UPS-förare: Press och stress leder till fusk
Åkeri. Orimliga prestationskrav, dåligt utrustade bilar och toppstyrning. Chaufförerna på UPS har tröttnat på bristerna på arbetsplatserna och börjat organisera sig.
United Parcel Service, UPS, är ett av världens största transportföretag – och företaget går bra. 84,9 miljoner kronor i vinst i den svenska verksamheten förra året. Vilket motsvarar lite mer än 113 000 kronor per anställd i Sverige.
Chaufförernas bidrag till vinsten kommer från paketutkörning. För tio år sedan gick de flesta paketen till företag. Nu är det många paket till privatpersoner.
35, 50, 80 ibland 100 paket ska köras ut på ett arbetspass. Tempot är högt från terminalerna hela vägen ut till slutkunden. Ibland orealistiskt högt.
Inte nog med tid
Nuno Blomqvist har kört UPS-paket i 16 år. Han har sett terminalen i Västerås växa och kunderna bli fler. Nuno Blomqvist har också berättat för tidningen Arbetet att han och kollegorna inte får nog med tid för att leverera sina paket.
Han spårar de värsta problemen till i början av pandemin. Ingen visste vartåt det barkade. Så UPS gjorde sig av med personal. För alla trodde att paketen skulle bli färre, men de blev fler.
Nuno Blomqvist och hans kollegor hade produktionsmål att följa. Från minsta antalet leveranser, till det högsta.
– Uträkningen blev utkastad. Det som kommer till bilen får man köra, oavsett hur mycket det är.
Periodvis är det väldigt mycket.
– Vi blir inte beordrade övertid eller utskällda som förut. Hinner man inte med så får man lösa paketen på annat sätt i stället. Det många gör då är att fulscanna paketen och lämna in dem på ett avhämtningsställe. Man skriver att vi har försökt leverera utan att ha gjort det.
Ljuger för kunderna
De bruna UPS-bilarna kan ibland vara så överfulla att det inte går att komma in i mittgången.
– Folk blir stressade och sedan ljuger vi för kunderna. Och vi chaufförer märker att vissa kunder har tappat förtroendet för oss och blivit irriterade. Det blir tröttsamt att förklara efter ett par år.
Enligt Nuno Blomqvist har han och kollegorna i Västerås blivit uppmanade att fuska om de har för mycket att köra ut. Tidigare kunde uppmaningarna komma på möten. Men efter en artikel i tidningen Arbetet förklarade cheferna att nu skulle förarna göra leveransförsök på alla paket.
– Det höll i ungefär tre dagar. Sedan upptäckte cheferna att folk inte hann med och det blev mycket returer till sajten. En chef sa till oss att vi inte skulle fulscanna något mer. Senare samma dag uppmanade en annan chef chaufförer att lämna in till utlämningsställe i alla fall.
Fusk förekommer fortfarande
Pamela Horn är klubbordförande på UPS i Jönköping. Där har uppmaningarna att fejka leveransförsök inte kommit lika tydligt, men problembilden är ändå densamma.
– Vi uppmanades att fuska av en tidigare chef. Men inte längre. Men det är fortfarande vissa som fuskar för att de inte hinner med. Man ljuger helt enkelt och säger att mottagaren inte var hemma.
– Huvudproblemet är samma för alla som jobbar på UPS. Vi har en ledning som inte vill lyssna på arbetarna och som inte förstår hur vår arbetsmiljö ser ut. Jobbet är jätteroligt, men vi har en arbetsbelastning som är mycket högre än för sju år sedan.
Träff på Transport i Göteborg
Nuno Blomqvist, Pamela Horn och flera andra UPS-anställda träffades hos Transport i Göteborg på Fjärde Långgatan i slutet av oktober. Där fick arbetarna dela med sig av erfarenheter och planen var att de skulle besöka UPS-sajten i Göteborg.
En annan som var med är Salah Mohammedsadik. Han jobbar som chaufför i Stockholm och hade sett fram emot att komma ut på terminalen i Göteborg, se hur de jobbar och prata arbetsmiljö med kollegorna där. Men han och de andra UPS:arna som kom till arbetsplatsen fick enbart vara i fikarummet.
– De sa att vi skulle störa produktionen. Men det är skitsnack. De ville inte att vi skulle prata med någon, säger Salah Mohammedsadik.
Salah Mohammedsadik har också kollegor som uppmanats att ljuga och säga att de försökt leverera paket utan att ha gjort det. Hans kollega kom på ett sätt att slippa uppmaningarna.
– Han sa: Skicka ett sms och säg det, annars gör jag det inte.
Samma problem
Efter två dagar i Göteborg åkte alla hem till sig.
– Jag tycker faktiskt att vi behöver varandra. Nu vet jag hur de har det på andra center. Ibland försöker UPS spela ut oss mot varandra och säga att vi i Jönköping har det bättre än vissa, eller att andra klarar mer än vi. Men vi har egentligen samma problem. En ledning som inte lyssnar, säger Pamela Horn.
Nuno Blomqvist:
– Jag är relativt ny som förtroendevald så det betyder mycket för mig att träffa andra som har samma driv till förändring. Vi har generellt samma problem. En arbetsgivare som vill pressa ut så mycket som möjligt från varje chaufför. De vill ha 110 procent och lite till.