Uppdrag: Välja avtalskrav
Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.
Årets sista stora rådtillfälle rör miljöarbetareavtalet och tidningsdistributörsavtalet.
Förtroendevalda och ombudsmän från hela landet samlas i veckan på en hotell- och konferensanläggning vid Arlanda. Det för att prioritera de krav som är viktigast att lyfta i nästa års avtalsförhandlingar.
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde avtalsrådet för de båda avtalsområdena.
Den första förmiddagen talade också företrädare från arbetsgivareparterna, Annika Nordin, förhandlingschef Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) inom Transportföretagen, respektive Victoria Lundqvist, ansvarig förhandlare på Mediaföretagen, ett av Almegas arbetsgivarförbund.
Tommy Wreeth tog åter upp det faktum att motparten alltid framhåller det katastrofala ekonomiska läge som råder när det är dags att förhandla nya kollektivavtal. Som gör utrymmet för löneökningar minimalt. Just denna gång. Varje gång.
– Ni kan säga vad ni vill, det är ingen som tror er, sa Wreeth denna novemberdag då årets första snösmocka dragit in över Mellansverige och orsakat stora problem i trafiken.
Han talade också om Transportarbetareförbundets beslut att ställa sig utanför LO-samordningen i sin helhet denna gång: En siffersättning på 4,2 procent – enligt det märke som industrifacken satt – är för lågt för förbundets medlemmar.
”Svårare utanför märket”
Liksom flera inbjudna gäster tog Medieföretagens Viktoria Lundqvist tog upp att Transportordförande liknat arbetet på avtalsråden, med att prioritera avtalskrav, med att klä julgranen. Och talade lite skämtsamt om att ambitionen att vara med och gemensamt klä granen.
Mer allvarligt blev det när det handlade om märket. Som både BA:s Annika Nordin och Medieföretagens Viktoria Lundqvist betonade värdet av.
– Skälet till det är att det är en väl fungerande modell, som lett till reallöneökningar. Innan märket handlade det om kanske tio procent löneökning – men ännu högre inflation, sa Annika Nordin och betonade att det inte går att jaga inflation med löneökningar.
Hon talade också om att det faktum att Transport avvisat exportindustrins normerande märke gör kommande avtalsförhandlingar svårare.
– Vi måste hålla oss till den verklighet som är. Förra gången köpte vi saker av er på transportavtalet, vi gav mer som ni var beredda att betala för. Men avtalet i sin helhet höll sig inom ramen, det spräckte inte avtalet.
Viktoria Lundqvist från Medieföretagen, ett av arbetsgivarförbunden inom paraplyorganisationen Almega Tjänsteföretagen, delade bilden när det gäller vikten av märket.
– Det handlar om att ta ansvar. Men jag ser också att det finns ett slags löneglidning i och med tarifflönerna, en möjlig lönehöjning under gällande avtal, sa hon.
– Vi måste försöka ha ambitionen att hitta ett sätt att få ett levande avtal. Inom tidningsdistribution är det till exempel rätt många som vill gå upp i tid, också för att det krävs för att komma upp i en lön som ger rätt att stanna i landet för arbetskraftsinvandrare.
I en tid då allt fler tidningar drar ned utgivningstakten, eller helt slutar med utdelning av morgontidningar i områden utanför tätorter, talade Viktoria Lundqvist ändå om att hon ser flera kommande avtalsförhandlingar framöver. Åtminstone två, förutom den kommande.
Avtal i tid
Tommy Wreeth gick ut med att denna gång blir det inte tal om att sitta i förhandlingar efter att avtalen löpt ut. Har parterna inte kommit överens blir det varsel direkt. Och påminde om den ”löneskuld” arbetsgivarna fortfarande har för prolongeringen, förlängningen av avtal, under pandemin.
– Klart vi vet att Transport kan varsla. Men det kan skada, ta år att läka, och det ska man vara medveten om, sa Annika Nordin.
Något som det däremot tycks råda enighet om är att det trots allt är bäst att arbetsmarknadens parter kommer fram till en lösning när det gäller arbetstidsförkortning.
Frågan om hur en arbetstidsförkortning ska komma till stånd splittrar LO-förbunden.
– Släpper vi in lagstiftare i processen får vi aldrig ut dem. Tommy och jag kan vara hur osams som helst, men vi löser det. Inte lika säker på att lagstiftare kan göra det. Jag önskar att vi tillsammans kunde stå upp för att det är parterna som är bäst lämpade för det, sa Annika Nordin.
Sedan var det tid för frågestund med arbetsgivarnas företrädare och här delade man upp sig i respektive avtalsområde.
På eftermiddagen fortsatte arbetet med att välja avtalskrav. Men då var det bara för de förtroendevalda på avtalsområdena.
Miljöarbetareavtalet löper ut den 31 mars 2025, tidningsdistributörsavtalet den 30 april.
Hittills har Transport haft avtalsråd som rör åtta kollektivavtal.