Uppsägningar och permittering i taxi
Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.
– Vad jag gör? Ger den information som jag har. Och ser till att förhandlingarna går undan, säger Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi på Transports avdelning 5.
Förare som är anställda av Sirius omsorg i Stockholm har fått besked om att samtliga ska sägas upp. Företaget, som kör rullstolsbussar och andra samhällsresor, har begärt förhandling med Transport.
– Våra uppdrag har mer än halverats, säger verksamhetschefen Anders Malmqvist.
Sirius har 53 anställda och 43 rullstolsfordon, och ingår numera i Taxi Stockholm.
– Vi har nästan inte en enda körning kvar i bolaget där rullstolsbussarna ingår. Däremot anlitar vi andra företag till annan trafik som delvis kan fortsätta.
Hans avsikt är att återanställa chaufförerna när coronakrisen har lagt sig och resenärerna hittar tillbaka till sjuk-, skol- och rullstolstaxi.
– Vi omfattas inte av reglerna kring permittering eftersom vi kör samhällsresor, säger Anders Malmqvist.
Sirius är långt ifrån det enda företag som Annica Collstam hanterar just nu.
– Jag skickar en blankett när de ringer och vill förhandla om korttidspermittering och när jag får tillbaka den ifylld kan jag fatta mitt beslut.
De gällande permitteringsreglerna innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad. Den anställda befrias från som högst 60 procent av arbetet, men får behålla minst 90 procent av sin lön.
– Med de stora bolagen förhandlar jag via telefon, fortsätter hon.
Bland dem finns taxiväxlarna som säger upp personal, inte bara permitterar dem.
– Vi varslar telefonister om uppsägning, vi måste dra ner på växlarna i det här läget, säger Gökay Akyüz, vd på Taxi Stockholm.
Han är mer än orolig över läget i taxi, och beskriver en ytterst allvarlig situation:
– Vi gör allt vi kan för att påverka politikerna att det behövs mer i en lågmarginalbransch som taxi. Många åkare klarar inte mer än två tre månader när intäkterna har rasat som nu. De seriösa företagen riskerar att slås ut.
Redan i förra veckan mötte Transportarbetarens coronapatrull desperata taxiförare på taxifiket vid Arlanda, Remoten.
– Min åkare har 80 bilar, sa Shahab Khatami, som kör för Sverigetaxi.
– Hur ska det gå? Jag fattar inte. Körningarna blir färre och färre. Det kommer att dröja tre, fyra månader innan det vänder. Hur många taxiföretag finns kvar då?