Ungas löner släpar efter allt mer

Folkpartiet, Centern och Svenskt Näringsliv ser sänkta ungdomslöner som det bästa receptet för att få in unga i arbetslivet. Men de yngre har redan betydligt lägre löner än sina etablerade medelålders kollegor, visar en färsk forskarrapport om arbetslivets förändring.

Undersökningen heter ”Vid arbetslivets gränser” och ger en bild av hur arbetslivet har förändrats mellan 1974 och 2010. Den har tagits fram av forskare på Institutet för social forskning, SOFI, vid Stockholms universitet, på uppdrag av den parlamentariska socialförsäkringsutredningen.

I rapporten jämförs unga mellan 20 och 29 år med gymnasieutbildade män mellan 30 och 54 år. Det visar sig att de undersökta ungdomarnas timlöner 1974 uppgick till knappt 80 procent av de medelålders männens. Den skillnaden krympte ända fram till 1981, då den började öka igen, år efter år.

19 år efter trendbrottet, 2010, nådde ungdomarna inte ens upp till 75 procent av de äldres löner. Ungdomslönerna låg alltså lägre än när mätningarna började, 1974.

Är sänkta ungdomslöner rätt åtgärd för att få in fler unga i arbetslivet? Frågan riktas till Irene Wennemo, som är huvudsekreterare i den omfattande pågående socialförsäkringsutredningen. Hon svarar försiktigt:

– Många lyfter lönefrågan nu, men man kanske lägger för stor vikt vid just det. Att bara sänka lönen räcker ju inte om unga inte har den utbildning som arbetsgivarna efterfrågar.

Wennemo resonerar kring inlärningstiden på ett arbete, som skiftar mellan olika yrken och branscher. Den tiden skulle kunna kombineras med lägre lön.

– Men då behöver man reglera utbildningsdelen, så att man lär sig det man ska, och kombinera med en tydligt avgränsad praktikperiod på en arbetsplats. Därefter måste personen komma upp i rimlig lön, annars är risken att det bara blir billig arbetskraft.

Centern och Folkpartiet var först ut att propagera för ungdomslöner med 75 procent av ingångslönerna, för att åtgärda den höga ungdomsarbetslösheten i Sverige. I somras hakade Moderaterna, som dessförinnan gett kalla handen, på med ett förslag om 75 procents lön. Det skulle kombinerat med 25 procents studier på arbetsplatsen, som skulle finansieras av staten för ungdomar upp till 25 år. Modellen ingick i den så kallade jobbpakten, som nyligen krackelerade med buller och bång och stor osämja mellan Svenskt Näringsliv och LO, om vem som bar skulden. Transport tog som enda LO-förbund tydligt avstånd från pakt och sänkta instegslöner.

Frågan om ungdomslöner rullar dock vidare och flera fackförbund har redan tecknat olika former av avtal med arbetsgivarparten om så kallad yrkesintroduktion med lägre lön för unga, däribland IF Metall, Kommunal och Handels.

Den statliga socialförsäkringsutredningen, ska se över vårt allmänna skydd från samhället när vi blir sjuka och arbetslösa. Syftet med den aktuella rapporten är att få en säkrare bild av hur det egentligen står till på den svenska arbetsmarknaden.

– Ska vi få fler människor i arbete måste vi veta något om arbetslivet. Det finns väldigt mycket föreställningar om hur det ser ut, men få analyser av situationen, förklarar Irene Wennemo.

Hon fortsätter:

– Den mest slående förändringen är att det blivit så mycket svårare för unga att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden. Sysselsättningen bland unga har sjunkit. Det är en lång utdragen process för de yngre att ta sig in i arbetslivet.

Kontentan av utredningen är, enligt Wennemo, att även ungdomar som ”sköter sig” och skaffar sig utbildning ändå inte är garanterade att få ett arbete som motsvarar deras kvalifikationer. Allt för många hamnar på jobb, som de egentligen är överkvalificerade för.

– Matchningen verkar fungera dåligt, konstaterar hon.

Att utbildning inte riktigt lönar sig eller att många anställda arbetar i mindre kvalificerade yrken än de utbildat sig för tycks gå igen även inom bemanningsbranschen. Det tyder en tidigare undersökning på, som också gjorts vid SOFI på Stockholms universitet. Unga utgör en stor del av de uthyrda.

Trots dessa slutsatser vore det felaktigt att helt kasta studierna överbord, menar Irene Wennemo:

– Utbildning är viktigt, men det räcker inte. Det är något mer som måste till, ytterligare någon form av matchning.

 

Fotnot. Läs en längre artikel i kommande nummer av Transporttarbetaren, som utges vid månadsskiftet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.