Uberpop-förare fälld för olaga taxitrafik

Den första domen har fallit mot Uberpop, en sorts taxiverksamhet där privatpersoner kör betalande passagerare i egen bil. Föraren fastnade i en poliskontroll i Stockholm och dömdes nyligen till 2 500 kronor i dagsböter för olaga taxitrafik.

Uber är ett omdiskuterat företag som bedriver ren taxitrafik i taxiregistrerade bilar. Men företaget har också utvecklat en tjänst där vanliga privatbilister rekryteras för att köra resenärer. Uber tar 20 procent av intäkten, resten går till föraren. Kritiker menar att risken är uppenbar att staten förlorar både moms- och skatteintäkter.

Den åtalade föraren stoppades i en Opel Zafira på Liljeholmsbron i Stockholm. Han uppgav då att han via Uberpops mobilapp fått en beställning på en körning från Liljeholmen till Slussplan, en sträcka på några kilometer.

Mannen, som är 24 år, påstod att betalningen gick genom Uber, men att intäkten var så låg att han inte skulle tjäna några pengar. Han skulle bara ”minska sina egna kostnader” – eftersom han tänkt köra samma sträcka ändå.

I tingsrätten framkom att 24-åringen kört Uberpoptrafik åtminstone tre, fyra gånger under två dagar. Var det samåkning, som mannen själv påstod? Eller taxitrafik?

Domstolen kom fram till att 24-åringen bedrivit taxitrafik, utan tillstånd och utan taxiförarlegitimation. Den 3 september dömdes han till 50 dagsböter à 50 kronor för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson välkomnar domen:

– Den bekräftar vår uppfattning att Uberpop inte är något annat än organiserad svarttaxi. Det stora problemet är att verksamheten bedrivs vid sidan av de kontroller och tillstånd som gäller för vanlig seriös taxiverksamhet. Risken är uppenbar att samhället går miste om såväl moms som skatt.

Anders Berge, chefsjurist i Svenska Taxiförbundet, anser att mycket talar för att Uberpop handlar om ”rejält uppskalad svarttaxiverksamhet”:

– Då borde straffvärdet vara högt inte bara för förarna utan också för den som ligger bakom arrangemanget. Därför förvånar det mig att den här föraren bara fick 50 dagsböter. Föraren riskerar även att bli skönstaxerad och rejält skuldsatt för lång tid framöver.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.