Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Under onsdagen skrev Transportarbetaren om distributionsföretaget Prolog i Närke, där anställa vittnar om återkommande tjafs kring lönerna.

Generellt sett har tidningsbud olika stora distrikt eller trakter. Betalningen baseras på beräknad tid, som schemaläggs. Men snö eller andra problem kan göra att utdelningen fördröjs och då har distributörerna rätt till lön för ”extratid”. Den är 1,5 gånger den vanliga timlönen.

Kollektivavtalet säger att arbetsgivaren ska beordra extratid i förväg. Om det inte sker ska den godkännas i efterhand.

Ombudsman Magnus Thelander är fackligt ansvarig för tidningsbudsavtalet. Han har fått signaler om att flera distributionsföretag ifrågasätter eller vägrar betala för extratid. Nyligen var han på ett möte med ett 20-tal bud.

– Nästan alla uppgav att de hade återkommande problem med att få ut betalningen. Bara en person uppgav att det inte längre var något bekymmer. Han hade gett upp och slutat begära extratid, på grund av allt bråk.

Magnus Thelander har sett fall där anställda återkommande jobbat längre än den schemalagda tiden. Utan att få betalt.

– Distrikten beräknas eller mäts ofta utifrån bra förhållanden. Det räcker med vinterväglag, så spricker schemat. Distributionsföretagens talar om beprövade ruttplaneringssystem och bud som inte når upp till normal prestation och som därför inte har rätt till extratid.

– Den argumentationen har jag sett så ofta nu, att det väcker frågor. Har arbetsgivarna enats om att gemensamt börja ifrågasätta extratiden?

Thelander uppmanar buden att jobba i normalt takt – och kräva lön för all arbetad tid.

– Gå med i facket också, om du inte redan är det. Då kan du vända dig till avdelningen för att få hjälp, avslutar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alf Johansson:
    10 maj, 2019

    Det har förekommit samma på Herenco distr./Hall Media Jönköping.

  2. Anneli Bodin:
    10 maj, 2019

    Jag har ringt till transport vet inte hur många gånger eller hur många år, och påtalat detta problem. Men det händer inget, jag förstår dem som inte tycker det är någon mening att vara med i facket eller gå på möten, för vi får ingen hjälp iallafall.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.