Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Tvisten mellan det globala företaget Gate gourmet och Transport är både komplicerad och infekterad och har pågått sedan förra hösten. Bolaget bedriver verksamhet på Arlanda, vid Landvetter i Göteborg och Malmö Airport.

Den som väntat sig en vändning, genombrott eller kanske till och med en förlikning vid dagens muntliga förhandling blev besviken.

– Nej, nej, det var inte aktuellt, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Han beskriver torsdagens dagens digitala sammankomst, i cirka fyra och en halv timme, som en förberedelse inför huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen (AD). Men fallets komplexitet och många ingredienser utmynnade i att AD spikade ännu ett datum för att fortsätta de förberedande förhandlingarna.

Det blir dock först i höst, i mitten av september.

– Vid dagens övning ställde domstolen frågor till både oss och arbetsgivarna om hur vi kommit fram till olika slutsatser och ståndpunkter. De vill förvissa sig om att AD uppfattat allting rätt från bägge parter, säger Per-Olof Norgren.

Hans känsla är att företaget fick fler frågor än facket.

– Men vi får se sen när AD kommer med ett yttrande. Alltihop är fruktansvärt invecklat för både oss, bolaget och AD. Fallet är helt nytt och det finns inga vägledande prejudikat att gå på.

Transport och det 60-tal cateringarbetare som sagts upp från sina jobb, företräds av två jurister vid fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

En stor stötesten för facket är att Gate gourmet, utan hänsyn till LO:s organisationsplan, på eget bevåg började tillämpa Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. För samtliga anställda. En del av personalen hade avlönats enligt HRF:s avtal tidigare. Men inte Transports medlemmar, som i och med bytet drabbades av tusenlappar i sänkt lön och sämre villkor.

Företaget, å sin sida, har hela tiden hänvisat till att pandemin och flygkrisen tvingat fram en omorganisation, som ledde till att hela personalstyrkan sades upp. Gate gourmet valde sedan att återanställa ett antal tidigare medarbetare. Bland dem fanns ingen i styrelsen för Transports fackklubb vid Arlanda, som ifrågasatte omorganisationen och avtalsbytet.

Vid den förberedande förhandlingen i dag fastställdes också datum för slutförhandling och avgörande i AD till den 10 och 11 november 2021.

– Med reservation för att även den 9 november kan behövas, säger Per-Olof Norgren.

När parterna möts i AD i september kommer domstolen ge besked om det blir en två eller tre dagar lång rättegång. Då ska företag och fack också vara beredda att räta ut ytterligare frågetecken.

– Det är mycket kvar, mycket mycket kvar, säger Transports Per-Olof Norgren luttrat. Och vi fortsätter komplettera ärendet varje månad för de Transportmedlemmar som jobbar kvar eftersom vi anser att Gate gourmet bryter mot vårt kollektivavtal

Han tillägger:

– För oss handlar Gate gourmets byte av avtal till ett billigare med lägre löner och sämre villkor om ren avtalsshopping. Det är en oerhört viktig principfråga. Och en farlig väg att slå in på att arbetsgivare fritt ska kunna välja vilket avtal medarbetarna ska omfattas av.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.