”Uber bedriver svarttaxiverksamhet”
Uberpop bedriver olaglig taxitrafik, anser både Svenska taxiförbundet och Transportstyrelsen. Företaget, som vid flera tillfällen har polisanmälts, utreds just nu av Ekobrottsmyndigheten. Även i Frankrike möts företaget med protester. Förra veckan satte franska taxichaufförer bilar i brand för att markera sitt ogillande.
Det är det amerikanska företaget Uber som bedriver transportverksamhet i flera länder, bland annat Sverige, som omgärdas av en rad frågetecken. Via en app kan man beställa en resa med en bil. Det fungerar som ett slags nätverk av privatpersoner som kommer överens om samåkning. Mot betalning.
Uberpop, som tjänsten kallas, lockar med förtjänster på upp till 2 000 kronor per helg för den som har en egen bil och vill tjäna extra pengar. Några krav på taxameter finns inte, vilket gör det omöjligt för myndigheter att göra kontroller. Ubers vd Robin Reznik har tidigare försvarat verksamheten med att det inte är någon taxirörelse utan en teknikplattform som kopplar ihop passagerare och förare.
Men Svenska taxiförbundet anser att Uber bedriver taxiverksamhet.
– Det är med all sannolikhet storskalig svarttaxiverksamhet, säger förbundets chefsjurist Anders Berge till Göteborgsposten.
– I lagen finns det några få undantag från vad som anses vara taxitrafik. Till exempel om man är på väg till sitt jobb och tar med någon annan i bilen. Men i nästan alla andra fall då man tillhandahåller en transport mot betalning så är det taxitrafik.
Transportstyrelsen är överens med Svenska taxiförbundet. Utredaren Maria Åkerlund säger till Göteborgsposten att Uberpop uppfyller kriterierna för taxitrafik och därför skulle behöva tillstånd. Att de inte har något tillstånd gör också att Transportstyrelsen inte kan vidta några åtgärder mot företaget.
– Vi har tillsyn över verksamheter som har tillstånd, säger Maria Åkerlund. De som faller utanför är en polisiär fråga. Det har också gjorts polisanmälningar mot Uberpop som hamnat hos Ekobrottsmyndigheten, så vi avvaktar deras utredning.
Katinka Wall, pressansvarig hos Ekobrottsmyndigheten, säger till Göteborgsposten att mycket i myndighetens underrättelseverksamhet är sekretessbelagt, men att ”de där tjänsterna har inte gått under radarn”.
– Vi kartlägger och analyserar dem. Jag kan dock inte svara på om vi är klara med utredningen, säger hon till tidningen.
Även i Frankrike utgör Uber en kontroversiell verksamhet. Två chefer från företaget har nyligen tagits in för förhör om lagbrott. Ubers verksamhet är förbjuden i Frankrike sedan januari, men verksamheten har trots detta fortsatt ändå.
Förra veckan protesterade också franska taxichaufförer mot Ubers verksamhet genom att blockera vägar och tända eld på bilar. I Paris satte polisen in tårgas för att få stopp på aktionen. Det är Ubers låga avgifter som hotar andra taxibolags existens, anser chaufförerna.
Uber fortsätter trots protester och granskningar att utöka sin verksamhet. Senaste tillskottet är båttaxi som snart startar i Istanbul. Där ska appen byggas tillsammans med det turkiska färjebolaget Navette.