Close
Mattias Dahl är vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår. (Bilden är från 2016.)
Close

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Han beskriver uppgörelsen med Hamnarbetarförbundet (HF) som historisk:

– Det har varit en mycket, mycket svår och lång konflikt. Nu har vi för första gången på nästan 47 år fredsplikt med Hamnarbetarförbundet.

– Det är en helt ny situation som många inte trott var möjlig. Nu är den på plats och ändrar förutsättningarna. Vi kan ha en mer ordning och tillsammans bygga starkare, konkurrenskraftigare hamnar.

Hur nöjda är ni med själva avtalet, på en skala från 1 till 10?

– Den frågan får jag ofta, men jag svarar aldrig. Vi har gjort en uppgörelse och tyckte att den var tillräckligt bra för att säga ja.

Är det ett andrahandsavtal eller ett hängavtal? Och vad är skillnaden?

– Det är ett andrahandsavtal och det är ingen fråga om tycke och smak, utan ett juridiskt begrepp. Skillnaden är att hängavtal bara kan ingås mellan fackförbund och enskilda företag, som inte är med i arbetsgivarorganisationer.

– Andrahandsavtal kan tecknas mellan ett fackförbund och en arbetsgivarorganisation som redan har ett förstahandsavtal med en annan facklig organisation. I det här fallet har vi ett förstahandsavtal med Transport.

Vad skiljer innehållsmässigt mellan hängavtal och andrahandsavtal?

– Ingenting. Det är exakt samma bokstäver och siffror.

Nu får HF ett antal fackliga rättigheter, bland annat möjlighet att utse skyddsombud och arbeta fackligt på betald tid. Är det samma grundläggande rättigheter som normalt gäller för fackförbund?

– Ja, och det framgår också av medlarnas hemställan.

Om någon part – Sveriges Hamnar eller HF – vill säga upp avtalet, vad gäller då?

– Det är samma villkor som för Transport. Det nuvarande avtalet är treårigt och löper ut 2020.

Initialt ville Sveriges Hamnar har garantier av HF. Skrivningar som slog fast att det inte skulle kunna uppstå en situation med två olika avtal med olika innehåll i hamnarna. Fick ni sådana garantier?

– Ja, i den meningen att vi har ingått ett exakt likalydande avtal. I och med det har vi fått garantin vi ville ha. För oss var det viktigt att det klart manifesteras i uppgörelsen att det är ett andrahandsavtal.

– Hamnarbetarförbundet använde olika beteckningar under förhandlingarna, men för oss var det här viktigt. Det ger rättsliga effekter.

Vilka möjligheter kommer HF ha att förhandla om och ingå lokala avtal?

– Här måste vi vara noga med språket. Hamnarbetarförbundet har hela tiden haft rätt att påkalla förhandlingar, enligt mbl. I princip om vad som helst. Det har Hamnarbetarförbundet ofta gjort.

– Vad ändras nu? Jo, genom att Hamnarbetarförbundet nu har ett kollektivavtal får man förstärkt förhandlingsrätt. De får fler möjligheter att påkalla förhandlingar och vi får en utökad skyldighet att informera dem om vissa saker.

… och möjligheten för HF att ingå lokala avtal?

– Det är en sak att förhandla om någonting, en annan att komma överens. Finns det krav eller påtryckningsmedel som säger att parterna måste komma överens? Svaret är nej. Och möjligheterna till påtryckningar är inte desamma som tidigare, i och med att det nu finns ett avtal med fredsplikt.

– Lokala överenskommelser, avvikelser, i avtalet kan vi endast göra med Transport. Det framgår av förstahandsavtalet att det är så.

Men om det finns saker som inte är reglerade i förstahandsavtalet med Transport?

– Det finns inga frågor som inte är reglerade i förstahandsavtalet. Det är ett vanligt missförstånd på svensk arbetsmarknad. Avtalet reglerar allting. Saknas det en reglering eller lagstiftning, så innebär det faktiskt att arbetsgivaren bestämmer.

– Låt oss ta ett trivialt exempel. Din arbetsgivare vill att du ska byta rum där du sitter och jobbar. Rummet är en fråga som inte regleras i lag eller avtal. Vem bestämmer då över rumsplaceringen? Det uppfattas säkert som provocerande, men det är arbetsgivaren. Enligt arbetsledningsrätten.

Om en hamn plötsligt får in en båt på lördagar som behöver lastas. Personalen är inte schemalagd på lördagar. Hur ska hamnen agera för att få bemanning?

– Exakt som tidigare. Det vill säga kontakta Transport, lokalt, och försöka träffa en överenskommelse.

Om ett av era hamnföretag ändå väljer att träffa ett lokalt avtal om lördagslastning med HF. Vad händer då?

– För det första: Vi har sagt till våra medlemsföretag att de inte ska, inte får, träffa lokala överenskommelser med någon annan än Transport. Det är den part vi anser att vi har laglig möjlighet och skyldighet att träffa överenskommelser med. Det är viktigt att våra medlemsföretag förstår det.

Vad händer om något bolag ändå gör det?

– Då är min, vår, uppfattning att den uppgörelsen i så fall inte gäller, eftersom den strider mot vårt förstahandsavtal. Avtalet med Transport är tillämpligt på alla i hamnen, oavsett vilket fackförbund man är med i. Eller om man oorganiserad.

I ett pressmeddelande som kom på torsdagen bemöter HF tidigare utspel från Transport, och från Mattias Dahl. Apropå Sveriges Hamnars nya policy – att inget hamnföretag får teckna lokalt avtal med HF – skriver Hamnarbetarförbundet:

Medlemsföretag som inte följer förbudet riskerar enligt arbetsgivarorganisationen ”skadestånd och uteslutning ur Sveriges Hamnar och Svenskt Näringsliv”.
En sådan policy kan utgöra ett kollektivavtalsbrott gentemot Hamnarbetarförbundet och blir på lång sikt omöjligt att upprätthålla om fungerande samverkan ska etableras, inte minst i hamnar där vi organiserar en majoritet eller alla arbetstagare. Hamnarbetarförbundet betraktar dock beslutet som en försiktighetsåtgärd från arbetsgivarorganisationen i en ny situation och prioriterar för närvarande att komma överens om lokala spelregler kring förhandlingar, arbetsmiljöarbete och tillämpning av Förtroendemannalagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.