Uberpop-förare får böta
Uberpop-förarna har blivit ett återkommande inslag i Stockholms tingsrätt. De allra flesta döms till böter. Några frikänns. Än har inte hovrätten avgjort något fall. Men Uber fortsätter att hävda att förarna inte ägnar sig åt olaglig verksamhet.
– Vi inväntar slutresultatet innan vi kan säga något om domarna, säger Maria Åkerlind, Transportstyrelsens taxiutredare. Svea hovrätt kommer att ta upp åtminstone en fällande och en friande som vi vet är överklagade.
Uberpop innebär att privatpersoner kör passagerare i egen bil. Företaget Uber sköter bokningarna via en särskild app och företaget tar också in betalningarna från resenärerna. 20 procent av intäkten behåller Uber, resten betalas ut till föraren.
Transportstyrelsen har tidigt konstaterat att upplägget strider mot svensk lag. Att förare har fällts för olaga taxitrafik och brott mot taxilagen ligger alltså i linje med myndighetens tolkning av lagen.
– Egentligen hamnar Uberpop utanför vår verksamhet, konstaterar Maria Åkerlund. Vårt uppdrag är att sköta tillsynen av dem vi har tillsyn över, det vill säga de som har tillstånd att köra taxi.
Hon lutar sig i stället mot att polisen ska stoppa fordon där en förare utan taxilegitimation och utan taxitrafiktillstånd tar upp passagerare. Och att den följande rättsprocessen ska komma fram till att förarna gör sig skyldiga till brott.
I mellandagarna berättade Transportarbetaren att ett par Uberpopförare under hösten hade fällts i tingsrätten, medan en annan hade friats. Sedan dess har Stockholms tingsrätt kommit med fem domar.
I fyra av dem döms förarna till böter. I den femte frias föraren däremot från åtalspunkterna som var brott mot taxitrafiklagen och olaga taxitrafik. I den frikännande domen slås fast att körningen bryter mot lagen, men föraren straffas inte eftersom rätten kommer fram till att han trott att verksamheten var fyllt laglig.
Ytterligare fyra rättegångar på samma tema är inbokade under denna vecka och förra. Domar har inte fallit i något av dessa fall.
Transportarbetaren har fått en skriftlig kommentar från förtaget Uber. Vi frågade efter reaktioner på domarna som i de flesta fall slutar med att förarna får böta, medan Uber inte ställs till svars när domstolarna kommer fram till att verksamheten är olaglig.
“Vi vidhåller att vår samåkningstjänst, Uberpop, verkar inom ramen för svensk lagstiftning. Vi välkomnar de frikännanden som kommit samtidigt som vi är besvikna över de böter som dömts ut”, skriver en talesperson för Uber.
Hen fortsätter:
”Vi fortsätter att stötta förarpartners och fortsätter samtidigt vår dialog med svenska myndigheter om fördelarna med samåkning.”
I Danmark sitter fotografen Hans Nyberg och följer samtliga domstolsutslag. Han samlar domarna på sin hemsida som i sig är en inlaga mot Ubers verksamhet.
– Jag började engagera mig mot svarttaxiförare för ett par år sedan när jag blev klar över att min dotter, som är handikappad, hade betalt stora summor för olagliga transporter …
Hans Nyberg bedömde att Uberpop, som lanserades i november 2014, var en lika olaglig verksamhet som en vanlig svarttaxi.
– Och nu har jag blivit en sorts informatör för vanliga taxiföretag och chaufförer som agerar mot olaglig trafik.