Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster
Close
Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till…
Close

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

I dag har Martins dotter Tina fyllt 26 år och sonen Linus 23. Han har skiljt sig och gift om sig från Håkansson till det mer artistiskt klingande Kertész – hans ungerskfödda hustru Melindas efternamn.

De fann varandra via en dejtingsajt, träffades påskhelgen 2012 och har hållit ihop sen dess. Melinda var ansiktsmålare och Martin ballongartist eller vardagligare uttryckt ballongclown.

– Vi började jobba ihop ganska omgående, köpte in utrustning vi behövde och tog uppdrag tillsammans. Jag knyter ballonger och hon målar ansikten och gör glittertatueringar, mest på barn men vi hoppas att fler vuxna ska våga testa, säger Martin.

Barnen hänger med

Barnen i hans nya kull, Sansa och Leo, hänger med ut till fester och tillställningar, varuhus och köpcentrum i Småland och hela landet runt. Ibland delar familjen loge och kommer i samspråk med artister som Markoolio och popgruppen Dolly Style. Andra gånger ber kulturansvariga på Vetlanda kommun eller Ikea dem komma.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.
Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han. Foto: Justina Öster

Till vardags jobbar Martin heltid som färdtjänst- och sjukreseförare och är djupt engagerad i chaufförernas villkor och arbetsmiljö. Trots att han lovade sig själv att inte engagera sig fackligt igen efter åren som industriarbetare sitter han åter med flera uppdrag, både på taxibolaget och i Transports Jönköpingsavdelning 20.

– Det var så mycket brister, låga löner, usel arbetsmiljö, ständiga upphandlingar. Jag kände att någon måste ta tag i det, säger han och ställer ifrån sig sina medhavda väskor med utrustning. Så fiskar han upp en midjeväska med en radda fack, fyllda med långsmala ballonger och knäpper den om midjan.

Folkets hus

Vi träffas på Folkets hus i Vetlanda, som utgör ännu en sträng på Martins lyra. Han är ordförande i styrelsen. Termometern pekar på minus 11 och utedansbanan sover under ett tjockt täcke snö. Inne i huvudbyggnaden med vackert spröjsade fönster, som hyrs ut till fester, bröllop och dans, klibbar golvet under fötterna som utspilld saft, tjipp, tjipp.

– Det är nedslitet och behöver renoveras. Egentligen är det fruktansvärt mycket att göra här, säger Martin och slår ut med armarna.

I all hast fick han och en vän rycka ut och bygga ut scenen, när den teateransvariga för kommande Emil-föreställning, dagen innan, deklarerade att scenen var för liten.

– Jo, rätt händig är jag, har bytt kök i huset hemma, där finns alltid grejer att göra. I morse la värmepumpen av men jag fick i gång den igen, till slut.

Martin har en ledig dag efter helgens taxijobb med idel långkörningar, men med krånglande pump krympte tiden inför vårt möte. Frågan till frun och ”vapendragaren” blev: Hinner du måla mig på en kvart?

Clownfejset på

Jodå, clownfejset kom på plats med kritvita ögonlock, svarta skrattrynkor, regnbågar till ögonbryn och en rund röd nästipp. Martin trycker ner sin svarta hatt på huvudet och ler:

– Det är så roligt att se folks miner när man kommer körande så här.

I färdtjänstbilen också?

– Nej, nej, det är inte tillåtet!

Med flinka fingrar formar Martin Kertész de långsmala ballongerna till olika djur och föremål. Här växer en motorcykel fram. ”Den är svårast”, säger han. Foto: Justina Öster
Med flinka fingrar formar Martin Kertész de långsmala ballongerna till olika djur och föremål. Här växer en motorcykel fram. ”Den är svårast”, säger han. Foto: Justina Öster

Martins skjorta följer näsans ton och kostymen lyser i en explosion av färger, lika skiftande som hans yrkesbana. Han är utbildad murare men axeln tog stryk så han bytte spår till vårdbiträde, industriarbetare, som sin facklig engagerade far i IF Metall. Han jobbade som lagerarbetare och körde truck, städare, säljare och trafikinformatör på Nationella trafiksäkerhetsförbundet.

Hans fackliga tillhörighet har växlat med jobben, Kommunal, IF Metall, Livs… men han har alltid varit med.

– Ett tag drev jag och min fru Melinda ett bageri också. Hon är utbildad bagare, så helt plötsligt var jag arbetsgivare med tre anställda.

Kanske är det rastlöshet som gjort att Martin bytt yrke så ofta. ”Nu blev det här tråkigt, det var inte det jag ville göra”. Han söker fortfarande, säger han. Och ibland – när chaufförerna säger ifrån om bilar utan AC (i värmebölja) eller värme (i iskyla), om trappklättrare som inte fungerar – när åkerichefer och upphandlande länstrafik inte lyssnar. Då tänker han att:

– Jag skiter i det här och börjar köra truck igen. Men där träffar man inte så mycket folk och det är ju det som är det roliga med att köra färdtjänst. Alla människor.

Motorcykel svårast

Martin drar en långsmal ballong ur knippet i bältesfickorna och pumpar upp den, en till. Han vrider och bänder. Ett ljud som när man gnider frigolit mot fönsterglas går genom luften och så håller han en blå ballonghund i handen.

Nya fingersmala ballonger genom flinka händer och fram träder ett färgglatt knippe ballongblomster och så: en liten grön motorcykel.

– Den är svårast. Hunden har jag gjort så många gånger att jag knåpar till den bakom ryggen. Jag brukar fråga barnen: framför eller bakom ryggen?

Men vi backar tillbaka i tiden. Hur gick det egentligen till när Martin blev landets nionde utexaminerade ballongartist? Han gick till Buttericks och inhandlade ballonger och en pump, köpte lite tyg och sydde sig en clownkostym. Med hjälp av instruktionen på ballongpåsen knåpade han ihop en hund. Alla barnen på dotterns kalas fick varsin.

Dags för avsminkning från ballongartist till färdtjänst- och sjukresechaufför, facklig förtroendeman och pappa. Foto: Justina Öster
Dags för avsminkning från ballongartist till färdtjänst- och sjukresechaufför, facklig förtroendeman och pappa. Foto: Justina Öster

Martin fick blodad tand, skaffade fler ballonger och letade upp figurbeskrivningar på nätet.

2003 flyttade familjen till Vetlanda och några år senare träffade Martin en ballongclown på den årliga Vetlandafesten med marknad, artister och mycket folk.

– Jag köpte ett par hundra ballonger av honom. Vi snackade, växlade telefonnummer och så ringde han och tipsade om en helgkurs i Stockholm. Då var det inte så mycket fingerballonger som gällde utan större saker som att knyta ballongbågar för bröllop och köpcentrum.

Kurs på dvd

Men hur blir man en certifierad ballongartist? Martin kom över en kurs på dvd-skivor, från en ballongtillverkare, som utmynnade i ett skriftligt och praktiskt prov. Han byggde en ballongpelare, en bordsdekoration i egen design och en ballongbukett.

Efter ännu en kurs i Norge kände han sig så säker att det var dags att ge sig ut på stan.

– Mitt första framträdande blev på en Vetlandafest så startade jag min ballongfirma.

Fullärd? Nej, de kommande åren följde ytterligare kurser och Martin blev godkänd på två examensprov.

– Så åkte jag till Belgien. Tyskland, Belgien, Norge, Danmark och Polen är rätt stora på ballongkonst och USA har stora event varje år. Ibland är min hustru och jag med på Speedwayfester och vid ett tillfälle blev vi filmade av polsk tv. Speedway är populärt i Polen.

I Sverige finns ett 20-tal ballongartister, uppskattar Martin. Men alla är inte aktiva längre efter pandemin. Om det bar sig skulle han inte ha något emot att agera clown på heltid. Fast showa med musik och sång, som sjukhusclowner för barn, är inte Martins melodi.

– Jag sjunger hellre än bra men har köpt en ukulele, en sorts luta som jag tänkt lära mig spela på av min färdtjänstkollega Philip som kan. Det är bara det att tiden… Den räcker inte till.

Förbättra villkoren

Martin återkommer till det, samtidigt som nya idéer hela tiden poppar upp. Kanske satsar han framöver på en karriär som regionpolitiker – för att få makt att äntligen förbättra färdtjänstförarnas villkor.

Martin Kertész och närmaste kollegan Philip Getejanic jobbar ihop för att förbättra arbetsmiljön och villkoren för servicebilförarna. Foto: Justina Öster
Martin Kertész och närmaste kollegan Philip Getejanic jobbar ihop för att förbättra arbetsmiljön och villkoren för servicebilförarna. Foto: Justina Öster

Det bästa med ballongartisteriet är att träffa barn, tycker Martin. Att sprida glädje.

– Vi var i Ungern en vända och hade med lite grejer till ett barnhem där de inte bara var hemlösa utan också handikappade. I ett land där de aldrig kommer att komma ut i samhället. Så glada barn har jag aldrig sett. Det tog mig djupt, jag började nästan gråta. Deras skratt och samtidigt svåra situation.

Skratt behövs

Paret fick bensinen sponsrad för besöket och skulle gärna göra en längre tur till fler barnhem i Östeuropa. Uppträdanden på svenska dagis vore också kul. Och pensionärshem. Skratt behövs i en orolig tid.

– Nästa år är min fru klar med studierna till förskollärare, då ska vi köra stenhårt!

Bästa kollegan, Philip Getejanc, tillika skyddsombud på taxibolaget där de båda jobbar, dyker upp. Han stampar snön av skorna, skrattar och slår sig ner:

– Vi får väl starta en förening för ballongclowner också, där du Martin blir ordförande?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."