Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön.
Close
Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön.
Close

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Oleksander Mudryk är inne på sin tredje vecka i lastbilskön.
Oleksander Mudryk är inne på sin tredje vecka i lastbilskön. Foto: Tadeusz Rawa

Kön till gränsövergången i polska Dorohusk sträcker sig flera mil. De allra flesta lastbilarna är ukrainskregistrerade och många chaufförer är inne på tredje veckan av väntan. De protesterande polska åkarna släpper bara igenom militära leveranser, tankbilar med bränsle och humanitär hjälp. Av övriga lastbilar släpper de enbart igenom en eller två per timme.

En av de väntande chaufförerna heter Oleksander Mudryk, 45 år. Han och hans fru har ett litet åkeri i ukrainska staden Volodymyr, bara någon mil från den polska gränsen.

– En gång per dag kommer en humanitär organisation och ger alla en varm måltid. Det finns provisoriska toaletter uppställda vid vägen. Att tvätta sig? Det blir med våtservetter, berättar han.

Kön av lastbilar på väg till Ukraina är flera mil lång. Foto: Tadeusz Rawa
Kön av lastbilar på väg till Ukraina är flera mil lång.

Han säger att blockaden påverkar Ukrainas ekonomi negativt och därmed landets krigsansträngning.– Ok, vi har lägre löner och lägre skatter än i Polen och lite billigare diesel. Så vi kan erbjuda lägre fraktpriser. Det är ju en vanlig konkurrenssituation, eller hur? Och vi kör bara mellan Ukraina och EU-länderna, inget annat, påpekar Oleksander Mudryk.

Via gränsövergången i Dorohusk går en stor del av godstrafiken mellan Polen och Ukraina. Foto: Tadeusz Rawa
Via gränsövergången i Dorohusk går en stor del av godstrafiken mellan Polen och Ukraina. Foto: Tadeusz Rawa

I Dorohusk, vid uppfartsvägen till gränsövergången, står tre lastbilar och ett tiotal män, alla åkare. En av dem heter Paweł Okliński. Han äger ett åkeri med 25 lastbilar i östra Polen. Kriget i Ukraina förändrade hans verksamhet drastiskt.

– Först föll Ryssland och Belarus bort på grund av sanktioner. Sedan togs tillståndsystemet bort mellan Ukraina och EU, som ju tidigare hade givit oss en viss likvärdighet i transporterna mellan Polen och Ukraina, säger Paweł Okliński.

Dessa volontärer från den humanitära organisationen Heart to Heart i Rzeszów, i sydöstra Polen, ser till att alla väntande lastbilschaufförer få en varm måltid varje dag. Foto: Tadeusz Rawa
Dessa volontärer från den humanitära organisationen Heart to Heart i Rzeszów, i sydöstra Polen, ser till att alla väntande lastbilschaufförer få en varm måltid varje dag. Foto: Tadeusz Rawa

– Nu är vi helt utkonkurrerade från den ukrainska marknaden. Nyss fick jag ett telefonsamtal från en speditionsfirma i västra Sverige och de sa att sorry, men vi har en ukrainsk åkare som kan köra billigare, tillägger han.

Han menar också att de ukrainska åkarna tar körningar mellan EU-länder och kör cabotage inom dessa länder, vilket inte är tillåtet. Sådan trafik är svårtkontrollerad och ord står mot ord här.

– Vi vill framför allt ha tillbaka tillståndskvoter, säger Paweł Okliński.

Paweł Okliński tycker att de polska åkarna inte kan konkurrera med ukrainska på lika villkor. Foto: Tadeusz Rawa
Paweł Okliński tycker att de polska åkarna inte kan konkurrera med ukrainska på lika villkor. Foto: Tadeusz Rawa

En direktör i en speditionsfirma i norra Polen, som vill vara anonym, är kritisk mot blockaden.

– Polska åkerier har i decennier kört mellan Polen och EU-länder och mellan EU-länder. Nu får de smaka på liknande lågpriskonkurrens från de ukrainska åkarna. Det är mycket dubbelmoral med denna blockad, säger han.

Han menar också att den polska åkeribranschen, med uppåt 300 000 lastbilar i internationell trafik, har överinvesterat under tider med god konjunktur och har svårt att hantera kristider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    12 december, 2023

    Nu visar de polska åkerierna sin rätta sida när de själva blir utkonkurrerade av åkerier med lägre kostnader än vad de själva har.När de polska åkerierna konkurrerade ut t.ex svenska åkerier i Sverige då hörde vi inget från de polska åkerierna om att det var orättvist när de konkurrerade ut mig och andra svenska åkare.Cabotage behöver förbjudas för att minska orättvis konkurrens och ett lands åkare borde enbart vara de som kör inrikes transporter i sitt eget land.Gränsöverskridande trafik borde enbart få ske mellan åkeriets hemland och mottagarland för att sedan återvända till sitt hemland med last eller tom från det landet godset har levererats.

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Affisch för filmen Operation "ilexpress" som hade premiär 1952.

Lastbilarna som besegrade nazisterna – nu är det 80 år sen ”Red ball express”

Årsdagar. Efter landstigningen i Frankrike fick de allierade problem med att få mat och ammunition till sina soldater. Man hade bombat sönder järnvägar och hamnar. En jättesatsning på en dygnet-runt-rutt med lastbilar blev räddningen. Den döptes till ”Red ball express”.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.