Politisk krönika

Upp till bevis (S)

Möte med makten

Kommentar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund
Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Ta till exempel den illa beryktade LAS-överenskommelsen, ett resultat av Januariöverenskommelsen mellan Liberalerna, Centern, Miljöpartiet och Socialdemokraterna, där Transport och flera andra LO-förbund blev totalt överkörda.

I en intervju i SVT sa ledaren för Sveriges allra minsta riksdagsparti, liberalernas Nyamko Sabuni, att målet med Januriavtalet var att få in politik som skadade Socialdemokraterna så mycket som möjligt.

”Det var värnskatten, det gillade de inte – det skulle vara där. Fri hyressättning för nyproduktion, det gillade de inte – det skulle vara där. LAS-reformer, jätteviktigt och bra för oss, men det gillar de inte – det skulle vara där”, sa Sabuni till SVT.

Och det svalde dåvarande statsminister Stefan Löfven. ”Lagen om anställningsskydd ska ändras genom tydligt utökade undantag från turordningsreglerna” var beställningen från Liberalerna som nu effektuerades.

Ja, det är verkligen upp till bevis för socialdemokratin om var lojaliteten ligger. Och där ger den nye partisekreteraren inga svar. Han svävar på målet och konstaterar att valmanifestet ännu inte är skrivet. Ja, inte ens påbörjat.

Så till frågan om de gangstermetoder som på vissa håll etablerat sig hos företagare, den så kallade arbetslivskriminaliteten. En verksamhet som kan innehålla allt från människohandel till svindlerier i mångmiljonklassen. ”Tyvärr är arbetslivskriminaliteten något som har påverkat Transport och vissa förbund länge, men nu ser vi det i alla förbund”, säger Baudin och tillägger: ”För mig är det väldigt tydligt att man behöver både facket och politiken för att komma till rätta med problemen. Det blir viktigt för oss, men vi får se exakt hur.” Mmm, det är många problem och många saknade svar på regeringens bord.

Men oroa dig inte, Tobias Baudin. Jag har svaren. Samla ihop Transports ordförande Tommy Wreeth och de andra fackliga ledarna och lyssna till vad de har att säga. Lyssna till deras berättelser från verkligheten och, framför allt, lyssna till deras förslag till lösningar.

Om det är sant att ”Socialdemokraterna är ingenting som parti utan starka förbund” så ta chansen att samverka med facken i stället för att flirta och svassa för småpartier. För om ni fortsätter att ignorera Transport och andra LO-förbund slår Tobias Baudins profetia snart in: Det socialdemokratiska partiet är ingenting.

 

Fotnot: Åsikterna är mina egna och delas nödvändigtvis inte av Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.