Close
Ett gäng kvinnor har gått förarutbildning i Kiev, Ukraina, och gör sig beredda att ta sig in i en hittills mansdominerad transportbransch.
Close

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Lina Samborska har gått utbildningen till lastbilsförare. Foto Reskill Ukraine

– Jag är väldigt, väldigt tacksam över att jag fått möjlighet att delta i projektet och över all erfarenhet och kunskap vi fått under utbildningen. Jag planerar att fortsätta och ta CE-kort för att kunna köra stora ekipage med släp, säger Lina Samborska.

Hon har fortfarande inte riktigt kunnat ta in att hon gått chaufförsutbildningen och ska börja jobba inom ett helt nytt arbetsområde. Lina Samborska har tidigare haft ledande befattningar inom tandvård och brandsäkerhet så att hon skulle landa i transportbranschen hade hon aldrig kunnat föreställa sig. Före kriget. Men hon är trygg i att hon kommer att klara av det.

Svensk förening

Lina Samborska var med i första kullen som gick utbildningen och utexaminerades med C-kort. Den leds av en svensk ideell förening, Beredskapslyftet, och görs inom ramen för ”Reskilling Ukraine” (omskola Ukraina). Syftet är att stödja kvinnor som valt att stanna kvar i landet efter Rysslands fullskaliga invasion, motverka arbetslösheten i dess spår och erbjuda utbildning inom områden där det råder brist på arbetskraft.

Transportsektorn utkristalliserade sig tidigt och tydligt som ett sådant, och den 1 april i år påbörjade 36 nya elever sin förarutbildning i Kiev. Om några veckor är det också dags för ytterligare 18 kvinnor att komma till internatet för den teoretiska och praktiska utbildningen, berättar Eva Tatarova som är programansvarig på Reskilling Ukraine.

– Fram till slutet av 2024 planerar vi att utbilda sammanlagt över 300 kvinnliga lastbilschaufförer och förare i bussar som tar över 16 passagerare, säger hon.

500 ansökningar

Eva Tatarova tror att positiv feedback från de redan utbildade yrkesförarna har spritt sig över landet.

– Än så länge har vi fått över 500 ansökningar, så platserna räcker inte till. Det inspirerar oss och vi känner att vi rör oss i rätt riktning, säger hon.

Projektet bidrar till att bryta gamla könsrollsmönster så att fler kvinnor kan ta sig in i en traditionellt mansdominerad bransch, förklarar hon. För kvinnliga chaufförer är fortfarande ovanliga i Ukraina, men Eva Tatarova upplever ett nyvaknat intresse för kvinnliga förare bland landets arbetsgivare.

Lina Samborska jobbade tidigare som arbetsledare inom tandvård och brandskydd. Foto: Reskilling Ukraine

– En annan aspekt är att vi har många internflyktingar, däribland kvinnor, och de får nu en god chans att återgå till arbetsmarknaden, oavsett var de nu befinner sig. Vi prioriterar internflyktingar och kvinnliga försvarare. Projektet handlar om att mobilisera resurser och ta nya steg mot en ukrainsk seger.

Nyutexaminerade Lina Samborska tycker att utbildningen gett henne mycket mer än ett lastbilskort. Hon har kommit till nya platser och lärt känna nya människor.

– Det var otroligt, jag vet inte hur jag ska uttrycka mina känslor! Än så länge har jag inte fått arbete som lastbilsförare, men jag har sökt några chaufförsjobb och väntar på svar. Samtidigt har jag inte övergett min dröm om att jobba inom området humanitär minröjning. Jag vill fortfarande vara en del av krigssfären och krigets efterspel i vårt land. Och jag tror jag kommer att nå det målet, säger hon.

Föräldrahem raderat

Lina Samborska har bott i Kiev-regionen under de senaste fem åren. Ursprungligen kommer hon från Kherson-regionen, men hennes föräldrahem är nu jämnat med marken. Ändå hoppas hon att någon dag kunna återvända dit, att regionen ska vara återställd, i alla fall att hennes barn ska kunna besöka hennes födelseort.

– Jag är skild, har en vuxen son och hans flickvän som är som min dotter. Bägge två lever utomlands och min älskade befinner sig nu vid fronten och försvarar vårt land. Jag saknar honom väldigt, väldigt mycket.

Kriget har vänt upp och ner på Lina Samborskas liv. Hon tänker inte på det. Hon lever det, beskriver hon.

– Jag är skild från mina barn och jag förlorade min far under kriget. Hans hjärta kunde inte hantera situationen efter ockupationen och min mor förlorade sitt hem. Jag har fortfarande inte tagit bort telefonnumren i mobilen till människor som inte längre är kvar i den här världen. De är i en annan.

Hoppas på seger

Lina Samborska kan inte förstå hur det är möjligt att kriget, som hon kallar folkmord, kan pågå.

– I vårt århundrade i centrala Europa, men jag gör vad jag kan och hjälper till så mycket jag kan. Jag är redo att delta i försvaret av vårt land, har genomgått militärutbildning och bygger hela tiden på mina kunskaper så att jag, om det behövs, kan stå upp för mitt land.

Vad hoppas hon på?

– Ibland kan hoppet falna, på grund av trötthet. Men jag hoppas verkligen att vi ska segra och att Ukraina efter det ska bli ett coolt land, att turismen ska utvecklas. Vi kommer helt klart att städa upp och bygga upp vårt land igen. Kanske blir det inte vi utan våra ättlingar, men jag hoppas verkligen att vårt land ska bli oberoende, europeiskt och blomstra, säger Lina Samborska.

Det inledande utbildnings-initiativet stöttades av flera svenska storföretag och ett svenskt statligt bidrag på 9 miljoner kronor bidrar också till att fortsätta och utöka förarutbildningen, var Dagens Industri först med att rapportera. De första utbildningsplatserna i Kiev annonserades ut i november 2023.

Fotnot: Intervjuerna har gjorts på engelska via e-post.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna på fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine | U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.