Ung lastbilschaufför omkom vid järnvägsövergång
Åkeri. (UPPDATERAD) En 20-årig kvinnlig lastbilschaufför omkom i helgen då ett passagerartåg krockade med hennes lastbil. Olyckan inträffade vid en obevakad järnvägsövergång mellan Järpen och Undersåker i Åre kommun, Jämtland. Det innebär att 40 personer dött på arbetet i år. Fem av dem var lastbilsförare.
Den tragiska olyckan skedde vid 17.30 fredagen den 27 oktober och hon avled på olycksplatsen. På tåget färdades ett 80-tal passagerare, och en av dem skadades, enligt polisen, lindrigt och fick föras till sjukhus, skriver LänsTidningen i Östersund.
Lastbilen togs om hand av polisen för teknisk undersökning.
Den här veckan drar polisen i gång arbetet med att utreda olyckan, genomföra en teknisk undersökning av lastbilen och förhöra vittnen. Det är inte klart om lastbilen stod stilla eller körde vid kollisionen.
Under helgen placerade invånare ljus och gosedjur vid minnesplatsen, ett av dem med en snusdosa i famnen skriver Östersunds-Posten.
– Olyckan är jättetragisk! Jag är inte inkopplad i olyckan än, inledningsvis är det polisen och Arbetsmiljöverket som håller i arbetet, säger regionala skyddsombudet Gunilla Hamberg på Transportarbetareförbundets avdelning 32 (Mellersta Norrland) i Östersund.
Hon är kritisk till den bristande säkerheten vid den obevakade järnvägsövergången.
– Den är under all kritik. Där finns bara en lampa som lyser i en 90-graderskurva, därför har förare svårt att se den. Om lampan är släckt får man inte passera övergången, bara om den lyser. Det borde vara tvärtom, säger hon.
Dystra siffror
Arbetsmiljöverket presenterar fortlöpande preliminär statistik om dödsfall på jobbet. Under pandemin sjönk antalet olyckor med dödlig utgång för att därefter öka igen. Dystra siffror visar att 24 personer förolyckades i arbetslivet 2020. De steg till totalt 40 år 2022 och är i år redan uppe i lika många dödsfall på jobbet.
Då är utländsk arbetskraft, värnpliktiga, intagna på kriminalvårdsanstalter med flera inte medräknade. Räknas de in har sammanlagt 47 personer dött på arbetet i år, inklusive den unga kvinnliga chauffören.
Lastbilsförare utsatt grupp
Lastbilschaufförer är en utsatt grupp i arbetslivet och den yrkesgrupp som under den senaste tioårsperioden varit värst drabbad av dödsolyckor. Under 2022 avled sammanlagt sex personer verksamma inom transport och magasinering, där lastbilsförare räknas med. Fyra av dem var kvinnor.
Under 2023 har fem lastbilschaufförer dött under arbetet.
Studerar man en längre tidsperiod, 2011–2020, så inträffade totalt 66 dödsolyckor bland arbetande lastbilschaufförer. Under samma period inträffade sammanlagt 404 dödsfall i jobbet bland andra yrkesgrupper i landet.
I år visar Arbetsmiljöverkets mörka statistik, om yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar:
- Den 19 januari: En 65-årig lastbilsförare dog efter en krock med lastbilar. Västra Götaland.
- Den 17 februari: en 40-årig busschaufför dog efter en kollision som medförde brand. Örebro.
- Den 7 mars: En lastbilsförare dog efter kollision mellan lastbilar (finskt företag).
- Den 24 mars: En taxiförare hittades hängd, misstänks ha blivit mördad.
- Den 10 april: En 55-årig lastbilsförare omkom efter en kollision mellan lastbil och personbil. Kronoberg.
- Den 13 april: En 45-årig lastbilsförare avled efter att lastbilen föll från en viadukt. Västra Götaland.
- Den 18 augusti: En 55-årig hjullastarchaufför dog efter att ha blivit klämd i en spånpress. Kronoberg.