Unik miljölastbil på flyttfirma i Tumba
År 2030 ska Sverige ha en fordonsflotta som klarar sig helt utan fossila bränslen. Det har regeringen satt som mål. Samtidigt gör de ständigt stigande oljepriserna att alternativa bränslen blir allt intressantare rent ekonomiskt. På senare tid har vi sett en formlig explosion av nya drivmedel och motorteknologier på godstrafikens område. Transportarbetaren har försökt besvara frågan: Hur ska morgondagens lastbilar se ut?
Efter att sakta men säkert ha vunnit terräng bland personbilarna i tio års tid, har hybridteknologin till slut brutit igenom vallen till lastbilssidan.
– Jag tror absolut på det här projektet. Detta är en otrolig maskin, säger flyttgubben Göran Fransson. Han kör Nordens första Mercedes Atego elhybrid i daglig drift.
Bilen levererades i höstas till flyttfirman Marko Kaj Moving, i Tumba utanför Stockholm. Sedan dess har chauffören Göran Fransson rattat den i stort sett dagligen.
– Jag hade bara kört vanliga dieselbilar innan, så det var ju spännande att få ta del av ett sånt här projekt. Och jag är hedrad och tacksam över att firman satt mig som ansvarig för den, säger han.
Rent konkret handlar det om en tvåaxlig flyttbil med en fyrcylindrig dieselmotor som utvecklar 218 hästkrafter vid 2 200 varv.
Bilen har också en vattenkyld elektrisk motor på 60 hästar. Den hämtar kraft från litiumjon-batterier som laddas genom att energi återvinns vid inbromsning och motorbromsning. Batteriernas laddningsprocent visas på en display i hytten.
– Med den informationen kan man planera sin körning för att ladda optimalt. Man kan till exempel utnyttja en lång backe till att ladda batteriet till 70–80 procent eller mer, berättar Göran Fransson.
Bilen byter automatiskt från elmotorn till dieselmotorn och vice versa, beroende på vad som är lämpligast vid varje tillfälle.
För chauffören ligger en utmaning i att hålla bilen på eldrift så långt det är möjligt.
– Det är en träningssak att få ut mesta möjliga från bilen på bara el. Det är hårfint hur mycket gas du kan ge utan att väcka dieselmotorn. Datorn loggar hur mycket jag kör på diesel och hur mycket jag kör på el. Och om jag gasar och bromsar rätt. Så det är en sporre, man tävlar mot sig själv för att köra bättre och bättre. Det är kul, men det blir svårare och svårare att putsa siffrorna allt eftersom man blir duktigare på det…
Ategon ingår i projektet Clean Truck, som är tänkt att lägga grunden för miljölastbilarnas genombrott (se faktaruta). För Marko Kaj Movings del innebär medverkan att de leasar bilen på fem år, och löpande rapporterar in driftdata och personliga synpunkter till Stockholms miljöförvaltning.
Kaj Koski, ekonomichef och miljöansvarig på Marko Kaj Moving, är så här långt odelat positiv:
– Vi är mer än nöjda. En hybrid är visserligen dyrare i inköp än en likvärdig konventionell lastbil. Men förbrukningsmässigt ligger den enligt våra beräkningar 15 till 20 procent lägre, säger han.
Merkostnaden för hybriden jämfört med en ”vanlig” bil ligger på 600 000 kronor, men hälften av det kompenseras med bidrag från Clean Truck.
– Sedan är även servicen lite dyrare än hos en konventionell lastbil. Så inom ramarna för de här fem åren kanske inte bränslebesparingen hinner tjäna in riktigt 100 procent av merkostnaden. Men då har vi ändå gjort något för miljön och fått in lite mer miljötänk i företaget. Dessutom får vi lite marknadsföring på köpet eftersom det är en ny och ovanlig bil, säger Kaj Koski.
När de fem åren är till ända, ska Ategon lämnas tillbaka till Mercedes-Benz som tar isär den för en grundlig undersökning av slitage och andra tekniska faktorer.
– Ett nytt projekt har ju alltid barnsjukdomar, men jag tror det här kan bidra mycket till utvecklingen på området. Det är en otrolig förmån att få vara med. Miljön är ju så viktig, säger Göran Fransson.
Är detta med klimatfrågan och koldioxidutsläppen något du tänker mycket på?
– Ja, absolut. Särskilt nu när vi är med i det här projektet. Jag har blivit mycket bättre på att sopsortera hemma, till exempel. Jag kan erkänna att jag var rätt kass på det förut.
Men hur är hybridlastbilen som arbetsredskap då?
– Det är stor skillnad mot en vanlig lastbil. Särskilt i stadskörning är det en ren fröjd att köra den. Den går mycket tystare på el, och det finns inga vibrationer över huvud taget.
Men kommer du över 50 så hoppar dieseln i gång. Så det är klart att i landsvägskörning går den ju mest på diesel som en vanlig lastbil.
Är hybridlastbilar framtiden i flytt- och distributionsbranscherna?
– Elhybrider har stor potential. Och man möter mycket positivt intresse från andra i branschen när man är ute på jobb. Jag hoppas att fler företag tar det här steget och vågar satsa. Miljökraven växer ju och kommer att ta allt större plats i upphandlingarna. Jag tror det är viktigt att vara med från början.