Undantag i vilotiderna krävs för att samhället ska fungera

I onsdags införde Transportstyrelsen undantag i kör- och vilotidsreglerna med anledning av lastbilsolyckan på Södertäljebron. Varför just nu? har flera chaufförer undrat. Blir man plötsligt mindre trött, eller? Utredaren Arne Classon förklarar hur resonemanget går.

Sedan den 29 juni och 30 dagar framåt råder undantag i kör- och vilotidsreglerna. Nu är det till exempel tillåtet att köra elva, i stället för normalt tio, timmar per dygn. Transportstyrelsens avsikt med undantaget är att underlätta för åkerier som fastnar i trafikkaoset som uppstått till följd av midsommaraftonens krasch på Södertäljebron.

Men beskedet har tagits emot med varierande entusiasm hos lastbilschaufförer. Jättebra, tycker några. Andra tycker undantaget är ett hån. Jaha, så det passar nu? Det finns ju många vägbyggen och dåligt väglag med förseningar som följd där man hade kunnat må bra av ett undantag. Och så vidare.

Så här svarar Arne Classon, utredare på Transportstyrelsens yrkestrafiksektion i Borlänge:

– Lokala väderfenomen och liknande finns det redan ett regelverk för. Artikel 12 i kör- och vilotidsförordningen, som är en så kallad force majeure-regel, beskriver precis hur man ska göra.

Hur då?

– Att man helt enkelt ska göra noteringar om förseningen och att de bevaras där all annan kör- och vilotidsinformation lagras. Det kan man göra på en utskrift från färdskrivaren eller på ett diagramblad. Man ska tala om var man befinner sig, klockslag och vad som är orsaken till att man blev försenad och att det till exempel tog längre tid innan man tog rast.

Varför passar ett undantag just nu då? Vad är det för speciellt med den här olyckan? 

– Vi har rätt att införa undantag i extrema situationer. Det har vi gjort vid ett flertal tillfällen tidigare, som när vi har haft de stora stormarna som till exempel Gudrun. Det är när vi vet att det blir problem en längre tid – till skillnad från ett lokalt oväder där det kanske tar en timme tills man har röjt av vägen. Det här är ju fråga om långa tider.

– När det gäller bron i Södertälje har vi hört med Trafikverket och har förstått att det här blir ett långvarigt hinder. Då måste vi agera på något sätt.

Hur lång tids trafikstrul ska till innan ni börjar fundera på undantag?

– Det är en bedömning vi gör varje gång, och det är beroende på vad det är för slags hinder.

Några chaufförer kommenterar undantaget med ”jaha, blir man mindre trött nu plötsligt?”

– Nä, det blir man ju naturligtvis inte. Men förutsättningarna för det här är att det inte inkräktar på trafiksäkerheten – och det har vi också skrivit in i undantaget. Det är jätteviktigt att tänka på. Blir man så trött att det inkräktar på trafiksäkerheten, ja då får man naturligtvis inte utnyttja det.

– Vi gör det här för att transportföretagen ska få tid på sig att organisera om sina transporter och bemanna fordonen på ett annat sätt. Annars blir det ju stopp på godsleveranser och samhället kommer inte att fungera som det krävs.

Så det ska ställas mot en samhällsekonomisk förlust?

– Ja, det kan man säga.

Kan ni förlänga undantaget? 

– Nej, vi har rätt till 30 dagar och vi har inte mandat att förlänga det. Om det behövs mer måste vi tillskriva kommissionen i Bryssel. Det är den som beslutar nästa steg. Det är en lång process kan jag säga, så troligtvis blir det inte fråga om någon ytterligare förlängning.

Vad händer med undantaget om bron fixas på ett par veckor och trafiken flyter på? Kan man fortfarande använda det?

– Nej, undantaget är under förutsättning att man blir hindrad av trafiksituationen på grund av omledningen runt bron. Trafikverket pratar om ”många veckor” och det har fortfarande inte kommit med något besked om när reparationen kan vara klar. Därför valde vi 30 dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.