Close
Ett gäng kvinnor har gått förarutbildning i Kiev, Ukraina, och gör sig beredda att ta sig in i en hittills mansdominerad transportbransch.
Close

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Lina Samborska har gått utbildningen till lastbilsförare. Foto Reskill Ukraine

– Jag är väldigt, väldigt tacksam över att jag fått möjlighet att delta i projektet och över all erfarenhet och kunskap vi fått under utbildningen. Jag planerar att fortsätta och ta CE-kort för att kunna köra stora ekipage med släp, säger Lina Samborska.

Hon har fortfarande inte riktigt kunnat ta in att hon gått chaufförsutbildningen och ska börja jobba inom ett helt nytt arbetsområde. Lina Samborska har tidigare haft ledande befattningar inom tandvård och brandsäkerhet så att hon skulle landa i transportbranschen hade hon aldrig kunnat föreställa sig. Före kriget. Men hon är trygg i att hon kommer att klara av det.

Svensk förening

Lina Samborska var med i första kullen som gick utbildningen och utexaminerades med C-kort. Den leds av en svensk ideell förening, Beredskapslyftet, och görs inom ramen för ”Reskilling Ukraine” (omskola Ukraina). Syftet är att stödja kvinnor som valt att stanna kvar i landet efter Rysslands fullskaliga invasion, motverka arbetslösheten i dess spår och erbjuda utbildning inom områden där det råder brist på arbetskraft.

Transportsektorn utkristalliserade sig tidigt och tydligt som ett sådant, och den 1 april i år påbörjade 36 nya elever sin förarutbildning i Kiev. Om några veckor är det också dags för ytterligare 18 kvinnor att komma till internatet för den teoretiska och praktiska utbildningen, berättar Eva Tatarova som är programansvarig på Reskilling Ukraine.

– Fram till slutet av 2024 planerar vi att utbilda sammanlagt över 300 kvinnliga lastbilschaufförer och förare i bussar som tar över 16 passagerare, säger hon.

500 ansökningar

Eva Tatarova tror att positiv feedback från de redan utbildade yrkesförarna har spritt sig över landet.

– Än så länge har vi fått över 500 ansökningar, så platserna räcker inte till. Det inspirerar oss och vi känner att vi rör oss i rätt riktning, säger hon.

Projektet bidrar till att bryta gamla könsrollsmönster så att fler kvinnor kan ta sig in i en traditionellt mansdominerad bransch, förklarar hon. För kvinnliga chaufförer är fortfarande ovanliga i Ukraina, men Eva Tatarova upplever ett nyvaknat intresse för kvinnliga förare bland landets arbetsgivare.

Lina Samborska jobbade tidigare som arbetsledare inom tandvård och brandskydd. Foto: Reskilling Ukraine

– En annan aspekt är att vi har många internflyktingar, däribland kvinnor, och de får nu en god chans att återgå till arbetsmarknaden, oavsett var de nu befinner sig. Vi prioriterar internflyktingar och kvinnliga försvarare. Projektet handlar om att mobilisera resurser och ta nya steg mot en ukrainsk seger.

Nyutexaminerade Lina Samborska tycker att utbildningen gett henne mycket mer än ett lastbilskort. Hon har kommit till nya platser och lärt känna nya människor.

– Det var otroligt, jag vet inte hur jag ska uttrycka mina känslor! Än så länge har jag inte fått arbete som lastbilsförare, men jag har sökt några chaufförsjobb och väntar på svar. Samtidigt har jag inte övergett min dröm om att jobba inom området humanitär minröjning. Jag vill fortfarande vara en del av krigssfären och krigets efterspel i vårt land. Och jag tror jag kommer att nå det målet, säger hon.

Föräldrahem raderat

Lina Samborska har bott i Kiev-regionen under de senaste fem åren. Ursprungligen kommer hon från Kherson-regionen, men hennes föräldrahem är nu jämnat med marken. Ändå hoppas hon att någon dag kunna återvända dit, att regionen ska vara återställd, i alla fall att hennes barn ska kunna besöka hennes födelseort.

– Jag är skild, har en vuxen son och hans flickvän som är som min dotter. Bägge två lever utomlands och min älskade befinner sig nu vid fronten och försvarar vårt land. Jag saknar honom väldigt, väldigt mycket.

Kriget har vänt upp och ner på Lina Samborskas liv. Hon tänker inte på det. Hon lever det, beskriver hon.

– Jag är skild från mina barn och jag förlorade min far under kriget. Hans hjärta kunde inte hantera situationen efter ockupationen och min mor förlorade sitt hem. Jag har fortfarande inte tagit bort telefonnumren i mobilen till människor som inte längre är kvar i den här världen. De är i en annan.

Hoppas på seger

Lina Samborska kan inte förstå hur det är möjligt att kriget, som hon kallar folkmord, kan pågå.

– I vårt århundrade i centrala Europa, men jag gör vad jag kan och hjälper till så mycket jag kan. Jag är redo att delta i försvaret av vårt land, har genomgått militärutbildning och bygger hela tiden på mina kunskaper så att jag, om det behövs, kan stå upp för mitt land.

Vad hoppas hon på?

– Ibland kan hoppet falna, på grund av trötthet. Men jag hoppas verkligen att vi ska segra och att Ukraina efter det ska bli ett coolt land, att turismen ska utvecklas. Vi kommer helt klart att städa upp och bygga upp vårt land igen. Kanske blir det inte vi utan våra ättlingar, men jag hoppas verkligen att vårt land ska bli oberoende, europeiskt och blomstra, säger Lina Samborska.

Det inledande utbildnings-initiativet stöttades av flera svenska storföretag och ett svenskt statligt bidrag på 9 miljoner kronor bidrar också till att fortsätta och utöka förarutbildningen, var Dagens Industri först med att rapportera. De första utbildningsplatserna i Kiev annonserades ut i november 2023.

Fotnot: Intervjuerna har gjorts på engelska via e-post.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Trots att han förlorat båda benen och flera fingrar på vänster hand har Petro Burjak inte givit upp. Foto: Tadeusz Rawa

En rysk mina kostade honom båda benen och två fingrar

Mötet. Under många år körde Petro Burjak tunga lastbilar i hela Europa. I september 2022 förändrade en rysk stridsvagnsmina hans liv på ett dramatiskt sätt. På ont. Men i slutändan kanske lite på gott också.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna på fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine | U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.