Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.
Close
Funktionärer, skyddsombud och förtroendevalda från Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg.
Close
Arbetsmiljö

UPS-förare: Press och stress leder till fusk

Åkeri. Orimliga prestationskrav, dåligt utrustade bilar och toppstyrning. Chaufförerna på UPS har tröttnat på bristerna på arbetsplatserna och börjat organisera sig.

United Parcel Service, UPS, är ett av världens största transportföretag – och företaget går bra. 84,9 miljoner kronor i vinst i den svenska verksamheten förra året. Vilket motsvarar lite mer än 113 000 kronor per anställd i Sverige.

Chaufförernas bidrag till vinsten kommer från paketutkörning. För tio år sedan gick de flesta paketen till företag. Nu är det många paket till privatpersoner.

35, 50, 80 ibland 100 paket ska köras ut på ett arbetspass. Tempot är högt från terminalerna hela vägen ut till slutkunden. Ibland orealistiskt högt.

Inte nog med tid

Nuno Blomqvist har kört UPS-paket i 16 år. Han har sett terminalen i Västerås växa och kunderna bli fler. Nuno Blomqvist har också berättat för tidningen Arbetet att han och kollegorna inte får nog med tid för att leverera sina paket.

Han spårar de värsta problemen till i början av pandemin. Ingen visste vartåt det barkade. Så UPS gjorde sig av med personal. För alla trodde att paketen skulle bli färre, men de blev fler.

Nuno Blomqvist och hans kollegor hade produktionsmål att följa. Från minsta antalet leveranser, till det högsta.

– Uträkningen blev utkastad. Det som kommer till bilen får man köra, oavsett hur mycket det är.

Periodvis är det väldigt mycket.

– Vi blir inte beordrade övertid eller utskällda som förut. Hinner man inte med så får man lösa paketen på annat sätt i stället. Det många gör då är att fulscanna paketen och lämna in dem på ett avhämtningsställe. Man skriver att vi har försökt leverera utan att ha gjort det.

Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John AntonssonTransport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John Antonsson
Transport besökte UPS-terminalen i Göteborg. Företaget har här fått föreläggande med vite på sammanlagt 1,2 miljoner kronor för brister i arbetsmiljön där. Foto: John Antonsson

Ljuger för kunderna

De bruna UPS-bilarna kan ibland vara så överfulla att det inte går att komma in i mittgången.

– Folk blir stressade och sedan ljuger vi för kunderna. Och vi chaufförer märker att vissa kunder har tappat förtroendet för oss och blivit irriterade. Det blir tröttsamt att förklara efter ett par år.

Enligt Nuno Blomqvist har han och kollegorna i Västerås blivit uppmanade att fuska om de har för mycket att köra ut. Tidigare kunde uppmaningarna komma på möten. Men efter en artikel i tidningen Arbetet förklarade cheferna att nu skulle förarna göra leveransförsök på alla paket.

– Det höll i ungefär tre dagar. Sedan upptäckte cheferna att folk inte hann med och det blev mycket returer till sajten. En chef sa till oss att vi inte skulle fulscanna något mer. Senare samma dag uppmanade en annan chef chaufförer att lämna in till utlämningsställe i alla fall.

Fusk förekommer fortfarande

Pamela Horn är klubbordförande på UPS i Jönköping. Där har uppmaningarna att fejka leveransförsök inte kommit lika tydligt, men problembilden är ändå densamma.

– Vi uppmanades att fuska av en tidigare chef. Men inte längre. Men det är fortfarande vissa som fuskar för att de inte hinner med. Man ljuger helt enkelt och säger att mottagaren inte var hemma.

– Huvudproblemet är samma för alla som jobbar på UPS. Vi har en ledning som inte vill lyssna på arbetarna och som inte förstår hur vår arbetsmiljö ser ut. Jobbet är jätteroligt, men vi har en arbetsbelastning som är mycket högre än för sju år sedan.

UPS-förarna Nuno Blomqvist (Västerås), Pamela Horn (Jönköping) och Salah Mohammedsadik (Stockholm). Foto: John Antonsson
UPS-förarna Nuno Blomqvist (Västerås), Pamela Horn (Jönköping) och Salah Mohammedsadik (Stockholm). Foto: John Antonsson

Träff på Transport i Göteborg

Nuno Blomqvist, Pamela Horn och flera andra UPS-anställda träffades hos Transport i Göteborg på Fjärde Långgatan i slutet av oktober. Där fick arbetarna dela med sig av erfarenheter och planen var att de skulle besöka UPS-sajten i Göteborg.

En annan som var med är Salah Mohammedsadik. Han jobbar som chaufför i Stockholm och hade sett fram emot att komma ut på terminalen i Göteborg, se hur de jobbar och prata arbetsmiljö med kollegorna där. Men han och de andra UPS:arna som kom till arbetsplatsen fick enbart vara i fikarummet.

– De sa att vi skulle störa produktionen. Men det är skitsnack. De ville inte att vi skulle prata med någon, säger Salah Mohammedsadik.

Salah Mohammedsadik har också kollegor som uppmanats att ljuga och säga att de försökt leverera paket utan att ha gjort det. Hans kollega kom på ett sätt att slippa uppmaningarna.

– Han sa: Skicka ett sms och säg det, annars gör jag det inte.

Samma problem

Efter två dagar i Göteborg åkte alla hem till sig.

– Jag tycker faktiskt att vi behöver varandra. Nu vet jag hur de har det på andra center. Ibland försöker UPS spela ut oss mot varandra och säga att vi i Jönköping har det bättre än vissa, eller att andra klarar mer än vi. Men vi har egentligen samma problem. En ledning som inte lyssnar, säger Pamela Horn.

Nuno Blomqvist:

– Jag är relativt ny som förtroendevald så det betyder mycket för mig att träffa andra som har samma driv till förändring. Vi har generellt samma problem. En arbetsgivare som vill pressa ut så mycket som möjligt från varje chaufför. De vill ha 110 procent och lite till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.