Close
Pamela Horn har upplevt samma problem varje sommar under sina år som chaufför hos UPS.
Close

UPS-bilar saknar AC: ”Som att jobba i en bastu”

Arbetsmiljö. UPS-chaufförer larmar. Deras bilar blir stekheta på sommaren och saknar aircondition. Företagets lösning: Drick mer vatten.

Många dagar står temperaturmätaren utomhus på mer än 25 grader. Då blir det betydligt varmare i UPS plåtburkar utan luftkonditionering. UPS-chaufförerna fruktar fortfarande den värsta värmeböljan. Chauffören Pamela Horn möter Transportarbetaren på vändplanen utanför UPS terminalområde i Jönköping.

– Vad gör man? Rutan har man alltid nedvevad. Den som har tur får köra en Iveco som har skjutdörr i hytten. Då kör man med den öppen.

Pamela Horn har jobbat som chaufför på UPS i fem år och det har varit samma i alla år. Ingen AC i bilarna och supervarmt på somrarna.

– Det blir värst i paketutrymmena. Då springer man gatlopp för att slippa vara inne i värmen.

Gör UPS någonting för att det inte ska vara outhärdligt de varma dagarna?

– I stället för AC får vi daglig information om att dricka mycket vatten.

Vi ringer chauffören Ronald Witkowski, Transportombud på UPS i Göteborg.

Hur varmt är det?

– Jättevarmt. Speciellt i de små bilarna där är det katastrofalt. De är klädda i aluminium från golv till tak. Det blir som en ugn. Kollegor har mätt upp nära 50 grader i bilen. Det är som att köra runt i en bastu.

UPS är ett av världens största transportföretag. Kritiken om AC är inte ny. Transport har försökt få till klimatsystem i bilarna sedan 1990-talet och i USA har de varma bilarna fått katastrofala följder.

I juni förra året dog en 24-årig chaufför av värmeslag i en av bolagets bilar. Enligt CBS News har Transports amerikanska motsvarighet Teamsters också försökt få till en förändring och har genomfört protester på flera håll i landet. Till den amerikanska nyhetskanalen säger UPS att det inte ansetts vara någon vits att installera AC eftersom förarna gör så många stopp.

I Malmö har regionala skyddsombudet Anders Palmqvist skickat in en begäran om att Arbetsmiljöverket ska agera för att budbilarna utrustas med AC. Liknande krav är på väg att skickas in på flera av UPS arbetsställen i Sverige. I svaret till Palmqvist säger UPS att vissa nyinköpta bilar har AC och att planen är att fler ska få det.

– Jag tänker på framtiden. Klimatet blir varmare och varmare och företaget gör ingenting åt problemen. Förr eller senare kommer en olycka som den i USA att ske. Jag hoppas att UPS tänker ett steg till och lyssnar på oss, säger Ronald Witkowski.

Transportarbetaren mejlade följande frågor till UPS presstjänst i Storbritannien:

Varför ingen air conditioning i era bilar?

Förarna beskriver en arbetsmiljö där de är indränkta i svett efter ett arbetspass. Anser ni att det är en rimlig arbetsmiljö?

Fackets skyddsombud har skickat in en begäran om att Arbetsmiljöverket ska ingripa angående bristen på air conditioning. Vilka åtgärder tänker ni vidta för att säkerställa att chaufförerna har en dräglig arbetsmiljö i den kommande värmeböljan?

Vi fick det här svaret:

“Safety is at the centre of all that we do, and we work to provide a safe and compliant working environment for all of our employees. We work with experts in heat safety to study working conditions and improve our trainings and protocols to help our employees work safely — especially on hot days. We continue to review solutions, including air conditioning, to improve airflow, temperature and comfort for our people.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    1 augusti, 2023

    AC borde vara standard i alla dagens fordon för att erbjuda en bra arbetsmiljö för förarna.De som arbetar på kontor hade aldrig accepterat att arbeta under samma förhållanden som förare blir tvungen att göra under sommarmånaderna.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.