Almedalen

Tystnad råder om arbetsskadorna

Färre och färre arbetstagare får ersättning från arbetsskadeförsäkringen. På 15 år har antalet sjunkit med närmare 70 procent. Sedan 1993 har statens kostnad minskat från elva till tre miljarder kronor.

– Det allvarligaste är att många som skadar sig i arbetet inte ens får sin sak prövad, säger LO:s utredare Renée Andersson.

Under årets Almedalsvecka genomförs nästan 3 000 seminarier. Det är svårt att hitta något ämne som inte tas upp till diskussion.

En fråga lyser helt med sin frånvaro. Det är integriteten i arbetslivet. Övervakning, alko- och drogkontroller och granskning av brottsregister har ökat kraftigt på senare år. Här är det tyst i Almedalstälten.

Nästan lika tyst är det om arbetsskadorna. Fast på tisdagsmorgonen arrangerade LO-TCO Rättsskydd ett seminarium på temat.

– Arbetsskadorna har hamnat helt i medieskugga, inledde Robert Sjunnebo, enhetschef på Rättsskyddet.

Ordet gick sedan till juristen Sara Björkstrand som berättade att hon och kollegorna får in allt fler försäkringsärenden från fackförbunden. Ärenden som ofta måste drivas till domstol. Många rör sjukförsäkringen, men också den allmänna arbetsskadeförsäkringen.

Björkstrand beskrev hur staten gradvis urholkat skyddet för de som skadar sig i jobbet. Beviskraven höjdes kraftigt i flera omgångar, med resultat att färre arbetstagare fått sina skador godkända.

Hon sa:

– I dag går försäkringen med stort överskott. Fast inget tyder på att arbetslivet blivit mindre farligt eller att färre skadas på jobbet. Det är också svårare för kvinnor att få ersättning, trots att kvinnor i högre grad än män drabbas av förslitningsskador.

LO-TCO Rättsskydd efterlyser flera åtgärder för att förbättra situationen för människor som skadas i jobbet. Det handlar om:

  • Mer forskning, inte minst kring kvinnors arbetsmiljö.
  • Mildrade bevisregler.
  • Lättnader i beviskraven när kunskapsläget är bristfälligt.

Sara Björkstrand beskrev också problemet med ”varaktighetsrekvisitet”. I dag måste en drabbad person ha besvär i ett år innan Försäkringskassan över huvud taget prövar om det är fråga om en arbetsskada som ger rätt till livränta.

– Hälften av alla som söker ersättning sållas bort för att de inte uppfyller rekvisitet. Därmed blir det aldrig prövat om det var en arbetsskada. Tidsfristen måste sänkas till förslagsvis sex månader.

Fler brister kom i dagen. En är hur den arbetsskadade prövas mot andra jobb på arbetsmarknaden. En annan rör det faktum att beviljad livränta, i de fall det sker, inte följer med löneutvecklingen på arbetsmarknaden.

Renée Andersson, utredare på LO, anser att statsmakterna måste prioritera arbetsskadorna.

– Politikerna måste se till att fler kommer in i försäkringen, så att människor åtminstone får en prövning. Bristerna i den allmänna försäkringen gör att vår kollektivavtalade försäkring fått ta över mer av ansvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Transportarbetarens logga

Över 35 000 skadade i olyckor på jobbet

Arbetsmiljö. När effekterna av pandemin klingat av har det totala antalet anmälda olyckor och fall av arbetssjukdom minskat. Men förra året anmälde 35 400 personer att de råkat ut för arbetsolyckor som ledde till att de tvingades sjukskriva sig. Det visar statistik som Arbetsmiljöverket sammanställt i en ny rapport.

Arbete vid Postnord TPL i Ljungby. Obekväm arbetsställnig. Arkivbild.

”Ingen ska riskera att skadas eller dö på jobbet”

Arbetsmiljö. Arbetsgivarna brister när det gäller både tillsyn och kontroll av olycksdrabbade mobila maskiner som bland annat truckar. Skriftliga tillstånd för att få köra truck saknas också på många arbetsplatser inom verkstad, tillverkning, transporter och magasinering. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.