Close
Behrad Ansari, till vänster, och flera andra färdtjänstförare har uppgett att åkeriet Nilsbuss lurat dem på lön. Här med Vlado Dimkovski.
Close

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Transportarbetareförbundet ogiltigförklarade avskedet. Vid centrala förhandlingar i mitten av augusti nåddes en uppgörelse. Båda parter har skrivit under på att inte uttala sig om innehållet. Men färdtjänstföraren Behrad Ansari kommer inte att återvända till arbetsgivaren, Nilsbuss. Där var han sedan november förra året anställd.

Framtiden är oviss.

– Jag har sökt flera utbildningar och jobb, men pandemin gör det svårt, säger Behrad Ansari.

Fortfarande, efter uppgörelsen, talar han om sin och andras rätt. Och att det inte bara är en fråga om den egna plånboken. Han har tidigare jobbat länge inom taxinäringen i Stockholm. Till Sverige kom han 1987 efter att ha flytt först från förtryckets Iran, sedan från Syrien.

Förra våren flyttade Behrad Ansari till det lilla samhället Broakulla i Emmaboda kommun där han funnit en bostad. Han fick jobb hos Taxi Emma, som hade kontrakt på färdtjänst med Kalmar länstrafik.

– Jag trivs verkligen med jobbet, att ge god service till kunderna är ett viktigt arbete.

Men Taxi Emma försattes i konkurs i oktober förra året. Behrad Ansari blev efter det behovsanställd av Nilsbuss, som tagit över serviceresorna.

Redan vid första löneutbetalningen reagerade Behrad Ansari på att det fattades timmar. Liknande hände flera gånger under vintern. Han påpekade upprepade gånger problemet. Men enligt honom gav företaget ingen återkoppling. Flera andra chaufförer vittnade om samma sak.

I slutet av juni hade Behrad Ansari en dispyt med en trafikledare. Han fick kort efteråt ett samtal från Nilsbuss vd Anders Fransson, som sa att anställningsavtalet inte skulle förlängas. Ansari var inbokad på körningar fram till den 27 juli. Men under en körning den 1 juli fick han besked om att uppsägningen gjorts muntligt, och att han redan skulle ha slutat den sista juni.

Transportarbetarförbundet kallade då till förhandlingar. Nilsbuss hävdade att det inte rörde sig om något avsked utan bara om en provanställning som avslutats ”i tid”, eftersom Ansari den första tiden var timanställd. Men enligt facket löpte provanställningstiden ut redan vid månadsskiftet april-maj.

Behrad Ansari är i dag tacksam för fackets stöd under sommarens förhandlingsturer. Helst av allt vill han nu börja jobba igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cerderfjärd:
    4 september, 2020

    Hur kan man följa med från sin gamla arbetsgivare till en ny som tagit över verksamheten, där den nya arbetsgivaren kan hävda provanställning?

    Det känns ju fullständigt horribelt! Accepterar VI sådant dravel?

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.