Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.
Close
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohut, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.
Close
Månadens avdelning

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

– Lättsamheten här gör att jobbet blir mindre tufft. Det är högt i tak. Man blir peppad av de andra, till exempel om det handlar om en svår förhandling, säger ombudsmannen Madelene Kohut.

Hon är senast anställd på avdelningen, började hos Transportarbetareförbundet före sommaren och jobbade tidigare för LO-distriktet med en bakgrund från Livsmedelsarbetareförbundet: ”Det är jag som sticker ut här”. Men får medhåll av ombudsmannakollegan Morgan Sparrenholt om vikten av samspel:

– Vi måste veta vad de andra gör, också för att kunna hoppa in och täcka upp för varandra om det blir nödvändigt.

Mycket på rull

Mycket tycks vara på rull kring avdelning 20 när tre av fyra från kontoret samlas i fikarummet i mitten av augusti: Jönköpings pridetåg, Elmiamässan, fiskedag, startpunktsutbildning och uppstart av avtalsrörelsen.

– Vi försöker fånga upp frågor som man vill lyfta inför avtalsråden, alla sektioner har möten innan där det tas upp, säger avdelningsordförande Anna Axelsson.

En sådan fråga är arbetstidsförkortning, framför allt på terminalsidan. Inom avdelningen finns flera arbetsplatsklubbar i framför allt Torsvik söder om Jönköping, bland annat vid Postnord.

– Arbetstidsförkortning var också något förtroendevalda från vår avdelning lyfte i förra avtalsrörelsen, säger Anna.

Andra frågor – förutom lön – är mer beroende av avtalsområde, som exempelvis rasternas förläggning (taxi/färdtjänst) och ob för obligatorisk utbildning på helgerna (åkeri).

Byggs mycket nytt

I ett av landets redan terminaltätaste områden byggs det fortfarande mycket nytt.

– Det är på gott och ont. Det är inte alltid tryggt för de inblandade, med nya aktörer utan kollektivavtal blir det problem, säger Morgan Sparrenholt.

Liksom avdelningsordföranden Anna tar han också upp risken för arbetsbrist – flera nybyggda lagerbyggnader står halvfulla; alla kommer inte att gå runt. Däremot är det inget vanligt förekommande problem med gränsdragning om vilket förbund som ska organisera, den linjen är klar: Handels när det är företagets eget lager, annars Transport.

Mötas på plats

Norra Småland är ett jämförelsevis stort område. När det gäller fackliga utbildningar har avdelningen dock valt att hålla dem fysiskt.

– Det är bättre, ger en helt annan bild när man går utbildningen att mötas på plats, säger Morgan, som själv inledde sin ombudsmannautbildning med fyra veckor helt digitalt.

– Fast det var en helt annan grej.

Alla är dock eniga om det positiva i att pandemin trots allt visade möjligheten med digitala möten – och utbildningar – som ger fler, som annars inte haft möjlighet, en chans att delta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Transportarbetarens logga

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?