Unga lockas av mackjobb
Bensinstation. Att jobba på mack är populärt, framför allt bland yngre, säger Kamila Gorka, som jobbar på TS Transports egen bensinstation. Fast snart kan det vara slut. Macken bär sig inte.
Flexibla arbetstider. Går att kombinera med barn eller studier. Mycket kontakt med människor. Det är några av argumenten som Kamila Gorka lyfter fram när Transportarbetaren frågar om mackjobbets dragningskraft.
Plus lönen.
– Den är hyfsad. Generellt ligger inkomsten i branschen på 2 500–4 000 zloty (6 000–9 700 kronor). Här på den privata sidan får vi lite mer än anställda på landets två stora bensinstationskedjor, säger hon.
Inredningen går i svart, precis som TS Transports kontor. Sortimentet är lite mer sparsmakat än i en svensk OKQ8-station. Men det finns de vanliga biltillbehören, chips, kaffe, dricka, korvgrill och en hylla bakom kassan med vin och sprit.
Transportarbetarens utsända reportrar berättar om mackdöden i Sverige. Om rån, bilister som smiter från notan och att personalen ofta är hänvisad till deltidsjobb.
Kamila Gorka skakar på huvudet, hon känner inte igen sig:
– I Polen blir stationerna snarast fler. Deltider förekommer, men uppfattas inte som något problem. Inte rån och hot heller. Det är sällsynt, även om det finns nattlucka på vissa ställen.
Ett annat svenskt fenomen är höga bränsleskatter som gjort att marginalen är extremt liten på sålda drivmedel. Det är på
snabbmaten stationerna kan tjäna pengar.
– Vi har samma tendens här. Så vi behöver sälja andra produkter också, säger Marcin Skibinski, som är ingift i åkarfamiljen bakom TS Transport och ansvarar för mackdelen.
Fast det räcker ändå inte, förklarar han. Av 2,4 miljoner liter sålt bränsle hamnar en miljon liter i de egna lastbilarna.
– Så vi överväger faktiskt att lägga ner, förtydligar han.
Vi sneglar lite förundrat på whisky- och vodkaflaskorna i hyllan. Det känns svårkombinerat med bilism. Särskilt som Polen har samma promillegränser för rattfylla som Sverige.
– Vi säljer inte mycket alkohol. Fast på stationerna ute vid motorvägarna är det stor efterfrågan, säger Kamila Gorka.
Hon bor i Gdansk, 34 kilometer från Gdynia, med man och en styvdotter. I tolv år har hon jobbat på bensinstation, varav tio på åkeriets anläggning.
I Sverige gick mackarnas omsättning ner kraftigt i början av coronapandemin.
– Vi kände av en liten nedgång, säger Kamila Gorka. Vi fick strikta regler om desinficering och munskydd. På försommaren blev attityden till corona lite mer avslappnad. Men nu är vi lite oroliga för turistsäsongen, då halva Polen kommer hit till kusten.