Express lastbil på väg
Close
På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj.
Close
Corona

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

Fram till den 15 april är det tillåtet att köra upp till 13,5 timmar per dag. Det är en betydligt längre körtid än vad EU-kommissionen har i sina riktlinjer för yrkestrafiken under corona-pandemin. Ett stort antal medlemsländer har anpassat sina undantag till dem.

På skärtorsdagen släppte Transportstyrelsen de nya bestämmelserna som gäller från onsdagen den 15 april till den sista maj. Då backar myndigheten och minskar den tillåtna körtiden per dag till 11 timmar.

– Vi har inte tidigare haft några ramar från EU-kommissionen, utan de beslut som Transportstyrelsen har fattat byggde på vårt mandat att under 30 dagar ge dispens. Vi har bara behövt meddela kommissionen vad vi har gjort, förklarar Maria Hed, utredare på Transportstyrelsen.

När 30 dagar har gått måste Sverige, men även andra medlemsländer som gör undantag, ha EU-kommissionens tillstånd och hålla sig inom de ramar som den satt upp.

Nu får yrkesförarna köra 11 timmar per dag och högst 60 timmar per vecka, men detta är också den maximala arbetstiden.

– Den totala arbetstiden, både körtid och annat arbete, kan uppgår till som mest 60 timmar. Du har lastning och lossning och annat arbete också. Ytterst få förare skulle kunna komma upp i den körtiden, säger Maria Hed.

Regler som gäller från den 15 april:

  • Den dagliga körtiden för vara högst 11 timmar.
  • Dygnsvilan får reduceras till 9 timmar.
  • Veckoarbetstiden, som är körtid och annat arbete, får vara maximalt 60 timmar.
  • På två veckor får den sammanlagda tiden uppgå till högst 120 timmar.
  • Under tiden av två veckor måste föraren minst ta en normal veckovila på 45 timmar och en förkortad veckovila på 24 timmar.
  • Inga undantag från raster medges.

Ett problem är att de nya reglerna införs mitt i en vecka och kan för en enskild förare innebära att dispensen ändras under en del av arbetsveckan. Det kan också innebära att de nya reglerna träder i kraft under en pågående tvåveckorsperiod för föraren.

Transportstyrelsen löser detta problem genom att inte beräkna sammanlagd körtid under vecka 15 (denna vecka) och 16 (veckan efter påsk).

EU-kommissionen har betonat hur viktig transportsektorn är under corona-pandemin.

– Låt oss se till att varor och viktiga tjänster fortsätter att flöda på vår inre marknad. Detta är det enda sättet att förhindra brist på medicinsk utrustning eller mat, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen redan i mitten av mars när de första besluten om transportbranschen publicerades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.