Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Domen i tvisten mellan fackförbundet Kommunal på ena sidan och bussföretaget Bergkvarabuss och Sveriges Bussföretag på andra kom i förra veckan, vilket Transportarbetaren då berättade.

Den startade efter att flera chaufförer som kört beställningstrafik utanför Sverige fått fridagar utlagda i schemat, samtidigt som de befann sig på ”bortaort”. Kommunal anser att förarna har rätt till betalning för åtta timmars arbete alla dagar under utlandskörningen.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, anförde Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd, under förhandlingen.

Nu är tvisten avgjord och AD slår fast att arbetsgivare får förlägga fridagar på när chaufförerna är utomlands på jobbresa och inte behöver köra just den dagen. Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av domen.

– Det här innebär en inskränkning av arbetstagarnas fritid. Konsekvensen av det här blir att de fridagar som arbetstagarna skulle haft hemma går bort när de är på bortaort, säger Annett Olofsson.

Domstolen resonerar att ”en skidintresserad person skulle till exempel mycket väl kunna tänkas uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid.”

Annett Olofsson tycker att AD för ett uppseendeväckande resonemang.

– Vi har argumenterat för att man inte kan disponera fritt över sin tid på bortaort medan AD resonerar att det inte är allmängiltigt eftersom att visa arbetstagare kan tycka att det är roligt att åka skidor, säger hon.

Domstolen har även avgjort hur avtalet ska tolkas när det handlar om enmansbetjänad buss samt vad som menas med ”faktiskt arbetad tid” för att avgöra om chauffören har rätt till ob-ersättning.

När det kommer till enmansbetjäning av bussar tolkar AD bussbranschavtalet på samma sätt som Kommunal. En buss anses vara enmansbetjänad även om det finns en guide eller bussvärd med ombord, något som arbetsgivarparten inte håller med om.

Domen har också tolkat av vad som menas med ”faktiskt arbetat tid” för att få ob-ersättning:

Kommunal anser att all tid som chauffören står till arbetsgivarens förfogande ska räkas som detta, vilket innefattar tid när en andrechaufför sitter med i bussen när kollegan kör. Arbetsgivarsidan hävdar i stället att endast en konkret utförd arbetsuppgift bara kan räknas som ”faktiskt arbetat tid” och alltså inte andrechaufförens utfyllnadstid.

Arbetsdomstolen tolkar inte bestämmelsen i avtalet lika brett som Kommunal, men anser att det ska räknas som ”faktiskt arbetat tid” även för andrechauffören som sitter bredvid.

I nästa del av tvisten ska ersättning för 19 förare avgöras utifrån domstolens tolkning. Den förhandlingen kommer att ske under 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bjarne Rönngren:
    21 november, 2019

    Att arbetsgivarna binder ris om egen rygg och tror att de kan få större vinstmarginal då de snikar in på arbetstiden. Istället kommer Detta att leda till lägre anbud och de sämre arbetsförhållandena kommer att få bra personal att sluta.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.