Upprop inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Ordningsvakten och Transportmedlemmen Jenny Bengtsson, som har nytt jobb som inspektör på Arbetsmiljöverket, har samlat in över hundra vittnesmål från kvinnor inom facket. Bland undertecknarna som stöder uppropet finns 19 representanter från Transport, vissa är medlemmar, andra anställda och förtroendevalda.

Kvinnorna förklarar att de är ”stolta över att tillhöra en rörelse som kämpar emot sexuella trakasserier och sexism på arbetsmarknaden… ingen ska bli kränkt, ofredad eller trakasserad på sin arbetsplats”.

De skriver vidare att fackföreningar har en avgörande roll i att motverka den sortens orättvisor på arbetsmarknaden och tvinga fram åtgärder från arbetsgivare.

Fackets uppgift att skydda arbetstagare på arbetsplatserna gör att förbunden har ett särskilt ansvar att ta tag i frågan om sexuella trakasserier, betonar Jenny Bengtsson som tidigare var ordförande i Hotell- och restaurangfackets avdelning Stockholm–Gotland.

Finns det något som skiljer det fackliga uppropet från tidigare upprop i olika branscher?

– Vad jag vet finns inget annat som gäller föreningar. Jag tror också det handlar om att fackföreningar, till skillnad från andra branscher, är väldigt, väldigt känsliga för olika typer av kritik eftersom rörelsen har så många fiender.

– Facket ska vara en god kraft som gör gott. Därför blev det mer rabalder med skandalen i Kommunal än när Svenskt Näringslivs ordförande skatteplanerar. Man har högre förväntningar på facket.

Genom att betona sin kärlek för och djupa engagemang i fackföreningsrörelsen hoppas undertecknarna slippa kritik för att svika rörelsen. Jenny Bengtsson pekar också på att inte heller fackföreningsrörelsen går fri från den samhällsstruktur som yttrar sig i sexism.

De anonyma berättelserna kommer från medlemmar och förtroendevalda och spänner över hela fältet från oönskade kommentarer och närmanden till våldtäkter. Anonyma förövare uppges sedan ha klättrat till ”förbundets absoluta topp”.

Ett vittnesmål lyder:

”Jag blev våldtagen av en förbundsanställd. Jag orkar inte bära de sociala konsekvenserna av att vare sig anmäla eller berätta så nu får han fortsätta att verka som en omtyckt feministisk och socialistisk förkämpe”.

En annan kvinna berättar:

”Efter att ha tagit emot ett antal ovälkomna närmanden och komplimanger under en middag en kväll sade jag klart och tydligt nej, jag vill inte och lämnade middagen. Dagen efter sade ombudsmannen: Förlåt om jag var på i går. Du vet, det är ju ofta så med tjejer att ett nej egentligen betyder ja”.

I ännu ett vittnesmål beskriver en kvinna hur en ombudsman tafsade på flera kvinnliga kongressledamöter ”men det skylldes bort för han hade ju ”lite problem med alkohol”. Tidigare den dagen hade förbundet tagit beslut om att ha en feministisk grundsyn”.

Att skriva olika former av policys och dokument tycks inte hjälpa. Vad behöver förbunden göra?

– Det krävs ständigt, vardagligt, handfast arbete. Du kan ha hur mycket jämställdhetsplaner och värdegrunder som helst. De tjänar inget till om människor inte följer dem. Det här är ingen pappersgrej, det är en varje-dag-grej.

– Några måste också avgå självmant eller sparkas ut. Det kan låta hårt men många av vittnesmålen visar att flera av förövarna sitter på höga positioner i förbunden och de ska straffas. Det behöver göras saker, säger Jenny Bengtsson.

För att det ska ske hoppas hon att medlemmar och förtroendevalda ska ta steget och vända sig till chefer och förbundsansvariga. Samtidigt poängterar Jenny Bengtsson att det är upp till de enskilda att avgöra själva hur de vill agera.

– Det ligger väldigt mycket skam i detta och man ska orka och klara av att driva sin sak.

Det tyngsta ansvaret lägger hon på fackförbundens ledningar.

– Det finns inga ursäkter att skydda människor som begår övergrepp eller våldtäkter, hur duktiga fackliga förhandlare eller hur viktiga de än är. Fackförbunden måste ta tag i detta, på samma sätt som vi kräver det av arbetsgivarna.

Undertecknarna vill se en förändring, nu.

– Det är bråttom, den borde ha kommit för 40 år sen. Vi har kvinnor i alla åldersgrupper i uppropet, vissa har jobbat inom rörelsen i decennier. Har man gjort sig skyldig till allvarliga övergrepp tycker jag man ska anmäla sig själv och avlägsna sig från rörelsen. I ett par fall handlar det om grova överfallsvåldtäkter.

Jenny Bengtsson beskriver läsningen som fruktansvärd.

– Och värst av allt är att jag inte blev förvånad.

Hon har inte haft några fackliga uppdrag inom Transport, men tror inte att det mansdominerade förbundet skiljer sig från andra LO- eller tjänstemannafack.

Det tror inte heller Johanna Bergsten. Hon är ombudsman på Transports avdelning i Sundsvall, sitter i Transports förbundsstyrelse och är en av dem som skrivit på uppropet.

– Det är ett sätt att visa att nu får det vara nog, visa att jag stödjer kvinnor som blivit utsatta. Det är jättestarkt att våga träda fram. För Transports del kan det vara läge att uppdatera vår jämställdhetspolicy och fundera över hur vi kan bidra till att ändra de strukturer som leder till kränkningar. Vi måste visa att vi tar frågan på allvar.

– Säkert är det fler än 1 501 kvinnor som ställer sig bakom uppropet, men av olika skäl inte skrivit på. Kanske för att de inte använder sociala medier. Jag har själv inte blivit utsatt för något inom Transport, säger Johanna Bergsten.

Hennes erfarenheter från restaurangbranschen är sämre.

Anna Ryding sitter i Transports högsta ledning, verkställande utskottet (vu).

– Vi kommer aldrig att acceptera den här typen av beteende. På den punkten är vi helt överens i vu, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lisa:
    22 november, 2017

    Inte okej att ha en jämställdhetspolicy som inte är uppdaterad eller arbetad med på flera år. Varför är den inte tagen på allvar?? Var är ansvaret i det?

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.