Close
Johan Danielsson (S), biträdande arbetsmarknadsminister, och Erna Zelmin, generaldirektör för Arbetsmiljöverket, vid en pressträff om risk för att ukrainska flyktingar hamnar i klorna på kriminella företag.
Close

Ukrainska flyktingar riskerar att utnyttjas på jobbet

A-krim. 90 procent av de ukrainska flyktingarna är kvinnor och barn. En grov uppskattning är att drygt hälften av de flyende är i arbetsför ålder och många vill jobba. Men det finns risker. – De befinner sig i en utsatt situation och riskerar att hamna i klorna på cyniska människohandlare, sa biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson vid en pressträff på morgonen fredagen den 1 april.

Vid pressträffen deltog Johan Danielsson och Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin. Kärnbudskapet var att de ukrainska flyktingar som kommer till Sverige riskerar att utnyttjas på svensk arbetsmarknad.

– Det finns en väldigt stor risk att människor hamnar i fler klor, den hjälp som finns är inte alltid som den ser ut, sa Erna Zelmin och fortsatte:

– Vi ser redan innan kriget att det är en hel del människor från Ukraina som utnyttjas på arbetsmarknaden och kvinnor som exploateras i människohandel och prostitution.

En skillnad jämfört med den stora flyktingvågen 2015 är att EU har aktiverat sitt massflyktsdirektiv. Det innebär att de ukrainska flyktingarna har rätt att börja arbeta direkt.

– Där kommer Arbetsförmedlingen ha en viktig roll att se till att de får den vita vägen direkt in i arbetslivet, sa Erna Zelmin.

För annars var det en mörk bild av arbetsmarknaden som målades upp.

– För bara några år sedan pratade vi om en grå sektor, nu är den kolsvart. Det är ren kriminell verksamhet som utnyttjar och exploaterar med villkor vi inte vill se på svensk arbetsmarknad, sa Zelmin.

Biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson sa att arbetet mot arbetslivskriminaliteten ska intensifieras och pekade bland annat på tidigare utspel som hårdare krav mot fuskande transportföretag och nya regionala center mot arbetslivskriminalitet, de första centren ska vara klara redan innan sommaren. Transportarbetare är en av de yrkesgrupper som oftast utnyttjas av kriminella företag.

Danielsson berättade också att regeringen så sent som dagen innan beslutat att Arbetsmiljöverket ska bli en del av myndigheternas informationsutbyte som riktar sig direkt mot den organiserade kriminaliteten. Det ska innebära att i de fall det rör sig om kopplingar till grov organiserad brottslighet ska de informationshinder myndigheterna protesterat mot till viss del försvinna. Dessutom kommer en utredning om att ta bort ytterligare sekretesshinder mellan myndigheterna presenteras senast den 30 juni. Sedan utredningen tillsattes har riksdagens samlade opposition också gjort ett tillkännagivande mot regeringen med liknande krav.

Vid en fråga från TT kring hårdare straff sa Johan Danielsson:

– En stor del av syftet med samverkan mellan myndigheterna är att om du har illegal arbetskraft anställd, betalar du nog inte heller skatt och fuskar sannolikt med personalliggare och bryter mot arbetsmiljölagen också. Om man ger sig på dem från alla myndigheter samtidigt kan man ta dem från flera håll och det blir mer effektivt.

– Regeringen har jobbat för att göra det mer kännbart för fuskare. För några år sedan hade vi EU:s lägsta sanktionsavgifter för fusk på vägarna, nu har vi EU:s högsta.

Erna Zelmin fyllde i:

– Det troliga är väl inte att de som är kriminella blir vita, ett av syftena är att få bort dem som aktörer över huvud taget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sebastian:
    8 april, 2022

    Det finns många ukrainska flyktingar som är IT-specialister som arbetar som outsourcade frilansare till svenska IT-företag. Många har redan kommit till oss i coworking Stockholm. Jag tycker att resten borde kommunicera med den ukrainska ambassaden angående jobbet. Jag tror att det skulle vara effektivt och undvika att nämna situationer i artikeln.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.