Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Gör om, gör rätt. Det var en vanlig kommentar inom Transports Örebroavdelning då underlaget för upphandling av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter för 2025–2030 diskuterades. Bland andra var många förare mycket kritiska till att Region Örebros ansvariga inte lyssnade på facket gällande kollektivavtal och arbetsmiljö.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om mer eller mindre ökända taxibolag som återkommer som vinnare i upphandlingar, senast i aprilnumret av tidningen.

I höstas hamnade åter upphandlingen i Region Örebro i fokus då servicetrafik för sammanlagt 1,3 miljarder kronor skulle tilldelas. I mitten av mars blev tilldelningen av avtal i upphandlingen offentlig.

Bara lite drygt en månad senare återkallas hela tilldelningsbeslutet som gäller avtalen.

Politikernas motivering är att ”det finns behov av att gå igenom kvalificering och utvärdering av samtliga fordonspaket för att säkerställa att tilldelning har skett på korrekta grunder” med kollektivtrafiknämndens ordförande Nina Höijers (S) ord.

Ärendet med tilldelningar ska nu upp på nämndens nästa möte.

Omstritt taxiföretag

De som tidigare vunnit tillstånden för servicetrafiken är AB Trendtaxi, Cab in Hand AB, Cabonline mitt AB, Taxi Hallsberg samt Västanhede trafik.

Trendtaxi har tidigare varit starkt ifrågasatt. Bolaget saknar trafiktillstånd. Det drogs in då ägarna bedömdes som olämpliga att bedriva taxiverksamhet, ett beslut som gäller fram till år 2027.

I andra regioner, bland annat Värmland, har avsaknaden av trafiktillstånd inneburit att bolaget inte längre blivit aktuella vid upphandling av samhällsbetald trafik.

Men Region Örebros hållning har varit att det räcker med att underleverantörerna har trafiktillstånd. Beslutet togs av politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd.

I Sörmland och Värmland stoppades serviceresorna men inte i Örebro län. Anledningen var att Trendtaxis underleverantörer har trafiktillstånd och det skälet håller regionen fast vid även vid den här upphandlingen.

Kollektivtrafiknämndens ordförande, Nina Höijer (S), har hela tiden framhållit att regionen följer lagen: Det företag som lägger lägsta budet vinner så länge man uppfyller de krav som myndigheten ställer vid upphandlingen.

Samtidigt underströk hon att det inte gick att utesluta att hela processen måste göras om och att det är vanligt i sammanhanget; ny information kan göra att tilldelningen omprövas.

Antalet överklagade tilldelningar ökar i samtliga rättsliga instanser, men i nio av tio fall får trafikbolagen helt eller delvis rätt i domstol.

Men i Region Örebro har alltså tilldelningen återkallats och ansvariga i regionen kommer att gå igenom och utvärdera samtliga aktuella taxibolags fordonspaket. Sedan kommer ett nytt tilldelningsbeslut att tas och offentliggöras. När är oklart.

Kollektivtrafiknämnden i Region Örebro har sitt nästa möte fredagen den 26 april. En av punkterna på dagordningen är då tilldelningen av avtal för servicetrafik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.