Uberpop nobbar nya resenärer
Det omstridda taxiföretaget Uber har slutat sprida sin tjänst, Uberpop, som bygger på att privatpersoner skjutsar passagerare i sina egna bilar. Uber hävdar att man inte vill ha fler användare. – Uberpop är inget annat än organiserad svarttaxi, säger Markus Pettersson på Transport.
Uber startade 2009 i USA och har skapat debatt i många länder där företaget etablerat sig.
I Sverige är den huvudsakliga verksamheten körning med taxiregistrerade bilar, utan logotyp. Chaufförerna är anställda hos åkare som kör för Uber. Företaget har ingen beställningscentral, utan alla resor bokas genom en mobilapp. Numera uppges merparten av bilarna ha taxameter.
Ubers prissättning och upplägg har lett till en våg av protester världen över.
Kritiken tog rejäl fart när företaget för något år sedan lanserade tjänsten Uberpop. Här är det inte längre fråga om anställda chaufförer, trafiktillstånd och riktiga taxibilar.
I stället utförs körningen av privatpersoner, som använder sina privatbilar. Uber har skapat en app som hanterar bokning, pris för resan och betalning via kontokort. Alla pengar går till Uber i Holland, som tar 20 procent i provision. Resten, 80 procent, betalas ut till föraren. Det är sedan upp till föraren att betala skatt och sociala avgifter.
Hur fungerar Uberpop i praktiken? Vad är det för personer som kör? Skattar de för inkomsterna?
När Transportarbetaren försöker prova tjänsten stöter vi på patrull. Den omdiskuterade appen finns inte tillgänglig någonstans på internet.
Tidningen kontaktar till slut Ubers presstjänst. Via ett kort mejl får vi svaret att Uberpop är en ”sluten” försöksverksamhet i Stockholm som inte är öppen för allmänheten.
Vi ber då att få ingå i försöket. Svaret blir:
”Försöksverksamheten utvärderas just nu av en tredje part. Den är inte öppen för fler användare för tillfället.”
I somras satte Transportstyrelsen ner foten och slog fast att Uberpop-trafiken är olaglig. Myndigheten anser att det handlar om ren taxitrafik som kräver tillstånd.
Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är också kritisk mot Uberpop.
– Affärsidén och mobilappen beskrivs som något nydanande. Men andra etablerade bolag har lika avancerade appar. Svarttaxi är heller inget nytt. Uberpop leder till precis det, organiserad svarttaxi.
I augusti debatterade Markus Pettersson Uberpop i TV4:s morgonnyheter. En ung centerpolitiker, Frans Sporsén, försvarade då upplägget.
– Det är inte direkt förvånande att en ung liberal försvarar Uberpop, säger Markus Pettersson. Men det är anmärkningsvärt att också Moderaternas trafikpolitiska talesperson gjort samma sak.
–Uberpop slår undan fötterna på seriösa företagare. Är det vad Moderaterna vill? För mig är det uppenbart att staten kommer att gå miste om både skatter och sociala avgifter. Hur kan man försvara en sådan verksamhet?
Samtidigt påminner Pettersson om att Uber och Uberpop bara är liten del av de problem och missförhållanden som i dag präglar hela taxinäringen.
– Grunden är den katastrofala avregleringen 1990, säger han.