Uppdrag i händelsernas centrum
Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.
– Lättsamheten här gör att jobbet blir mindre tufft. Det är högt i tak. Man blir peppad av de andra, till exempel om det handlar om en svår förhandling, säger ombudsmannen Madelene Kohut.
Hon är senast anställd på avdelningen, började hos Transportarbetareförbundet före sommaren och jobbade tidigare för LO-distriktet med en bakgrund från Livsmedelsarbetareförbundet: ”Det är jag som sticker ut här”. Men får medhåll av ombudsmannakollegan Morgan Sparrenholt om vikten av samspel:
– Vi måste veta vad de andra gör, också för att kunna hoppa in och täcka upp för varandra om det blir nödvändigt.
Mycket på rull
Mycket tycks vara på rull kring avdelning 20 när tre av fyra från kontoret samlas i fikarummet i mitten av augusti: Jönköpings pridetåg, Elmiamässan, fiskedag, startpunktsutbildning och uppstart av avtalsrörelsen.
– Vi försöker fånga upp frågor som man vill lyfta inför avtalsråden, alla sektioner har möten innan där det tas upp, säger avdelningsordförande Anna Axelsson.
En sådan fråga är arbetstidsförkortning, framför allt på terminalsidan. Inom avdelningen finns flera arbetsplatsklubbar i framför allt Torsvik söder om Jönköping, bland annat vid Postnord.
– Arbetstidsförkortning var också något förtroendevalda från vår avdelning lyfte i förra avtalsrörelsen, säger Anna.
Andra frågor – förutom lön – är mer beroende av avtalsområde, som exempelvis rasternas förläggning (taxi/färdtjänst) och ob för obligatorisk utbildning på helgerna (åkeri).
Byggs mycket nytt
I ett av landets redan terminaltätaste områden byggs det fortfarande mycket nytt.
– Det är på gott och ont. Det är inte alltid tryggt för de inblandade, med nya aktörer utan kollektivavtal blir det problem, säger Morgan Sparrenholt.
Liksom avdelningsordföranden Anna tar han också upp risken för arbetsbrist – flera nybyggda lagerbyggnader står halvfulla; alla kommer inte att gå runt. Däremot är det inget vanligt förekommande problem med gränsdragning om vilket förbund som ska organisera, den linjen är klar: Handels när det är företagets eget lager, annars Transport.
Mötas på plats
Norra Småland är ett jämförelsevis stort område. När det gäller fackliga utbildningar har avdelningen dock valt att hålla dem fysiskt.
– Det är bättre, ger en helt annan bild när man går utbildningen att mötas på plats, säger Morgan, som själv inledde sin ombudsmannautbildning med fyra veckor helt digitalt.
– Fast det var en helt annan grej.
Alla är dock eniga om det positiva i att pandemin trots allt visade möjligheten med digitala möten – och utbildningar – som ger fler, som annars inte haft möjlighet, en chans att delta.