Unikt samlastningsprojekt i Malmö
I dag kör många lastbilar med gods halvfulla. Genom att samordna privata och kommunala flöden vill Malmö stad få ner antalet tunga fordon i city. Nu är finansieringen klar och inom ett år påbörjas pilotprojektet.
Fredagsförmiddag på krogtäta Lilla torg i centrala Malmö. Lastbil efter lastbil med leveranser från olika bryggerier rullar in för att fylla på dryckesförråden inför helgen. Max Hanander, projektledare för citylogistik på gatukontoret i Malmö, befinner sig mitt i myllret när Transportarbetaren får tag på honom på telefon.
– Situationen på Lilla torg är en bra beskrivning av vår utmaning. Här finns många leverantörer och det blir många knepiga trafiksituationer för att ta sig hit. Ofta behöver tunga fordon backa in. Dessutom är det redan ganska mycket folk på torget redan nu.
I stället för att många transportörer ska köra med halvtomma lastbilar i city vill Malmö samordna distributionen. I ett första steg handlar det dock inte om drycker eller livsmedel utan paket och torrvaror. Samlastning och samordnad distribution finns även i andra svenska städer, men i Malmö vill man försöka samordna de kommunala och privata flödena, vilket är nytt. Samma lastbil skulle alltså kunna leverera kontorsmaterial och blöjor till kommunala förskolor först, för att sedan köra vidare och leverera kläder och elektronik till butikerna i centrum.
– Vi är rätt säkra på att vi gör någonting unikt. Vi vill alltså använda oss av samma terminal och samma distributör för varor som ska till centrala Malmö.
Samlastning och en gemensam slinga skulle innebära färre fordon, vilket skulle ge både bättre stadsluft och ökad trafiksäkerhet. Hur många färre bilar det kan bli är för tidigt att säga, men Max Hanander tror det finns en god potential att kraftigt minska trafiken.
– I dag kör alla huller om buller i Malmö, konstaterar Peter Blom, som är projektansvarig för Transport och som sitter med i referensgruppen till samlastningsprojektet.
Han berättar om positiva exempel på effektivisering från Köpenhamn där det numera kör en brödbil istället för sju-åtta olika, som det var tidigare.
– Det är dit vi vill komma även i Malmö. Vi börjar med distributionstrafiken. Men på sikt vill vi samordna även fjärrtrafiken, samt försöka få över mer gods till järnvägen, säger Peter Blom.
Pilotprojektet i Malmö har precis beviljats ett bidrag på drygt fyra miljoner kronor från Vinnova och ska starta i mars 2015. Malmö stad har bland annat sneglat österut mot de skånska kommunerna Ystad, Simrishamn och Tomelilla. De har samordnat sina flöden och lyckats mer än halvera antalet körda kilometrar. Blickar man utomlands är Holland ett föregångsland, där en ekonomisk förening har lyckats få privata aktörer att samverka och effektivisera varudistributionen.
Förutom att samordna distributionen av varor i city vill Malmö stad även erbjuda upphämtning av returmaterial.
– Det finns ett stort behov av att bli av med plast, wellpapp och annat emballage. Vi vill erbjuda det som en extratjänst, säger Max Hanander.
Förhoppningen är att en förbättrad distribution och upphämtning av returmaterial ska minska butikernas behov av lagerutrymme i city, vilket sänker deras lokalkostnader och gör dem mer konkurrenskraftiga.
Samlastningsprojektet ska påbörjas i liten skala under 2015 och tanken är sedan att projektet ska kunna utvidgas de kommande åren.
Än så länge är ingen transportör kontrakterad och det är ännu inte klart vilken terminal som ska användas i pilotprojektet.
Ställer ni krav på kollektivavtal?
– Det utgår jag från att vi gör, säger Max Hanander.