Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.
Close
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohut, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.
Close
Månadens avdelning

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

– Lättsamheten här gör att jobbet blir mindre tufft. Det är högt i tak. Man blir peppad av de andra, till exempel om det handlar om en svår förhandling, säger ombudsmannen Madelene Kohut.

Hon är senast anställd på avdelningen, började hos Transportarbetareförbundet före sommaren och jobbade tidigare för LO-distriktet med en bakgrund från Livsmedelsarbetareförbundet: ”Det är jag som sticker ut här”. Men får medhåll av ombudsmannakollegan Morgan Sparrenholt om vikten av samspel:

– Vi måste veta vad de andra gör, också för att kunna hoppa in och täcka upp för varandra om det blir nödvändigt.

Mycket på rull

Mycket tycks vara på rull kring avdelning 20 när tre av fyra från kontoret samlas i fikarummet i mitten av augusti: Jönköpings pridetåg, Elmiamässan, fiskedag, startpunktsutbildning och uppstart av avtalsrörelsen.

– Vi försöker fånga upp frågor som man vill lyfta inför avtalsråden, alla sektioner har möten innan där det tas upp, säger avdelningsordförande Anna Axelsson.

En sådan fråga är arbetstidsförkortning, framför allt på terminalsidan. Inom avdelningen finns flera arbetsplatsklubbar i framför allt Torsvik söder om Jönköping, bland annat vid Postnord.

– Arbetstidsförkortning var också något förtroendevalda från vår avdelning lyfte i förra avtalsrörelsen, säger Anna.

Andra frågor – förutom lön – är mer beroende av avtalsområde, som exempelvis rasternas förläggning (taxi/färdtjänst) och ob för obligatorisk utbildning på helgerna (åkeri).

Byggs mycket nytt

I ett av landets redan terminaltätaste områden byggs det fortfarande mycket nytt.

– Det är på gott och ont. Det är inte alltid tryggt för de inblandade, med nya aktörer utan kollektivavtal blir det problem, säger Morgan Sparrenholt.

Liksom avdelningsordföranden Anna tar han också upp risken för arbetsbrist – flera nybyggda lagerbyggnader står halvfulla; alla kommer inte att gå runt. Däremot är det inget vanligt förekommande problem med gränsdragning om vilket förbund som ska organisera, den linjen är klar: Handels när det är företagets eget lager, annars Transport.

Mötas på plats

Norra Småland är ett jämförelsevis stort område. När det gäller fackliga utbildningar har avdelningen dock valt att hålla dem fysiskt.

– Det är bättre, ger en helt annan bild när man går utbildningen att mötas på plats, säger Morgan, som själv inledde sin ombudsmannautbildning med fyra veckor helt digitalt.

– Fast det var en helt annan grej.

Alla är dock eniga om det positiva i att pandemin trots allt visade möjligheten med digitala möten – och utbildningar – som ger fler, som annars inte haft möjlighet, en chans att delta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."