Upphandlingar sänke för LO-branscher
Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.
Pengarna ska gå till allas vår välfärd och till centrala samhällsfunktioner. Men de reglerade inköpen i offentlig regi har i realiteten lett till problem. För dem som gör jobbet ofta försämrad arbetsmiljö, lönedumpning och ren människoexploatering. Dyra, dåliga och försenade leveranser för skattebetalarna.
Offentlig upphandling har även öppnat dörren för oseriösa och kriminella aktörer, slår LO:s aktuella guide fast. Upphandlingsguiden är ett verktyg för schysta arbetsvillkor. Den vänder sig till ansvariga politiker eller andra som vill att myndigheternas upphandlingar säkerställer bra villkor och sund konkurrens – och sätter stopp för oseriösa aktörer i offentlig upphandling.
– Politikerna måste ta kontroll över upphandlingarna och ta ett större ansvar. När man vet vad man upphandlar går det att ställa relevanta krav. Det betyder inte att politikerna behöver ha detaljkoll på allt. Men de måste ta ansvar för styrningen av innehållet i det som upphandlas, inte minst genom att ha en upphandlingspolicy, säger LO-utredaren Mattias Schulstad, som står bakom upphandlingsguiden.
– Även om det finns ansvariga tjänstemän, och ofta externa experter som jurister och tekniska konsulter, som tar fram dokument och genomför upphandlingar så är politikerna ansvariga. Upphandlingar påbörjas alltid efter ett politiskt beslut.
Viktigt kontrollera löpande
Mattias Schulstad är i dag verksam vid enheten för samhällspolitik på LO. Tidigare har han bland annat varit utredare på Transportarbetareförbundet. Han betonar vikten av att kontroller av upphandlad verksamhet görs löpande. Och att det skrivs in i kontraktet:
– Det gör det med stor sannolikhet svårare för oseriösa aktörer att fortsätta tjäna pengar på oseriösa och brottsliga upplägg.
Schulstad framhåller också vikten av att facket kommer in tidigt i processen.
– En upphandling kan ses som en tågresa från Stockholm till Göteborg. Allt du vill ha med dig måste vara lastat i Stockholm, det fungerar inte att lasta på i Herrljunga. Fast ofta är det så att säga i Herrljunga som politiker och facket upptäcker problemen.
Nio riskbranscher
Ekobrottsmyndigheten har listat nio särskilda så kallade riskbranscher. Inom dessa är risken högre för arbetslivskriminalitet, med systematiskt utnyttjande av arbetare och plundring av det gemensamma välfärdssystemet.
Kriminella lockas inte sällan att gå in i verksamheter som upphandlas, av kombinationen mycket pengar att tjäna och lite kontroll. Oseriösa aktörer anpassar sin verksamhet för att vinna anbudsförfaranden, enligt Mattias Schulstad:
– Det finns alltid aktörer som är duktiga på att upphandla…
Han nämner taxi efter avregleringen som ett exempel.
LO delar Ekobrottsmyndighetens bedömning när det gäller riskbranscher, som den statliga myndigheten listat i sin vägledning för att förebygga arbetslivskriminalitet.
Tre av Transports branscher
Av nio utpekade riskbranscher är tre branscher sådana yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar:
- Bilverkstäder
- Transporter
- Avfallshantering
– En risk för oseriösa och kriminella aktörer finns hos underleverantörerna. Det är möjligt att begränsa antalet entreprenader i kedjan till max två led och kräva att en viss del utförs av leverantören själv, säger Mattias Schulstad.
– Det viktigaste är att säkerställa att skattebetalarnas pengar går rätt.
Upphandlingsguiden går först igenom vad det egentligen handlar om: Offentlig upphandling beslutas av ansvariga politiker i regioner, kommuner och myndigheter som Trafikverket. Totalt upphandlas det med skattepengar för 803 miljarder kronor (2021) och det är mycket jämfört med andra EU-länder.
Inköpen som finansieras med våra skattepengar lyder under lagen om offentlig upphandling (LOU). Inköpsprocessen är reglerade av EU-direktiv.
Är det ett generellt problem, eller rent av omöjligt, att avsluta sådana kontrakt där det inte fungerar?
– Uteslutningsgrunderna används så att oseriösa och kriminella aktörer kan uteslutas innan anbuden värderas. De som utesluts på dessa grunder kommer aldrig att kunna vinna en upphandling, svarar upphandlingsguiden Mattias Schulstad.