Unik miljölastbil på flyttfirma i Tumba

År 2030 ska Sverige ha en fordonsflotta som klarar sig helt utan fossila bränslen. Det har regeringen satt som mål. Samtidigt gör de ständigt stigande oljepriserna att alternativa bränslen blir allt intressantare rent ekonomiskt. På senare tid har vi sett en formlig explosion av nya drivmedel och motorteknologier på godstrafikens område. Transportarbetaren har försökt besvara frågan: Hur ska morgondagens lastbilar se ut?

Efter att sakta men säkert ha vunnit terräng bland personbilarna i tio års tid, har hybridteknologin till slut brutit igenom vallen till lastbilssidan.

– Jag tror absolut på det här projektet. Detta är en otrolig maskin, säger flyttgubben Göran Fransson. Han kör Nordens första Mercedes Atego elhybrid i daglig drift.

Bilen levererades i höstas till flyttfirman Marko Kaj Moving, i Tumba utanför Stockholm. Sedan dess har chauffören Göran Fransson rattat den i stort sett dagligen.

– Jag hade bara kört vanliga dieselbilar innan, så det var ju spännande att få ta del av ett sånt här projekt. Och jag är hedrad och tacksam över att firman satt mig som ansvarig för den, säger han.

Rent konkret handlar det om en tvåaxlig flyttbil med en fyrcylindrig dieselmotor som utvecklar 218 hästkrafter vid 2 200 varv.

Bilen har också en vattenkyld elektrisk motor på 60 hästar. Den hämtar kraft från litiumjon-batterier som laddas genom att energi återvinns vid inbromsning och motorbromsning. Batteriernas laddningsprocent visas på en display i hytten.

– Med den informationen kan man planera sin körning för att ladda optimalt. Man kan till exempel utnyttja en lång backe till att ladda batteriet till 70–80 procent eller mer, berättar Göran Fransson.

Bilen byter automatiskt från elmotorn till dieselmotorn och vice versa, beroende på vad som är lämpligast vid varje tillfälle.

För chauffören ligger en utmaning i att hålla bilen på eldrift så långt det är möjligt.

– Det är en träningssak att få ut mesta möjliga från bilen på bara el. Det är hårfint hur mycket gas du kan ge utan att väcka dieselmotorn. Datorn loggar hur mycket jag kör på diesel och hur mycket jag kör på el. Och om jag gasar och bromsar rätt. Så det är en sporre, man tävlar mot sig själv för att köra bättre och bättre. Det är kul, men det blir svårare och svårare att putsa siffrorna allt eftersom man blir duktigare på det…

Ategon ingår i projektet Clean Truck, som är tänkt att lägga grunden för miljölastbilarnas genombrott (se faktaruta). För Marko Kaj Movings del innebär medverkan att de leasar bilen på fem år, och löpande rapporterar in driftdata och personliga synpunkter till Stockholms miljöförvaltning.

Kaj Koski, ekonomichef och miljöansvarig på Marko Kaj Moving, är så här långt odelat positiv:

– Vi är mer än nöjda. En hybrid är visserligen dyrare i inköp än en likvärdig konventionell lastbil. Men förbrukningsmässigt ligger den enligt våra beräkningar 15 till 20 procent lägre, säger han.

Merkostnaden för hybriden jämfört med en ”vanlig” bil ligger på 600 000 kronor, men hälften av det kompenseras med bidrag från Clean Truck.

– Sedan är även servicen lite dyrare än hos en konventionell lastbil. Så inom ramarna för de här fem åren kanske inte bränslebesparingen hinner tjäna in riktigt 100 procent av merkostnaden. Men då har vi ändå gjort något för miljön och fått in lite mer miljötänk i företaget. Dessutom får vi lite marknadsföring på köpet eftersom det är en ny och ovanlig bil, säger Kaj Koski.

När de fem åren är till ända, ska Ategon lämnas tillbaka till Mercedes-Benz som tar isär den för en grundlig undersökning av slitage och andra tekniska faktorer.

– Ett nytt projekt har ju alltid barnsjukdomar, men jag tror det här kan bidra mycket till utvecklingen på området. Det är en otrolig förmån att få vara med. Miljön är ju så viktig, säger Göran Fransson.

Är detta med klimatfrågan och koldioxidutsläppen något du tänker mycket på?
– Ja, absolut. Särskilt nu när vi är med i det här projektet. Jag har blivit mycket bättre på att sopsortera hemma, till exempel. Jag kan erkänna att jag var rätt kass på det förut.

Men hur är hybridlastbilen som arbetsredskap då?

– Det är stor skillnad mot en vanlig lastbil. Särskilt i stadskörning är det en ren fröjd att köra den. Den går mycket tystare på el, och det finns inga vibrationer över huvud taget.

Men kommer du över 50 så hoppar dieseln i gång. Så det är klart att i landsvägskörning går den ju mest på diesel som en vanlig lastbil.

Är hybridlastbilar framtiden i flytt- och distributionsbranscherna?

– Elhybrider har stor potential. Och man möter mycket positivt intresse från andra i branschen när man är ute på jobb. Jag hoppas att fler företag tar det här steget och vågar satsa. Miljökraven växer ju och kommer att ta allt större plats i upphandlingarna. Jag tror det är viktigt att vara med från början.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.