldrisken. Polisen hävdade då att kortet måste sitta i hela veckan, annars kunde vi ju ha satt oss i någon annan buss och kört under viloperioden, påstod man.
Magnus och hans kollega fick ultimatum. Antingen ta en elva timmar lång dygnsvila omedelbart, eller 30 euro vardera i böter.
– Vi hade inget val. Passagerarna kunde ju inte sitta i bussen elva timmar, så det var bara att betala. Vi fick faktiskt kvitto, suckar Magnus som uppskattar att han betalt åtminstone 20 000 kronor i färdskrivarböter de senaste tio åren.
Vad är det egentligen som gäller för start- och slutland? Och var ska förarkortet sitta när man tar dygnsvila?
Jimmy Danielsson jobbar på Transportstyrelsen. Han säger:
– Yrkesförare måste knappa i start- och slutland varje dag, oavsett vilken sorts körning man utför. Enklaste sättet är väl att sätta i och ta ur kortet varje morgon och kväll, då kommer frågan upp automatiskt. Men man kan också göra det manuellt, utan att ta ur kortet.
Danielsson menar att tyska polisen gjorde fel som bötfällde busschaufförerna:
– Man får ha förarkortet i hela veckan. Men enligt reglerna, som ju gäller i hela EU, är det absolut inget krav. Tvärtom rekommenderar vi att man tar ut kortet vid dygns- och helgvila, just på grund av stöldrisken.