Unikt samlastningsprojekt i Malmö

I dag kör många lastbilar med gods halvfulla. Genom att samordna privata och kommunala flöden vill Malmö stad få ner antalet tunga fordon i city. Nu är finansieringen klar och inom ett år påbörjas pilotprojektet.

Fredagsförmiddag på krogtäta Lilla torg i centrala Malmö. Lastbil efter lastbil med leveranser från olika bryggerier rullar in för att fylla på dryckesförråden inför helgen. Max Hanander, projektledare för citylogistik på gatukontoret i Malmö, befinner sig mitt i myllret när Transportarbetaren får tag på honom på telefon.

– Situationen på Lilla torg är en bra beskrivning av vår utmaning. Här finns många leverantörer och det blir många knepiga trafiksituationer för att ta sig hit. Ofta behöver tunga fordon backa in. Dessutom är det redan ganska mycket folk på torget redan nu.

I stället för att många transportörer ska köra med halvtomma lastbilar i city vill Malmö samordna distributionen. I ett första steg handlar det dock inte om drycker eller livsmedel utan paket och torrvaror. Samlastning och samordnad distribution finns även i andra svenska städer, men i Malmö vill man försöka samordna de kommunala och privata flödena, vilket är nytt. Samma lastbil skulle alltså kunna leverera kontorsmaterial och blöjor till kommunala förskolor först, för att sedan köra vidare och leverera kläder och elektronik till butikerna i centrum.

– Vi är rätt säkra på att vi gör någonting unikt. Vi vill alltså använda oss av samma terminal och samma distributör för varor som ska till centrala Malmö.

Samlastning och en gemensam slinga skulle innebära färre fordon, vilket skulle ge både bättre stadsluft och ökad trafiksäkerhet. Hur många färre bilar det kan bli är för tidigt att säga, men Max Hanander tror det finns en god potential att kraftigt minska trafiken.

– I dag kör alla huller om buller i Malmö, konstaterar Peter Blom, som är projektansvarig för Transport och som sitter med i referensgruppen till samlastningsprojektet.

Han berättar om positiva exempel på effektivisering från Köpenhamn där det numera kör en brödbil istället för sju-åtta olika, som det var tidigare.

– Det är dit vi vill komma även i Malmö. Vi börjar med distributionstrafiken. Men på sikt vill vi samordna även fjärrtrafiken, samt försöka få över mer gods till järnvägen, säger Peter Blom.

Pilotprojektet i Malmö har precis beviljats ett bidrag på drygt fyra miljoner kronor från Vinnova och ska starta i mars 2015. Malmö stad har bland annat sneglat österut mot de skånska kommunerna Ystad, Simrishamn och Tomelilla. De har samordnat sina flöden och lyckats mer än halvera antalet körda kilometrar. Blickar man utomlands är Holland ett föregångsland, där en ekonomisk förening har lyckats få privata aktörer att samverka och effektivisera varudistributionen.

Förutom att samordna distributionen av varor i city vill Malmö stad även erbjuda upphämtning av returmaterial.

– Det finns ett stort behov av att bli av med plast, wellpapp och annat emballage. Vi vill erbjuda det som en extratjänst, säger Max Hanander.

Förhoppningen är att en förbättrad distribution och upphämtning av returmaterial ska minska butikernas behov av lagerutrymme i city, vilket sänker deras lokalkostnader och gör dem mer konkurrenskraftiga.

Samlastningsprojektet ska påbörjas i liten skala under 2015 och tanken är sedan att projektet ska kunna utvidgas de kommande åren.

Än så länge är ingen transportör kontrakterad och det är ännu inte klart vilken terminal som ska användas i pilotprojektet.

Ställer ni krav på kollektivavtal?
– Det utgår jag från att vi gör, säger Max Hanander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.