Uppsökeriveckan ger möjlighet att ställa frågor
Tusentals fackliga frågor besvaras den här veckan på arbetsplatser runt om i landet under Transports uppsökerivecka. Alla avdelningar är ute för att värva medlemmar och berätta om vad facket gör. Extra stort fokus ligger på taxichaufförer, bland annat på Arlanda.
Veckans uppsökeriverksamhet riktar sig till alla branscher inom Transport, i hela landet. Men taxi är ett område med särskilt stora problem, och får därför extra uppmärksamhet.
Branschen tampas med problem som överetablering, skattefusk, låga löner och dåliga arbetsvillkor. Dessutom är få taxichaufförer medlemmar i facket.
– Vi skulle egentligen behöva ha ett kontor här ute på Arlanda, men det har vi inte kraft till. Annars måste vi rikta oss till en person som kan sprida informationen vidare, säger Emma Lundberg, studieorganisatör och uppsökare från avdelning 5 i Stockholm.
Hon menar att uppsökeriverksamheten skulle behöva förändras men att det ändå är viktigt att finnas ute på arbetsplatserna.
Taxi-remoten på Arlanda är ett bra ställe att haffa taxiförare för att berätta om Transport. De fackliga uppsökarna har även med sig en enkät som förarna får besvara, en del i satsningen på taxi. Frågorna handlar om arbetsvillkor och kan besvaras anonymt.
Flera av förarna som kommer fram och pratar med de fackliga ombuden under dagen är dock skeptiska och tvivlar på att Transport skulle kunna göra något för dem.
– Jag anser att facket har spelat ut sin roll. Facket har inte större möjligheter att påverka och förändra än vad myndigheterna har. Och när myndigheterna inte kan göra något så kan inte facket det heller, säger Jan Dahlgren, som har kört taxi i många år men som inte är medlem i facket.
Saied Tagavi, fackligt aktiv i Stockholmsavdelningen, är ofta ute bland förarna på Arlanda. Han menar att det viktigaste för att facket ska kunna göra skillnad är att bli starkare genom ett ökat medlemsantal.
– Facket har inte varit synligt och många vet inte vad facket är eller vad det står för. Vår närvaro här handlar inte bara om att folk ska fylla i den här enkäten, utan också om att synas och svara på frågor, säger han.
Saied Tagavi märker att det gör skillnad att vara på plats.
– Vissa ställer frågor, börjar fundera och kommer tillbaka med fler frågor nästa gång, de behöver bara få lite tid att tänka igenom det.
En av dem som har frågor till Saied är föraren Saber Muhammedi som bland annat undrar hur det kommer sig att taxiförarnas löner inte stiger i samma takt som kostnaderna i samhället ökar. Saied får också besvara en fråga om skatteavdrag på semesterlönen. Saied svarar och Saber, som sedan tidigare är medlem i Kommunal, övertygas efter en stund att byta till Transport.
Men det är inte bara i Stockholm eller bland taxiförare som uppsökeriet pågår. I Jönköping får, till exempel, både åkeri- och terminalarbetare påhälsning under veckan.
– Vi har bland annat varit på Hit & dit budtransporter och de har i princip bara unga anställda. De vet vad facket är, men inte vad det innebär att vara medlem. När man börjar förklara så går det upp ett liljeholmens och så skriver de in sig omedelbart, säger Tommy Jonsson, ombudsman i avdelning 20.
Han berättar dock att det inte bara är positiva reaktioner som möter honom. Bland äldre lastbilschaufförer är det många som är mer skeptiska och som oroas över de föreslagna EU-direktiven om nya cabotageregler.
– Vi tar både ris och ros och vi berättar att det vi kan göra när det gäller EU-direktiven är att försöka påverka politiskt. Vi måste påverka, säger Tommy Jonsson.
Ett steg på vägen är att öka medvetenheten och bli fler medlemmar, något uppsökeriet är menat att bidra till.