Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Uber har i över tio års tid satsat på etableringar i större städer och finns nu på 700 orter runt om i världen. När företaget riktade fokus mot Norden hösten 2014 gick det samtidigt in i alla länder utom Island. De startade verksamhet i huvudstäderna, men också i Göteborg och Malmö.

Vid etableringen struntade företaget i de lagregler som gällde för taxinäringen i de olika länderna, visar granskningen av Uber som nyhetsbrevet Arbetsliv i Norden var första att rapportera om.

Sverige hade redan avreglerat sin taximarknad, men i de övriga länderna var antalet taxilicenser, reglerna för dessa och kraven på bilarna hårt reglerade. I stället för att anpassa sin verksamhet efter rådande lagstiftning satte sig Uber över den, inklusive den svenska mer liberala, visar rapporten.

− Uber utlöste omedelbart nationella debatter kring konkurrens, teknik och reglering av taximarknaden och framkallade en process för avreglering av taximarknaden i Norden, skriver de tre forskarna Sigurd Oppegaard, Tiina Saari och Antti Saloniemi i sin granskning.

Forskarna bakom studien har också undersökt arbetsvillkoren för Uber-förarna.

Många förare har långa arbetsdagar till låg lön och arbetar under mycket osäkra förhållanden. De behöver ett bättre stöd i regelverk, som kan garantera dem mer anständiga villkor, skriver forskarna.

Så här gick det i de olika länderna:

Sverige

Trots att den svenska taximarknaden var avreglerad och inga begränsningar av antalet taxibilar fanns mötte Uber problem. Fortfarande måste man ha licens och vara certifierad om man vill köra taxi.

Här lanserades framförallt den populära tjänsten Uber pop där föraren ansluter sig själv och sin bil till en app som förmedlar körningar. Tjänsten upphörde emellertid när omkring 30 förare dömdes för att ha kört passagerare utan taxilicens eller taxameter.

Uber har fortfarande kvar en del mer lyxiga tjänster där bilarna, ofta limousiner, har taxameter och förarna licens.

Den svenska lagstiftningen har också ändrats och senare i höst börjar nya regler träda i kraft som ger möjlighet till andra redovisningar av körningarnas än via taxameter.

Danmark

I Danmark blev Uber omedelbart stämt när de började köra passagerare sent på hösten 2014. Två förare blev pilotfall och fälldes för olagliga persontransporter. Därefter anmäldes ytterligare 1 500 chaufförer för lagbrott och tidigare chaufförer fick krav på obetalda skatter.

Ubers etablering startade en politisk debatt om avreglering. Det ledde till nya regler, som infördes 2018. Fortfarande krävs licens för fordonet och föraren. Även om trösklarna för taxitransporter sänkts måste bilarna fortfarande bland annat ha taxameter och sitt licensnummer synligt på utsidan.

Detta var för mycket för Uber som drog sig ur marknaden våren 2017.

Finland

Även i Finland hamnade Uber-förare i domstol. I ett uppmärksammat mål blev föraren ålagd att betala in sina inkomster för 2016 till staten. Över 70 förare fick därefter böter för olagliga persontransporter.

Trots en debatt om oschyst konkurrens fick landet lättnader i lagstiftningen för två år sedan. Begränsningen av antalet taxilicenser är borttagen, men fortfarande krävs licensering av föraren. Däremot ställs inga krav på lokalkännedom längre för att få köra taxi.

Uber har efter lagändringen återupptagit körningarna med egenanställda förare som använder sina privatbilar.

Norge

I Norge bröt Uber också mot lagstiftningen och många av deras förare fick rättsliga påföljder. Förare bötfälldes, fick körkort indragna och inkomster konfiskerade. Uber fick dessutom en företagsbot på 5 miljoner norska kronor.

Även i Norge ledde verksamheten till debatt och en ändrad lagstiftning där taximarknaden avreglerades. Antalet licenser är inte längre reglerade, men fortfarande finns krav på förare och bilar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.