Uppsökeri bland utländska chaufförer
Transports uppsökerivecka är i full gång och i Jönköping får även de utländska chaufförerna besök av fackets representanter. Och nu vill de rumänska chaufförerna organisera sig. – Vi ska hjälpa dem att gå med i rumänska Transport, säger Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20.
Två veckor per år, en på våren och en på hösten, gör personal och fackligt aktiva på Transports olika avdelningar landet runt en samlad insats för att besöka medlemmar, och potentiella sådana, ute på fältet. Man berättar om Transport, svarar på frågor och hör efter vad medlemmarna har för behov, förslag och problem. Tommy Jonsson är ombudsman i Transports Jönköpingsavdelning. Han har hunnit med många besök under veckan.
– Vi är ute med husvagnen och vädret är kanon. Skövde-Borås avdelningen är också här och i tidigare i dag hade jag ett möte med Schenkers vd. Alla sektioner har organiserat sitt eget arbete. Vi har hunnit besöka flera arbetsplatser. Åkerier, terminaler och bensinmackar, även på nattskiftet, säger han.
I år har Jönköpingsavdelningen satsat särskilt på att söka upp utländska chaufförerna för att informera om vad facket är och om de rättigheter som finns att kämpa för.
Under måndagen tog Tommy Jonsson med sig avdelningens husvagn och en Transport-medlem och chaufför med rumänskt ursprung till Eurostop, en samlingsplats för utländska chaufförer och deras lastbilar utan för Jönköping.
– Det gick väldigt bra. Nu vill de rumäner vi talade med gå med i rumänsk Transport, säger han.
Chaufförerna på Eurostop har tidigare varit misstänksamma mot facket, men möjligheten att tala med en landsman var nyckeln till en god kontakt, förklarar Tommy Jonsson:
– De har redan ett eget nätverk på Facebook och kommer nu ha mig som kontaktperson i Sverige. För att kunna organisera sig ska de samla in namn och vi ska hjälpa dem så gott vi kan.
– Förarna vi pratade med berättade hur de lever. De får åka hem två gånger om året. De kör för en dansk speditör till Norge och Danmark med Sverige som utgångspunkt. Förarna avlönas av åkeriet i hemlandet och tjänar 200 euro i månaden. Försäkringarna gäller bara i Rumänien, så de är dessutom oförsäkrade när de är här.
Tommy Jonsson berättar att de flesta av chaufförerna han talade med hade stått hela påskhelgen på Eurostop och lever, utifrån vad han kan se, under vedervärdiga förhållanden.
– Man får vara jourhavande medmänniska. Jag pratade med en bulgarisk chaufför i går. Han sa att det var bättre under kommunisttiden, då hade de hem, jobb och pengar på fickan. Nu är de slavar.