Close
Avtalsråden för tidningsbud och miljöarbetare inleddes den 21 november. Här talar inbjudna gästen Annika Nordin, förhandlingschef Transportföretagen.
Close
Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Årets sista stora rådtillfälle rörde miljöarbetareavtalet och tidningsdistributörsavtalet.

Förtroendevalda och ombudsmän från hela landet samlades i veckan på en hotell- och konferensanläggning vid Arlanda, den 21 och 22 november. Det för att prioritera de krav som är viktigast att lyfta i nästa års avtalsförhandlingar.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth inledde avtalsrådet för de båda avtalsområdena.

Den första förmiddagen talade också företrädare från arbetsgivareparterna, Annika Nordin, förhandlingschef Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) inom Transportföretagen, respektive Victoria Lundqvist, ansvarig förhandlare på Mediaföretagen, ett av Almegas arbetsgivarförbund.

Tommy Wreeth tog åter upp det faktum att motparten alltid framhåller det katastrofala ekonomiska läge som råder när det är dags att förhandla nya kollektivavtal. Som gör utrymmet för löneökningar minimalt. Just denna gång. Varje gång.

– Ni kan säga vad ni vill, det är ingen som tror er, sa Wreeth denna novemberdag då årets första snösmocka dragit in över Mellansverige och orsakat stora problem i trafiken.

Han talade också om Transportarbetareförbundets beslut att ställa sig utanför LO-samordningen i sin helhet denna gång: En siffersättning på 4,2 procent – enligt det märke som industrifacken satt – är för lågt för förbundets medlemmar.

”Svårare utanför märket”

Liksom flera inbjudna gäster tog Medieföretagens Viktoria Lundqvist tog upp att Transportordförande liknat arbetet på avtalsråden, med att prioritera avtalskrav, med att klä julgranen. Och talade lite skämtsamt om ambitionen att vara med och gemensamt klä granen.

Mer allvarligt blev det när det handlade om märket. Som både BA:s Annika Nordin och Medieföretagens Viktoria Lundqvist betonade värdet av.

– Skälet till det är att det är en väl fungerande modell, som lett till reallöneökningar. Innan märket handlade det om kanske tio procent löneökning – men ännu högre inflation, sa Annika Nordin och betonade att det inte går att jaga inflation med löneökningar.

Hon talade också om att det faktum att Transport avvisat exportindustrins normerande märke gör kommande avtalsförhandlingar svårare.

– Vi måste hålla oss till den verklighet som är. Förra gången köpte vi saker av er på transportavtalet, vi gav mer som ni var beredda att betala för. Men avtalet i sin helhet höll sig inom ramen, det spräckte inte avtalet.

Viktoria Lundqvist från Medieföretagen, ett av arbetsgivarförbunden inom paraplyorganisationen Almega Tjänsteföretagen, delade bilden när det gäller vikten av märket.

– Det handlar om att ta ansvar. Men jag ser också att det finns ett slags löneglidning i och med tarifflönerna, en möjlig lönehöjning under gällande avtal, sa hon.

–  Vi måste försöka ha ambitionen att hitta ett sätt att få ett levande avtal. Inom tidningsdistribution är det till exempel rätt många som vill gå upp i tid, också för att det krävs för att komma upp i en lön som ger rätt att stanna i landet för arbetskraftsinvandrare.

I en tid då allt fler tidningar drar ned utgivningstakten, eller helt slutar med utdelning av morgontidningar i områden utanför tätorter, talade Viktoria Lundqvist ändå om att hon ser flera kommande avtalsförhandlingar framöver. Åtminstone två, förutom den kommande.

Avtal i tid

Tommy Wreeth gick ut med att denna gång blir det inte tal om att sitta i förhandlingar efter att avtalen löpt ut. Har parterna inte kommit överens blir det varsel direkt. Och påminde om den ”löneskuld” arbetsgivarna fortfarande har för prolongeringen, förlängningen av avtal, under pandemin.

Annika Nordin förhandlingschef Transportföretagen. Foto Justina Öster

– Klart vi vet att Transport kan varsla. Men det kan skada, ta år att läka, och det ska man vara medveten om, sa Annika Nordin.

Något som det däremot tycks råda enighet om är att det trots allt är bäst att arbetsmarknadens parter kommer fram till en lösning när det gäller arbetstidsförkortning.

Frågan om hur en arbetstidsförkortning ska komma till stånd splittrar LO-förbunden.

– Släpper vi in lagstiftare i processen får vi aldrig ut dem. Tommy och jag kan vara hur osams som helst, men vi löser det. Inte lika säker på att lagstiftare kan göra det. Jag önskar att vi tillsammans kunde stå upp för att det är parterna som är bäst lämpade för det, sa Annika Nordin.

Sedan var det tid för diskussion och frågestund med arbetsgivarnas företrädare och här delade man upp sig i respektive avtalsområde.

Ombuden på miljöarbetareavtalet samlades på ena sidan när salen delades av i två delar.

Tidningsbud inför förändringar

På den andra sidan väggen fick de förtroendevalda på avtalsrådet för tidningsbud lyfta frågor till Medieföretagens förhandlingschef, Viktoria Lundqvist. Det är första gången som hon kommer att förhandla nytt avtal för tidningsbud, och Andreas Kindesjö – central ombudsman med ansvar för avtalet – informerade om de datum i vår som är avsatta för förhandlingar.

Det var också tillfälle att nominera till förhandlingsdelegationen. Ett uppdrag som kan innebära sena kvällar och nätter. Men just det var det ingen i avtalsrådet med tidningsbud som såg som hinder, och frågade på skämt om att det i stället kunde innebära arbete dagtid.

Under den dryga halvtimmen före lunch lyftes sedan en rad relevanta frågor på ett avtalsområde som är i stark förändring, och även hotat som sådant på grund av neddragningar i tidningsutdelningen.  Arbetsgivarsidans Viktoria Lundqvist betonade åter vikten av partsgemensam utveckling för ett levande avtal.

Andra frågeställningar som kom upp: Problemet att allt större områden utanför tätorterna som saknar tidningsutdelning, maxgräns hur stort ett paket får vara och hur mycket det egentligen får väga. Och fråga om tid, både uttryckt som önskemål om högre tjänstgöringsgrad och önskan om att få behålla tjänster.

På eftermiddagen fortsatte arbetet med att välja avtalskrav. Men då var det bara öppna dörrar för de förtroendevalda på avtalsområdena.

Miljöarbetareavtalet löper ut den 31 mars 2025, tidningsdistributörsavtalet den 30 april.

Hittills, den 27 november, har Transport haft avtalsråd som rör nio kollektivavtal.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Tommy Öhrwall. Foto Justina Öster
Spol- och slambilsförare Thommy Öhrwall. Foto: Justina Öster

Slam- och spolbilsföraren Thommy Öhrwall från Boden riktade sin önskan till förhandlingschef Annika Nordin och förhandlaren Ingrid Kanter från arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. De hade av Transport bjudits in till miljöarbetarnas avtalsråd i Arlandastad för att ge sin syn och svara på frågor. Detta inför de kommande förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för landets miljö- och renhållningsarbetare 2025.

Ombudsman Olov Wiklund från avdelning 26 i Norrbotten ville veta hur Transportföretagen ser på kortare arbetstid i miljöbranschen, där många i dag jobbar över och slits hårt i kroppen.

– Arbetstidsförkortning kostar pengar. Hur ser ni på att införa 38 timmar i stället för 40?

Annika Nordin förhandlingschef på Transportföretagen. Foto: Justina Öster

Det behöver fack och arbetsgivare förhandla om, blev Annika Nordins svar.

– Företagen behöver gå hem och räkna på det. De har inte behövt göra det tidigare.

Olov Wiklund höll fast vid att kortare arbetstid är viktigt om miljöarbetare ska hålla ett helt arbetsliv, medan ett sådant förslag från arbetsgivarhåll skulle förvåna Annika Nordin. Hon tog ändå upp några exempel från industrin, där arbetare kan samla tid i en tidbank och sedan välja att exempelvis ta ut ta ut tiden i pengar eller avsätta dem till sin kommande pension.

– Det finns olika typer av banker och frågan är ganska komplicerad. Att jobba med deltidspension är också en form av möjlig arbetstidsförkortning. Det kan handla om att man inte minskar arbetstiden per dag utan på längre sikt, sa Annika Nordin.

Pengar till pension

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth lyfte också system för flexpension, där man samlar tid och årsvis kan välja om man vill avsätta pengar till pension, ta ut dem i lön eller ledighet. Han vände sig mot arbetsgivarnas uppfattning att alla förbättringar när det gäller kortare arbetstid, pensionsavsättningar och annat ska ”dras av från” och kosta, i form av lägre lönehöjningar.

– Det är fel att precis allt ska tas från löneutrymmet!

Annika Nordin passade på att beskriva arbetsgivarnas önskemål om flexibilitet, när det gäller hur arbetstiderna ska förläggas, kontra fackets och arbetstagarnas önskan om heltid och fasta tjänster. Hon målade upp en bild av en miljöbransch utan några höga vinster. Att offentliga upphandlingar ”där lägst pris vinner” innebär:

– Att det aldrig kommer att finnas några jättestora vinstmarginaler som inom till exempel läkemedelsbolag.

Eget märke

Transport har valt att stå utanför LO-samordningen i avtalsrörelsen. Men att frångå industriavtalets märke för kommande löneökningar inom miljösektorn gjorde Annika Nordin klart att hon inte är intresserad av.

– Det funkar inte så att vi kan ha ett eget märke. Bolagen måste få kostnadstäckning för löneökningarna.

Ombudsman Emma Brodin från Örebroavdelningen lyfte också stressen och pressen i miljöbranschen: ”Du ska hela tiden göra mer och springa snabbare”, men Annika Nordin höll inte med om den beskrivningen. Det gjorde däremot ombudsman Johan Eriksson från Uppsalaavdelningen, som även efterlyste åtgärder för att locka fler till renhållningssektorn. Varför lägger miljöföretagen så låga anbud att miljöarbetarna flyr från branschen, undrade han.

– För att vinna upphandlingarna, blev Annika Nordins korta svar.

Orka till 65

Regionala skyddsombudet Bert Johansson från Malmöavdelningen tog upp arbetsmiljölagstiftningen, som han anser att en stor del av miljöföretagen struntar blankt i.

– Vi ska jobba längre, tills vi är 70, men vi kanske inte orkar ens till 65? Är det inte hög tid att vi börjar följa arbetsmiljölagen och inför arbetstidsförkortning? Hur ska vi annars hålla?

Annika Nordin delade inte heller bilden av att företagen ”satt i system att bryta mot arbetsmiljölagstiftningen”.

– Min bild är att de utvecklat arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljö är heller ingen fråga i avtalsförhandlingarna. Det är därför vi har Tya.

Det vill säga Transportfackens yrkes- och ansvarsnämnd, vilken är fackets och arbetsgivarnas gemensamma organisation som bland annat erbjuder utbildning i arbetsmiljö, hur man lyfter och bär rätt och så vidare.

Duktiga skyddsombud

Bert Johansson var inte nöjd med Nordins svar.

– Skriv in arbetsmiljölagstiftningen i kollektivavtalet, uppmanade han och möttes av skratt och applåder.

Annika Nordin kontrade:

– Det är upp till arbetsgivarna att följa arbetsmiljölagen och vi har duktiga skyddsombud ute på arbetsplatserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Putte:
    9 december, 2024

    Svårt att öka upp tiden för tidningsbuden. Man orkar inte jobba så mkt mer än ca 4 timmar + lite extra ibland. Det är ett kallt och tungt jobb. På min arbetsplats får vi nu in svenkar för första gången på 15 år eller invandrare som varit här länge och redan har papper. Det går ju det också vi behöver inte fortsätta ta in nya människor från utlandet. Det är ju ändå 8,5% arbetslöshet i Sverige.

  2. Erik A:
    28 november, 2024

    Om arbetsgivarnas representanter "inte håller med" beskrivningar av vår verklighet kanske vi borde kräva att de personligen följer med på en veckas praktik på golvet i reapektive branch innan vi betraktar dem som hederliga motparter att förhandla med.

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.