Foto: Gunilla Hamberg
Close
Blommor och ljus vid platsen för dödsolyckan, en obevakad järnvägsövergång.
Close

Ung lastbilschaufför omkom vid järnvägsövergång

Åkeri. (UPPDATERAD) En 20-årig kvinnlig lastbilschaufför omkom i helgen då ett passagerartåg krockade med hennes lastbil. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun, Jämtland. Det innebär att 40 personer dött på arbetet i år. Fem av dem var lastbilsförare.

Järnvägsövergången mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun. Foto: Gunilla Hamberg

Den tragiska olyckan skedde vid 17.30 fredagen den 27 oktober och hon avled på olycksplatsen. På tåget färdades ett 80-tal passagerare, och en av dem skadades, enligt polisen, lindrigt och fick föras till sjukhus, skriver LänsTidningen i Östersund.

Lastbilen togs om hand av polisen för teknisk undersökning.

Den här veckan drar polisen i gång arbetet med att utreda olyckan, genomföra en teknisk undersökning av lastbilen och förhöra vittnen. Det är inte klart om lastbilen stod stilla eller körde vid kollisionen.

Under helgen placerade invånare ljus och gosedjur vid minnesplatsen, ett av dem med en snusdosa i famnen skriver Östersunds-Posten.

– Olyckan är jättetragisk! Jag är inte inkopplad i olyckan än,  inledningsvis är det polisen och Arbetsmiljöverket som håller i arbetet, säger regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transportarbetareförbundets avdelning 32 (Mellersta Norrland) i Östersund.

Skylten vid olycksplatsen, ”Passera ej spåret när lampan är släckt”.  Foto: Gunilla Hamberg

Hon är kritisk till den bristande säkerheten vid den obevakade järnvägsövergången.

– Den är under all kritik. Där finns bara en lampa som lyser i en 90-graderskurva, därför har förare svårt att se den. Om lampan är släckt får man inte passera övergången, bara om den lyser. Det borde vara tvärtom, säger hon.

Dystra siffror

Arbetsmiljöverket presenterar fortlöpande preliminär statistik om dödsfall på jobbet. Under pandemin sjönk antalet olyckor med dödlig utgång för att därefter öka igen. Dystra siffror visar att 24 personer förolyckades i arbetslivet 2020. De steg till totalt 40 år 2022 och är i år redan uppe i lika många dödsfall på jobbet.

Då är utländsk arbetskraft, värnpliktiga, intagna på kriminalvårdsanstalter med flera inte medräknade. Räknas de in har sammanlagt 47 personer dött på arbetet i år, inklusive den unga kvinnliga chauffören.

Lastbilsförare utsatt grupp

Lastbilschaufförer är en utsatt grupp i arbetslivet och den yrkesgrupp som under den senaste tioårsperioden varit värst drabbad av dödsolyckor. Under 2022 avled sammanlagt sex personer verksamma inom transport och magasinering, där lastbilsförare räknas med. Fyra av dem var kvinnor.

Under 2023 har fem lastbilschaufförer dött under arbetet.

Studerar man en längre tidsperiod, 2011–2020, så inträffade totalt 66 dödsolyckor bland arbetande lastbilschaufförer. Under samma period inträffade sammanlagt 404 dödsfall i jobbet bland andra yrkesgrupper i landet.

I år visar Arbetsmiljöverkets mörka statistik, om yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar:

  • Den 19 januari: En 65-årig lastbilsförare dog efter en krock med lastbilar. Västra Götaland.
  • Den 17 februari: en 40-årig busschaufför dog efter en kollision som medförde brand. Örebro.
  • Den 7 mars: En lastbilsförare dog efter kollision mellan lastbilar (finskt företag).
  • Den 24 mars: En taxiförare hittades hängd, misstänks ha blivit mördad.
  • Den 10 april: En 55-årig lastbilsförare omkom efter en kollision mellan lastbil och personbil. Kronoberg.
  • Den 13 april: En 45-årig lastbilsförare avled efter att lastbilen föll från en viadukt. Västra Götaland.
  • Den 18 augusti: En 55-årig hjullastarchaufför dog efter att ha blivit klämd i en spånpress. Kronoberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sarilynn Hammer:
    30 oktober, 2023

    Vilken galen signal.
    Om lampan är släckt brukar det betyda grönt ljus, inte tvärtom.
    Jobbar inte längre med lastbil men det är alltför många som mister livet under arbetet.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Transportarbetarens logga

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.