Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.
Close
Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.
Close
Arbetsmiljö

UPS-förare: Press och stress leder till fusk

Åkeri. Orimliga prestationskrav, dåligt utrustade bilar och toppstyrning. Chaufförerna på UPS har tröttnat på bristerna på arbetsplatserna och börjat organisera sig.

United Parcel Service, UPS, är ett av världens största transportföretag – och företaget går bra. 84,9 miljoner kronor i vinst i den svenska verksamheten förra året. Vilket motsvarar lite mer än 113 000 kronor per anställd i Sverige.

Chaufförernas bidrag till vinsten kommer från paketutkörning. För tio år sedan gick de flesta paketen till företag. Nu är det många paket till privatpersoner.

35, 50, 80 ibland 100 paket ska köras ut på ett arbetspass. Tempot är högt från terminalerna hela vägen ut till slutkunden. Ibland orealistiskt högt.

Inte nog med tid

Nuno Blomqvist har kört UPS-paket i 16 år. Han har sett terminalen i Västerås växa och kunderna bli fler. Nuno Blomqvist har också berättat för tidningen Arbetet att han och kollegorna inte får nog med tid för att leverera sina paket.

Han spårar de värsta problemen till i början av pandemin. Ingen visste vartåt det barkade. Så UPS gjorde sig av med personal. För alla trodde att paketen skulle bli färre, men de blev fler.

Nuno Blomqvist och hans kollegor hade produktionsmål att följa. Från minsta antalet leveranser, till det högsta.

– Uträkningen blev utkastad. Det som kommer till bilen får man köra, oavsett hur mycket det är.

Periodvis är det väldigt mycket.

– Vi blir inte beordrade övertid eller utskällda som förut. Hinner man inte med så får man lösa paketen på annat sätt i stället. Det många gör då är att fulscanna paketen och lämna in dem på ett avhämtningsställe. Man skriver att vi har försökt leverera utan att ha gjort det.

Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John AntonssonTransport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John Antonsson
Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John Antonsson

Ljuger för kunderna

De bruna UPS-bilarna kan ibland vara så överfulla att det inte går att komma in i mittgången.

– Folk blir stressade och sedan ljuger vi för kunderna. Och vi chaufförer märker att vissa kunder har tappat förtroendet för oss och blivit irriterade. Det blir tröttsamt att förklara efter ett par år.

Enligt Nuno Blomqvist har han och kollegorna i Västerås blivit uppmanade att fuska om de har för mycket att köra ut. Tidigare kunde uppmaningarna komma på möten. Men efter en artikel i tidningen Arbetet förklarade cheferna att nu skulle förarna göra leveransförsök på alla paket.

– Det höll i ungefär tre dagar. Sedan upptäckte cheferna att folk inte hann med och det blev mycket returer till sajten. En chef sa till oss att vi inte skulle fulscanna något mer. Senare samma dag uppmanade en annan chef chaufförer att lämna in till utlämningsställe i alla fall.

Fusk förekommer fortfarande

Pamela Horn är klubbordförande på UPS i Jönköping. Där har uppmaningarna att fejka leveransförsök inte kommit lika tydligt, men problembilden är ändå densamma.

– Vi uppmanades att fuska av en tidigare chef. Men inte längre. Men det är fortfarande vissa som fuskar för att de inte hinner med. Man ljuger helt enkelt och säger att mottagaren inte var hemma.

– Huvudproblemet är samma för alla som jobbar på UPS. Vi har en ledning som inte vill lyssna på arbetarna och som inte förstår hur vår arbetsmiljö ser ut. Jobbet är jätteroligt, men vi har en arbetsbelastning som är mycket högre än för sju år sedan.

UPS-förarna Nuno Blomqvist (Västerås), Pamela Horn (Jönköping) och Salah Mohammedsadik (Stockholm). Foto: John Antonsson
UPS-förarna Nuno Blomqvist (Västerås), Pamela Horn (Jönköping) och Salah Mohammedsadik (Stockholm). Foto: John Antonsson

Träff på Transport i Göteborg

Nuno Blomqvist, Pamela Horn och flera andra UPS-anställda träffades hos Transport i Göteborg på Fjärde Långgatan i slutet av oktober. Där fick arbetarna dela med sig av erfarenheter och planen var att de skulle besöka UPS-sajten i Göteborg.

En annan som var med är Salah Mohammedsadik. Han jobbar som chaufför i Stockholm och hade sett fram emot att komma ut på terminalen i Göteborg, se hur de jobbar och prata arbetsmiljö med kollegorna där. Men han och de andra UPS:arna som kom till arbetsplatsen fick enbart vara i fikarummet.

– De sa att vi skulle störa produktionen. Men det är skitsnack. De ville inte att vi skulle prata med någon, säger Salah Mohammedsadik.

Salah Mohammedsadik har också kollegor som uppmanats att ljuga och säga att de försökt leverera paket utan att ha gjort det. Hans kollega kom på ett sätt att slippa uppmaningarna.

– Han sa: Skicka ett sms och säg det, annars gör jag det inte.

Samma problem

Efter två dagar i Göteborg åkte alla hem till sig.

– Jag tycker faktiskt att vi behöver varandra. Nu vet jag hur de har det på andra center. Ibland försöker UPS spela ut oss mot varandra och säga att vi i Jönköping har det bättre än vissa, eller att andra klarar mer än vi. Men vi har egentligen samma problem. En ledning som inte lyssnar, säger Pamela Horn.

Nuno Blomqvist:

– Jag är relativt ny som förtroendevald så det betyder mycket för mig att träffa andra som har samma driv till förändring. Vi har generellt samma problem. En arbetsgivare som vill pressa ut så mycket som möjligt från varje chaufför. De vill ha 110 procent och lite till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.