Udda krav på väktare – skaffa taxileg!
I Stockholm kräver länsstyrelsen att väktare som kör gripna personer åt polisen eller kriminalvården ska ha taxilegitimation. Väktarbilarna ska dessutom vara taxiregistrerade. Kravet gäller inte i andra län och förvånar ansvariga på tillsynsmyndigheterna. – Jag har aldrig hört talas om detta. Det är förstås angeläget att samma regler gäller i alla län, säger Lars Tonneman på Rikspolisstyrelsen.
På många håll i landet utför bevakningsföretag arrest- och brottsplatsbevakning åt polisen. Ibland ingår transporter av gripna personer mellan exempelvis häkte och domstolar. Även kriminalvården upphandlar den här typen av körningar.
Redan 2006 utbröt en tvist i Stockholm. Ett bevakningsföretag som fått transportuppdrag just för kriminalvården blev ålagt av länsstyrelsen att taxiregistrera väktarbilarna och ordna fram taxilegitimation till väktarna.
Företaget spjärnade emot, men gav till slut upp och satsade flera 100 000 kronor på omregistrering, bilbesiktning, utbildning och förarprov.
Transportarbetaren har granskat andra liknande upphandlingar. Där finns taxivillkoret inte med.
På Länsstyrelsen i Stockholm bekräftar handläggaren Harry Kwiek att kravet på taxitillstånd fortfarande gäller. Men ingen på myndigheten har under en veckas tid kunnat leta fram det aktuella beslutet från 2006. Kweik kan heller inte förklara varför länsstyrelsen ställt upp villkoret.
Vad gäller egentligen? Är det taxiverksamhet när bevakningsbolag transporterar brottslingar eller omhändertagna personer mellan häkten och anstalter?
På Rikspolisstyrelsens rättsavdelning konstaterar Lars Tonneman att frågan över huvud taget inte behandlas i lagen om bevakningsföretag.
Vad säger då Transportstyrelsen, som numera är tillsynsmyndighet för taxi?
Maria Åkerlund är utredare på yrkestrafikenheten:
– Jag har aldrig stött på frågeställningen. Men kravet förvånar mig. I taxilagen framgår att taxitrafik är när någon mot betalning ställer fordon och förare till allmänhetens förfogande, för transport av personer.
– Det väl inte precis allmänheten som kriminalvården skjutsar omkring på. Fast det är kanske möjligt att länsstyrelsen kan ställa upp särskilda krav som handlar om service eller lokalkännedom, som motiverar taxitillståndet.
Transportarbetaren har utan framgång sökt den ansvariga juristen på Länsstyrelsen i Stockholm.
Företaget som 2006 utsattes för länsstyrelsens åläggande vill inte kommentera saken, annat än med orden:
– Då var det inte kul. I dag är det okej, för oss. Vi har ju en konkurrensfördel framför andra bevakningsföretag. Det är inte direkt vanligt att man har väktare med taxileg.