Close
Mattias Dahl är vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår. (Bilden är från 2016.)
Close

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Han beskriver uppgörelsen med Hamnarbetarförbundet (HF) som historisk:

– Det har varit en mycket, mycket svår och lång konflikt. Nu har vi för första gången på nästan 47 år fredsplikt med Hamnarbetarförbundet.

– Det är en helt ny situation som många inte trott var möjlig. Nu är den på plats och ändrar förutsättningarna. Vi kan ha en mer ordning och tillsammans bygga starkare, konkurrenskraftigare hamnar.

Hur nöjda är ni med själva avtalet, på en skala från 1 till 10?

– Den frågan får jag ofta, men jag svarar aldrig. Vi har gjort en uppgörelse och tyckte att den var tillräckligt bra för att säga ja.

Är det ett andrahandsavtal eller ett hängavtal? Och vad är skillnaden?

– Det är ett andrahandsavtal och det är ingen fråga om tycke och smak, utan ett juridiskt begrepp. Skillnaden är att hängavtal bara kan ingås mellan fackförbund och enskilda företag, som inte är med i arbetsgivarorganisationer.

– Andrahandsavtal kan tecknas mellan ett fackförbund och en arbetsgivarorganisation som redan har ett förstahandsavtal med en annan facklig organisation. I det här fallet har vi ett förstahandsavtal med Transport.

Vad skiljer innehållsmässigt mellan hängavtal och andrahandsavtal?

– Ingenting. Det är exakt samma bokstäver och siffror.

Nu får HF ett antal fackliga rättigheter, bland annat möjlighet att utse skyddsombud och arbeta fackligt på betald tid. Är det samma grundläggande rättigheter som normalt gäller för fackförbund?

– Ja, och det framgår också av medlarnas hemställan.

Om någon part – Sveriges Hamnar eller HF – vill säga upp avtalet, vad gäller då?

– Det är samma villkor som för Transport. Det nuvarande avtalet är treårigt och löper ut 2020.

Initialt ville Sveriges Hamnar har garantier av HF. Skrivningar som slog fast att det inte skulle kunna uppstå en situation med två olika avtal med olika innehåll i hamnarna. Fick ni sådana garantier?

– Ja, i den meningen att vi har ingått ett exakt likalydande avtal. I och med det har vi fått garantin vi ville ha. För oss var det viktigt att det klart manifesteras i uppgörelsen att det är ett andrahandsavtal.

– Hamnarbetarförbundet använde olika beteckningar under förhandlingarna, men för oss var det här viktigt. Det ger rättsliga effekter.

Vilka möjligheter kommer HF ha att förhandla om och ingå lokala avtal?

– Här måste vi vara noga med språket. Hamnarbetarförbundet har hela tiden haft rätt att påkalla förhandlingar, enligt mbl. I princip om vad som helst. Det har Hamnarbetarförbundet ofta gjort.

– Vad ändras nu? Jo, genom att Hamnarbetarförbundet nu har ett kollektivavtal får man förstärkt förhandlingsrätt. De får fler möjligheter att påkalla förhandlingar och vi får en utökad skyldighet att informera dem om vissa saker.

… och möjligheten för HF att ingå lokala avtal?

– Det är en sak att förhandla om någonting, en annan att komma överens. Finns det krav eller påtryckningsmedel som säger att parterna måste komma överens? Svaret är nej. Och möjligheterna till påtryckningar är inte desamma som tidigare, i och med att det nu finns ett avtal med fredsplikt.

– Lokala överenskommelser, avvikelser, i avtalet kan vi endast göra med Transport. Det framgår av förstahandsavtalet att det är så.

Men om det finns saker som inte är reglerade i förstahandsavtalet med Transport?

– Det finns inga frågor som inte är reglerade i förstahandsavtalet. Det är ett vanligt missförstånd på svensk arbetsmarknad. Avtalet reglerar allting. Saknas det en reglering eller lagstiftning, så innebär det faktiskt att arbetsgivaren bestämmer.

– Låt oss ta ett trivialt exempel. Din arbetsgivare vill att du ska byta rum där du sitter och jobbar. Rummet är en fråga som inte regleras i lag eller avtal. Vem bestämmer då över rumsplaceringen? Det uppfattas säkert som provocerande, men det är arbetsgivaren. Enligt arbetsledningsrätten.

Om en hamn plötsligt får in en båt på lördagar som behöver lastas. Personalen är inte schemalagd på lördagar. Hur ska hamnen agera för att få bemanning?

– Exakt som tidigare. Det vill säga kontakta Transport, lokalt, och försöka träffa en överenskommelse.

Om ett av era hamnföretag ändå väljer att träffa ett lokalt avtal om lördagslastning med HF. Vad händer då?

– För det första: Vi har sagt till våra medlemsföretag att de inte ska, inte får, träffa lokala överenskommelser med någon annan än Transport. Det är den part vi anser att vi har laglig möjlighet och skyldighet att träffa överenskommelser med. Det är viktigt att våra medlemsföretag förstår det.

Vad händer om något bolag ändå gör det?

– Då är min, vår, uppfattning att den uppgörelsen i så fall inte gäller, eftersom den strider mot vårt förstahandsavtal. Avtalet med Transport är tillämpligt på alla i hamnen, oavsett vilket fackförbund man är med i. Eller om man oorganiserad.

I ett pressmeddelande som kom på torsdagen bemöter HF tidigare utspel från Transport, och från Mattias Dahl. Apropå Sveriges Hamnars nya policy – att inget hamnföretag får teckna lokalt avtal med HF – skriver Hamnarbetarförbundet:

Medlemsföretag som inte följer förbudet riskerar enligt arbetsgivarorganisationen ”skadestånd och uteslutning ur Sveriges Hamnar och Svenskt Näringsliv”.
En sådan policy kan utgöra ett kollektivavtalsbrott gentemot Hamnarbetarförbundet och blir på lång sikt omöjligt att upprätthålla om fungerande samverkan ska etableras, inte minst i hamnar där vi organiserar en majoritet eller alla arbetstagare. Hamnarbetarförbundet betraktar dock beslutet som en försiktighetsåtgärd från arbetsgivarorganisationen i en ny situation och prioriterar för närvarande att komma överens om lokala spelregler kring förhandlingar, arbetsmiljöarbete och tillämpning av Förtroendemannalagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.