Uberpop nobbar nya resenärer

Det omstridda taxiföretaget Uber har slutat sprida sin tjänst, Uberpop, som bygger på att privatpersoner skjutsar passagerare i sina egna bilar. Uber hävdar att man inte vill ha fler användare. – Uberpop är inget annat än organiserad svarttaxi, säger Markus Pettersson på Transport.

Uber startade 2009 i USA och har skapat debatt i många länder där företaget etablerat sig.

I Sverige är den huvudsakliga verksamheten körning med taxiregistrerade bilar, utan logotyp. Chaufförerna är anställda hos åkare som kör för Uber. Företaget har ingen beställningscentral, utan alla resor bokas genom en mobilapp. Numera uppges merparten av bilarna ha taxameter.

Ubers prissättning och upplägg har lett till en våg av protester världen över.

Kritiken tog rejäl fart när företaget för något år sedan lanserade tjänsten Uberpop. Här är det inte längre fråga om anställda chaufförer, trafiktillstånd och riktiga taxibilar.

I stället utförs körningen av privatpersoner, som använder sina privatbilar. Uber har skapat en app som hanterar bokning, pris för resan och betalning via kontokort. Alla pengar går till Uber i Holland, som tar 20 procent i provision. Resten, 80 procent, betalas ut till föraren. Det är sedan upp till föraren att betala skatt och sociala avgifter.

Hur fungerar Uberpop i praktiken? Vad är det för personer som kör? Skattar de för inkomsterna?

När Transportarbetaren försöker prova tjänsten stöter vi på patrull. Den omdiskuterade appen finns inte tillgänglig någonstans på internet.

Tidningen kontaktar till slut Ubers presstjänst. Via ett kort mejl får vi svaret att Uberpop är en ”sluten” försöksverksamhet i Stockholm som inte är öppen för allmänheten.

Vi ber då att få ingå i försöket. Svaret blir:

”Försöksverksamheten utvärderas just nu av en tredje part. Den är inte öppen för fler användare för tillfället.”

I somras satte Transportstyrelsen ner foten och slog fast att Uberpop-trafiken är olaglig. Myndigheten anser att det handlar om ren taxitrafik som kräver tillstånd.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är också kritisk mot Uberpop.

– Affärsidén och mobilappen beskrivs som något nydanande. Men andra etablerade bolag har lika avancerade appar. Svarttaxi är heller inget nytt. Uberpop leder till precis det, organiserad svarttaxi.

I augusti debatterade Markus Pettersson Uberpop i TV4:s morgonnyheter. En ung centerpolitiker, Frans Sporsén, försvarade då upplägget.

– Det är inte direkt förvånande att en ung liberal försvarar Uberpop, säger Markus Pettersson. Men det är anmärkningsvärt att också Moderaternas trafikpolitiska talesperson gjort samma sak.

–Uberpop slår undan fötterna på seriösa företagare. Är det vad Moderaterna vill? För mig är det uppenbart att staten kommer att gå miste om både skatter och sociala avgifter. Hur kan man försvara en sådan verksamhet?

Samtidigt påminner Pettersson om att Uber och Uberpop bara är liten del av de problem och missförhållanden som i dag präglar hela taxinäringen.

– Grunden är den katastrofala avregleringen 1990, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.