”Uberpop fungerar som svarttaxi”
Via företaget Ubers app kan man snabbt beställa billiga bilresor till och från krogen och tåget. Förarna har sällan taxilegitimation, tillstånd saknas och taxibranschen rasar. – Det handlar om svarttaxi på ett lite mer organiserat sätt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.
Han välkomnar regeringens besked att tillsätta en utredning för att skärpa reglerna inom taxinäringen, med siktet inställt på illegal samåkning och konkurrens på olika villkor. Infrastrukturminister Anna Johansson presenterade direktiven i förra veckan. I grova drag handlar det om att ringa in vad som ska betraktas som ideell samåkning mellan vänner och jobbarkompisar – och kommersiell verksamhet, där chauffören tar betalt, behöver tillstånd, taxilegitimation och ska betala skatt och sociala avgifter.
– Det är bra att frågan granskas, men utredningen skulle ha satts i gång mycket tidigare och tagit ett större grepp över fler allvarliga problem inom vår havererade svenska taxibransch, anser Lars Lindgren.
Det amerikanska företaget Uber erbjuder fler tjänster än Uberpop, som går ut på att resenärerna laddar ner en app för att göra upp med en förare om en transport. Men just Uberpop har mötts av hårdast motstånd från den etablerade och redan hårt konkurrensutsatta taxibranschen, där chaufförerna tvingas till långa arbetsdagar med låg lön.
Uber har enligt uppgifter i medier förbjudits i flera länder och lämnade nyligen Frankrike efter starka protester från taxichaufförer och taxibolag.
En av frågorna infrastrukturminister Anna Johansson (S) vill undersöka är möjligheten att införa obligatorisk taxameter. I mediernas rapportering har ministern inte velat peka ut Uber som orsak till regeringens översyn, utan sagt att man i grunden är positiv till samåkning.
Anna Johansson skjuter i stället in sig på att sunda taxiföretag som följer lagar och regler konkurreras ut av oseriösa bolag och aktörer.
I Sverige och Stockholm etablerade sig Uber i januari 2013. Till en början erbjöd bolaget lite dyrare tjänster, som limousinresor inom verksamheten Uberex. Då följde man generellt reglerna inom taxinäringen. Men sedan dök den billigare varianten Uberpop upp, där passagerarna körs av förare som varken är anställda eller egenföretagare.
– I Sverige har Uber inte väckt lika mycket uppmärksamhet. Det beror på att den svenska taximarknaden redan är så avreglerad i hård nyliberal anda. I andra länder är sektorn fortfarande betydligt mer styrd, anmärker Lars Lindgren.
Han avvaktar EU-domstolens utslag efter uppgifter om att en spansk domare bett unionens jurister ta ställning till om Ubers verksamhet är att betrakta som en nätbaserad förmedlingstjänst eller en transporttjänst.
Uber avvisar bestämt beteckningen taxibolag. Företrädarna hävdar i stället att man är ett teknikföretag som ger resenärer tillgång till ett nätverk. Det kan sedan användas för samåkning eller taxiverksamhet. Uberpop klassificerar verksamheten som enbart samåkningstjänst.
Enligt Dagens Industri har Uber ändå uppgett att bolaget noga kontrollerar och intervjuar förare som ansluter sig till Uberpop. Men det stämmer inte, avslöjade tidningen i en granskning.
Medier har rapporterat om att Uber inte lämnar in inkomstuppgifter för förarna till Skatteverket och att många förare inte betalar skatt på sina inkomster.
Det bemöter Uber återigen med att man bara saluför tekniken som gör det möjligt för passagerare och förare att få kontakt. Ekobrottsmyndigheten ska nu granska om det handlar om att smita från skatt eller inte.
Domstolar i bland annat Tyskland, Nederländerna och Spanien har redan kommit fram till att Uberpops verksamhet bryter mot ländernas lagar.
Svenska Taxiförbundet ser, liksom Transport, positivt på regeringens utredning, men är lika otåligt att se resultat. De ska presenteras först den 1 juli 2016.
– Nu måste fler trafikpoliser rekryteras, särskilda grupper inom polisen skapas, utbildas och ges ett tydligt uppdrag att granska, kontrollera och motarbeta svarttaxi dygnet runt, säger Taxiförbundets kommunikationschef Claudio Skubla i ett pressmeddelande.
Moderaterna ifrågasätter en kommande skärpning av taxis regelverk. Jessica Rosencrantz är vice ordförande i riksdagens trafikutskott och anklagar i Svenska Dagbladet regeringen för att vilja hejda utvecklingen av modern teknik och delningsekonomi.
Transports ordförande Lars Lindgren är tveksam till att förbjuda samåkningstjänster som Ubers.
– Det här är minerad mark. Vi är ju mitt inne i en revolutionerande teknikutveckling på både gott och ont.
Han gissar att EU-domstolen kommer att gå på Ubers linje.
– Det är svårt att tro att domstolen kommer att se det på ett annat sätt än att företaget bara förmedlar en tjänst.