Unga – arbetsmarknadens förlorare

Folkpartiet, Centern, Moderaterna och Svenskt Näringsliv ser sänkta ungdomslöner som det bästa receptet för att få in unga i arbetslivet. Men de yngre har redan halkat efter sina etablerade medelålders kollegor, visar en färsk forskarrapport om arbetslivets förändring.

Undersökningen heter ”Vid arbetslivets gränser” och beskriver hur arbetslivet förändrats mellan 1974 och 2010. Fram träder en tydlig bild av hur ungdomarna tappat mark i arbetslivet. På 1970-talet hade i stort sett alla medelålders svenskar (30–54 år) jobb. För de unga såg det också ljust ut, bara en av tio i åldrarna 20–24 år stod utanför arbetsmarknaden.

Nu, 35 år senare, har scenen förändrats radikalt. De medelålders (30–54 år) har fortfarande nästan samma höga förvärvsfrekvens. Bland de unga (20–24 år) är det däremot bara sju av tio som har jobb.

Tittar man på lönerna, så har de medelålders dragit ifrån ungdomarna på samma sätt, enligt rapporten. Unga (20–29 år) jämförs med gymnasieutbildade män (30–54 år). 1974 uppgick de yngres löner till knappt 80 procent av männens. Den skillnaden krympte allt mer, ända fram till 1981, då den började öka igen.

Nitton år efter trendbrottet, 2010, nådde de unga inte ens upp till 75 procent av de äldres löner. Ungdomslönerna hade halkat längre ner än när mätningarna inleddes 1974.

Är sänkta ungdomslöner rätt åtgärd för att få in fler unga i arbetslivet?

Frågan riktas till Irene Wennemo. Hon är huvudsekreterare i den statliga socialförsäkringsutredningen, som beställt rapporten av Institutet för social forskning, SOFI, vid Stockholms universitet.

– Många lyfter lönefrågan nu, men man kanske lägger för stor vikt vid just det. Att bara sänka lönen räcker ju inte om unga inte har den utbildning som arbetsgivarna efterfrågar.

Irene Wennemo resonerar kring inlärningstiden på ett arbete, som skiftar mellan olika yrken och branscher. Den tiden skulle kunna kombineras med lägre lön.

– Men då behöver man reglera utbildningsdelen, så att man lär sig det man ska, och kombinera med en tydligt avgränsad praktikperiod på en arbetsplats. Därefter måste personen komma upp i rimlig lön, annars är risken att det bara blir billig arbetskraft för företagen.

Centern och Folkpartiet var först ut att propagera för ungdomslöner med 75 procent av ingångslönerna. Moderaterna gav först kalla handen, men i somras hakade statminister Fredrik Reinfeldt på med ett förslag om 75 procent i lön. Det skulle kombineras med 25 procent studier på arbetsplatsen, med bidrag från staten för ungdomar upp till 25 år. Modellen ingick i den så kallade jobbpakten med Svenskt Näringsliv och LO, som nyligen sprack med buller och bång.

Transport tog tidigt avstånd från lägre ungdomslöner, men frågan rullar ändå vidare. Flera fackförbund har redan tecknat olika former av avtal med arbetsgivarparten om så kallad yrkesintroduktion med lägre lön för unga, däribland IF Metall, Kommunal och Handels.

Syftet med den aktuella rapporten är att få en säkrare bild av hur det egentligen står till på arbetsmarknaden.

– Ska vi få fler människor i arbete så måste vi veta mer om arbetslivet. Det finns väldigt mycket föreställningar om hur det ser ut, men få analyser av situationen, förklarar Irene Wennemo.

– Den mest slående förändringen är att det blivit så mycket svårare för unga att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Sysselsättningen bland unga har sjunkit. Det är en lång, utdragen process för de yngre att ta sig in i arbetslivet.

Kontentan av utredningen är, enligt Wennemo, att även ungdomar som utbildar sig ändå inte är garanterade att få ett arbete som motsvarar deras kvalifikationer. Allt för många hamnar på jobb, som de egentligen är överkvalificerade för.

– Matchningen tycks fungera dåligt.

Att utbildning inte riktigt lönar sig eller att många anställda arbetar i mindre kvalificerade yrken än de utbildat sig för, går igen även inom bemanningsbranschen. Det tyder ytterligare undersökning på, som gjorts vid SOFI (se ovan). Unga utgör en stor del av de uthyrda.

Trots dessa slutsatser vore det felaktigt att helt kasta studierna överbord, menar Irene Wennemo:

– Utbildning är viktigt, men det räcker inte. Ytterligare någon form av matchning måste till.

2009 infördes halv arbetsgivaravgift för unga upp till 26 år, för att sänka tröskeln in på arbetsmarknaden. I en rapport från LO, Avtal 2012 – Lägstalöner, lönespridning och arbetslöshet bland unga vuxna, granskas hur dyrt det är att anställa en ung vuxen.

Där framförs arbetsgivarnas argument att en yngre anställd producerar mindre än en äldre med längre arbetslivserfarenhet. Det kan stämma i vissa fall, anmärker rapportförfattaren, men samtidigt tjänar de unga ofta mindre, enligt kollektivavtalen. Till det kommer lägre avgifter för försäkringar, arbetsgivaravgifter (15.49 procent) och pension.

Summa summarum visar LO:s utredning att det kostar 18 procent mer för arbetsgivaren att anställa någon över 25 år på lägstalön än att anställa en ung vuxen på lägsta lönen.

Tillsammans med Hotell- och Restaurangfacket gjorde Handels, 2010, en undersökning av de sänkta arbetsgivaravgifternas effekter. Resultatet var magert. Inom detaljhandeln och hotell och restaurang, som sysselsätter många unga, hade andelen yngre minskat efter sänkningen. Dessutom hade antalet arbetade timmar sjunkit bland ungdomar.

Vän av ordning anmärker kanske att det 2009 var lågkonjunktur, men inom de aktuella branscherna steg både antalet arbetare och antalet arbetade timmar under de undersökta åren 2006-2009, anför LO. (Sänkningen av avgifterna skedde i två steg, 2007 och 2009).

Riksrevisionen, Finanspolitiska rådet och flera nationalekonomer hävdar att sänkningarna är dyra och ineffektiva.

Vad krävs då för att få in unga i arbetslivet?

Arbetsmarknaden skiftar och Irene Wennemo ser ingen enkel lösning. Hon lyfter fram lärlingssystem och yrkesutbildning med praktik, som yrkeschaufförs- och väktarutbildning inom Transports avtalsområden, som bra övergångar till yrkeslivet.

– Fordonsgymnasiet ligger i topp bland de unga som får jobb efter gymnasiet, så från den gruppen vill arbetsgivarna verkligen rekrytera. Ändå är yrkesutbildningen på gymnasiet ofta lite underdimensionerad. Kommunerna tycker att utbildningen är dyr.

Vore statligt huvudmannaskap bättre för yrkesutbildning?

– Jag vet inte, men staten skulle behöva ta ett större ansvar för att de utbildningar som näringslivet behöver verkligen finns.

Irene Wennemo tycker att Norges modell vore värd att testa i Sverige. Den innebär att unga går två år i skolan och två år som lärlingar.

I den nya gymnasieskolan har möjligheten till lärlingsutbildning permanentats i alla yrkesprogram. Det skedde efter en försöksverksamhet, som utvärderades av Nationella lärlingskommittén. Slutsatsen var att lärlingsutbildningen möttes av stort intresse bland både elever, skolor och arbetsplatser. Mindre företag var mer positiva och vart tredje bedömde att de kan ta emot lärlingar.

Två av tre arbetsgivare var inte beredda att ta emot lärlingar, enlig utvärderingen.

– Den vanligaste invändningen är att unga inte kommer i tid på morgonen. Det en äldre generation tar för självklart kanske inte alltid är det för de yngre, säger Irene Wennemo.

Är facket på rätt väg när man sluter olika typer av avtal för ungdomsintroduktion?

– Det är väldigt svårt att säga, generellt. Alla branscher ser olika ut, men det är ett intressant arbete som pågår. Det kan bli bra eller dåligt, men det är värt ett försök.

Sociologiprofessor Michael Tåhlin, vid SOFI, är en av dem som tagit fram rapporten om nutidens arbetsmarknad. Han instämmer i att unga är mindre attraktiva för dagens arbetsgivare, trots att de blivit billigare att anställa. För att råda bot på situationen med överkvalificerad arbetskraft på enklare jobb föreslår han en ökning av antalet mer kvalificerade jobb. Då skulle lågutbildade lättare komma över de enklare jobben, menar Tåhlin.

Wennemo är inte övertygad om att det verkligen råder brist på mer kvalificerade arbeten.

– Det är alltid svårt att avgöra. I Sverige växer också kraven på högt utbildad och specialiserad personal. Tåhlins lösning låter lite för enkel. Men det är tydligt att något med övergången från utbildning till arbetsliv inte fungerar. Något går trögt och vi måste fördjupa oss i vad.

Vad kan det vara?

– Tja, alltifrån småsaker till sociala och kulturella koder, oskrivna regler, som man måste ta till sig. Arbetsgivare, kunder och kollegor ställer många krav. För vissa kan det vara självklarheter, men inte för andra.

Irene Wennemo ger ett exempel från ett besök hos en plåtslagarfirma. De unga anställda åt inget innan de kom till jobbet och kroknade helt på förmiddagarna.

– När arbetsgivaren började bjuda på frukost på morgnarna vände det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.