Upprop mot ackordslöner och stress för färdtjänstförare
Förare som kör färdtjänst, sjukresor och skolskjuts har fått nog av stressen. Och att de tvingas åse hur passagerarna far illa. Nu startar en grupp chaufförer inom Transport ett upprop mot ackordslöner inom samhällsbetalda resor.
Missnöjet mot kaoset inom färdtjänsten i Skåne, efter den senaste upphandlingen, är utbrett bland både förare och passagerare. Om det vittnar den senaste tidens intensiva bevakning i lokala medier.
Av rädsla för repressalier, i ett system med ständiga upphandlingar och nya arbetsgivare, vågar få chaufförer uttala sig. Därför är det ofta färdtjänstföraren Ulf Sighede som får föra deras talan. Han jobbar vid Transports avdelning 14 i Helsingborg och är djupt engagerad i frågan.
Tillsammans med en grupp andra chaufförer i Skåne, Göteborg, Örebro, Jönköping och Dalarna står Sighede nu i startgroparna för att dra igång ett landsomfattande upprop. Syftet med det är att försöka få stopp på dagens missförhållanden och ackordslöner, som i förlängningen drabbar både chaufförer och passagerare.
– Vi ska ha ett videomöte på tisdag i nästa vecka och dra upp riktlinjerna för hur vi ska gå vidare, säger Sighede.
Han erkänner att han blev lite tagen på sängen av massmedias stora intresse för uppropet och att en hel del arbete återstår att göra. Men tanken är att chaufförerna ska sprida uppropet till sina kollegor i respektive region. Nästa steg är att kontakta handikapp- och pensionärsorganisationer, som också är drabbade av dagens situation, för att försöka få med dem på tåget.
En enkät med fyra frågor att besvara finns redan utlagd på internet (se adress nedan). Den som surfar dit får bland annat svara på om man tycker att barn, sjuka och äldre ska köras på ackord i Sverige. Om det är rimligt att chaufförer i dag får jobba upp till 13 timmar i sträck, utan rast. Vad man har för inställning till övertider på 50 timmar per månad, för att förarna ska få ihop ”en dräglig lön”. Ytterligare en fråga handlar om ifall ”lägsta pris” är viktigast när persontransporterna ska upphandlas.
Ulf Sighede säger:
– I dag är det den entreprenör som erbjuder lägst pris som vinner. Vi vill i stället att kvalitet, omtanke och trygghet för passagerna ska komma i första rummet. Och att förarna ska få jobba på rimliga villkor med löner, som går att leva på.
– Som jag ser det krävs det sociala protokoll vid upphandlingarna, för att styra upp det kaos som vi nu ser i Skåne.
Enkätsvaren ska samlas in av arbetsgruppen inom Transport, sammanställas och lämnas över till regionpolitikerna. Blir gensvaret stort planerar färdtjänstförarna att gå vidare och vända sig även till riksdagspolitikerna.
– Vi är så trötta på att våra arbetsförhållanden hela tiden försämras, och att vi inte kan ge den service till gamla, sjuka och skolbarn som de är värda. Vi vill ha en förändring och förbättring för både brukare och chaufförer, inskärper Sighede.
De problem som skåningarna nu tampas med, beskriver han som en början på en försämring som kommer att sprida sig över hela landet.
– Tänk om politikerna kunde lära sig av Skåne och sätta stopp för den här färdtjänstkarusellen i tid!
Ulf Sighede har fått många uppmuntrande samtal från transportare ute i landet.
– De tycker det är bra att vi sätter fart på frågan, att något händer. Alla som hör av sig är inte medlemmar, men vi kanske blir fler. Då kan vi sätta ännu större tryck på politikerna.
Sighede arbetade tidigare på Taxibil Syd, som gick i konkurs i mitten av april i år. Förarna sades upp och passagerarna kom i kläm, redan då.
Vid den senaste upphandlingen av färdtjänsten kammade Taxi Kurir hem lejonparten av uppdragen. Detta beslut har en rad andra taxibolag överklagat. Samtidigt valde uppdragsgivaren Skånetrafiken att i början av september låta Samres ta över mottagningen av kundernas beställningar.
– Det har Taxi Kurir i sin tur överklagat. De ville ha sin egen beställningscentral för att lägga ut körningarna på sina bilar, anmärker Ulf Sighede.
I väntan på att överklagandena ska behandlas har verksamheterna kört igång. Samres har några av sina beställningscentraler i Senegal, Estland och Moldavien. Det har lett till både språkförbistringar och missförstånd.
Ulf Sighede ger ett axplock:
– Många passagerare blir inte hämtade och äldre personer släpps av på fel plats. Chaufförerna får fel adresser. Det blir förseningar till max och förarna blir sönderstressade.
– Tidigare kunde våra utvecklingsstörda passagerare beställa sina resor själva. Det var ett stort steg för många av dem. Men nu vågar de inte göra det längre eftersom de inte förstår vad personalen på beställningscentralerna säger.
Detta resulterar i att personerna med utvecklingsstörning måste ta hjälp eller helt enkelt stannar kvar hemma, beskriver Sighede.
Förseningar som uppstår vid början av ett arbetspass är ofta svåra att hämta in för förarna. Ofta ”ligger” de kvar hela dan och skapar stress hos chaufförerna.
Ulf Sighede berättar om en förare som försökte få kontakt med trafikledningen vid 13-tiden på dagen. När han stängde bilen för dagen klockan 18, hade fortfarande ingen från ledningen hört av sig.
– Trafikledningen är hela tiden överlastad av alla fel som dyker upp.
Sighede retar sig på ansvariga politiker som återkommande förklarar kaoset med ”inkörningsproblem”.
– Hur länge ska inkörningen pågå?
Vad är Ulf Sighedes recept mot det kaos han beskriver?
– Att hämta hem beställningscentralerna till Sverige, där anställda har lokalkännedom. Privatisering och överföring av samhällsbetalda resor till entreprenörer är förkastligt. Gamla, sjuka, funktionshindrade och barn ska inte köras på ackord. Punkt slut.
Vad säger du till politiker som anser att era krav blir för dyrbara?
– De får höja skatten, om det behövs. Det vinner man väl inga val på men det kan det vara värt för att rätta till dagens missförhållanden, menar Ulf Sighede.
Justina Öster
Fotnot. ”Uppropet Stoppa Ackordslöner för persontransporter! Unga, sjuka och gamla ska kunna känna sig säkra” med enkäten finns på: http://resor.blog.com. Den som vill engagera sig i kampanjen kan vända sig till Ulf Sighede på Transports avdelning 14 i Helsingborg via ulf.sighede.14@transport.se eller telefon 010-480 30 14.