Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.
Close
De yngsta arbetarna får ofta slita hårdast.
Close
Arbetsmiljö

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Risken att skada sig är större för unga

Personer som är mellan 20 och 24 år har betydligt större risk att utsättas för skador som leder till sjukfrånvaro från jobbet. Särskilt unga män är utsatta, enligt Lise-Lotte Hamfelt, samordnare på Arbetsmiljöverket. Ett skäl kan vara att introduktionen till jobbet inte varit tillräcklig.

Lise-Lotte Hamfelt
Lise-Lotte Hamfelt. Foto: Arbetsmiljöverket

– Det är kanske det första jobbet man påbörjar och är helt ny i sin roll som arbetstagare. Jag kan tänka mig att man inte vågar fråga eller säga ifrån om det är instruktioner och information om hur jobbet ska utföras.

– Då vet man inte heller hur man ska skydda sig eller om det finns risker. Kanske kan man behöva en handledare att fråga när man är ung och inte har så mycket erfarenhet.

– Unga har i regel lägre riskmedvetenhet och därför är det särskilt viktigt med introduktion så att man får veta vilka risker som finns och hur man kan skydda sig.

Håkan Jansson är regionalt skyddsombud för Transport i Jönköping. På de arbetsplatser han jobbat närmast har han inte sett någon större skillnad mellan hur yngre och äldre utsätts för risker.

– Vi har många terminaler där företagen är duktiga på att ha rotation mellan arbetsuppgifterna, du gör inte samma sak hela tiden. Men med det sagt finns det så klart en risk för att unga är omedvetna om sina rättigheter och därför blir satta på de tyngre arbetsuppgifterna.

 

Unga drar tungt lass

Det är betydligt vanligare att unga får arbetsuppgifter som är fysiskt ansträngande, visar Arbetsmiljöverkets sammanställning.

För att kunna utföra tyngre arbetsuppgifter säkert är det viktigt att göra dem med en korrekt belastningsergonomi, säger Lise-Lotte Hamfelt.

– Det finns risker då man utför tunga lyft i en felaktig arbetsställning, det kan vara trångt och svårt att komma åt, eller så använder man inte de lyfthjälpmedel som finns.

– Därför är det viktigt att man får en introduktion om hur man ska utföra arbetsuppgiften och att det finns hjälpmedel och hur det fungerar att använda hjälpmedel.

Lyftet behöver inte vara särskilt tungt för att det ska vara skadligt om man gör det fel.

– Man kanske står vriden för att komma till eller måste sträcka sig över, det är inte bra för kroppen. Ett skadligt lyft behöver inte heller kännas direkt, skadorna kan uppkomma senare.

Håkan Jansson säger att det är skillnad på vilken typ av arbetsplats det rör sig om. Ett mindre transportföretag har inte alltid rätt förutsättningar för att utföra arbetsuppgifterna säkert. Chefen sitter många gånger också och kör och då är det svårt att få tid till det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Många unga som har sitt första jobb vill visa framfötterna och tar i och gör exakt det chefen säger att man ska göra. Då spelar det ingen roll om det är tunga och klumpiga gods som du ska bära ut till kunden.

– Många unga har också tillfälliga jobb, provanställning, timanställning och jobbar extra vid behov. Det handlar många gånger om att man helt enkelt vill visa framfötterna för att visa att jag vill ha det här jobbet.

 

Håkan Jansson avd 20
Håkan Jansson har varit regionalt skyddsombud på Transports lokalavdelning i Jönköping i två år. Han har själv varit med och hanterat två fall med sexuella trakasserier mot unga tjejer under den tiden. Foto: Lilly Hallberg

Unga kvinnor utsätts för sexuella trakasserier

Mer än var tredje ung kvinna har utsatts för sexuella trakasserier på jobbet den senast mätta tolvmånadersperioden. Här ser vi en stor skillnad mellan män och kvinnor. Betydligt färre män utsätts för sexuella trakasserier.

Särskilt utsatta är unga kvinnor, men i alla mätta åldersgrupper är det fler kvinnor än män som utsätts.

– Det är hemskt att det händer, men vi stöter tyvärr på det i våra branscher, jag har själv varit med och hanterat två fall under mina två år som regionalt skyddsombud. Bägge fallen handlade om yngre tjejer, säger Håkan Jansson.

I det ena fallet ledde det till att chefen fick sluta. I det andra var det en chaufför som utsattes för sexuella trakasserier hos ett kundföretag.

Där omplacerades personen som utsatte till andra arbetsuppgifter och kvinnan som utsattes fick en ny rutt, för att slippa åka tillbaka till platsen.

Arbetsmiljöverkets samordnare Lise-Lotte Hamfelt säger:

– Det är väldigt tråkigt att det fortfarande finns arbetsplatser där unga kvinnor inte känner sig trygga och upplever att de utsätts för sexuella trakasserier. Efter några år med fokus på metoo är det verkligen trist när man läser att det förekommer så ofta.

– Det är viktigt att arbetsgivare visar att det här är en arbetsplats där det inte är accepterat och att man som arbetstagare vet vem man ska vända sig till. Eller om man som kollega ser, vet hur man ska agera.

”Fler unga måste få en tryggare anställning”

Elsa Alm, LO:s ungsekreterare
”Unga är mer utsatta i arbetslivet än på länge”, konstaterar LO:s ungsekreterare Elsa Alm. Foto: LO

Arbetsliv. Elsa Alm är ungsekreterare på LO. Hennes jobb är att representera de unga arbetarna. – Jag önskar att jag kunde säga att det som kommer från Arbetsmiljöverkets rapport är nytt för mig, men vi har pratat om det i många år. Unga är mer utsatta i arbetslivet, säger hon.

Unga är lata! Unga har dålig inställning! Det är en typ av föreställning som Elsa Alm hört flera gånger, men hon håller inte med om den bilden och tycker att Arbetsmiljöverkets senaste rapport om ungas arbetsmiljö bekräftar hennes åsikter.

– Unga är mer utsatta i arbetslivet än på länge och nu måste arbetsgivare och samhälle ta frågorna på allvar.

Elsa Alm lyfter fram två saker som är avgörande.

– Det ena är att vi vill motverka att unga kommer ut i arbetslivet oförberedda. Informationen på samhällskunskapen är inte fullständig och vi behöver arbeta mer med skolinformation och kampanjer om rättigheter och skyldigheter på jobbet.

– Den andra delen handlar om att motverka att unga ofta har sämre anställningsvillkor. 50 procent av alla unga arbetare mellan 16 och 25 år har tillfälliga anställningar. Det gör att man ofta inte får chansen till rätt information och den trygghet i jobbet som behövs för att våga säga till om något är fel. Fler måste få en tryggare anställning och det är något som både facket och politiken måste jobba mot.

Hopp om förändring

Elsa Alm började som LO:s ungsekreterare sommaren 2021. Det var i slutet av pandemin och många unga hade blivit av med jobbet. Det märktes på LO:s olika utbildningar och träffar som var inriktade på unga.

– Men nu har det vänt, fler går våra utbildningar och det skapar ett tryck på att lyfta ungas anställningsvillkor. Vi kan ge varandra hopp om förändring.

Risken att skada sig eller sjukskrivas från jobbet är större för unga arbetare än för andra och sjukskrivningstalen är höga.

– Alla ska ha rätt till jobb där man känner sig trygg och säker och ha ett självförtroende. Att kunna påpeka något som är fel. Nu går det att nå oss året runt och få rådgivning.

– Om sjukskrivningarna och skadorna bland unga ska minska är det viktigt att få veta vilka moment som är riskfyllda. Här får arbetsgivarna till sig att ungas arbetsmiljö är mer riskfylld och då måste de jobba mer förebyggande och bli bättre på arbetsmiljöarbetet än de varit innan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    11 september, 2024

    Jag har aldrig accepterat när kvinnor har blivit utsatta för olämpliga skämt eller sådant som liknar sexuella anspelningar och liknande.Jag har alltid sagt ifrån så tjejen/kvinnan har fått stöd av en man bland andra män för att motverka sexskämt och trakasserier.Det har en väldigt bra effekt när en man säger ifrån och står upp för en kvinna och det har jag alltid gjort oavsett om det var när jag själv var ung och även när jag var äldre.Jag har även avbrutit ett slagsmål mellan två lagerarbetare på ett lager där jag var och lastade min lastbil.Det var först när jag gick emellan de två som började slåss som deras arbetskamrater vågade hjälpa mig att sära på dom.När det gäller detta med att lära unga arbetstagare att utföra sitt arbete på ett säkert sätt så har jag många gånger påtalat och visat hur de skall göra för att inte skada sig eller minska risken för belastningsskador.Jag anser att det är en självklarhet att vi som är äldre och har mer erfarenhet och kunskap hjälper de som är unga och nya i arbetslivet oavsett om vi har samma arbetsgivare eller ej.Jag ville att alla som jag träffade i mitt arbetsliv skulle komma hem hela utan några skador när arbetsdagen var över.Tyvärr så finns det väldigt mycket som är farligt på våra arbetsplatser som många inte ens tänker på så då behöver vi hjälpas åt att minska riskerna för skador oavsett om det är att förebygga olyckor eller att förebygga belastningsskador.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Transportarbetarens logga

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.