UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …
Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.
I såväl Malmö som Göteborg och Stockholm vittnar fackligt aktiva om att paketjätten UPS satt i system att driva terminaler där mycket av det tunga arbetet sker manuellt. Paket som kan väga upp till 70 kilo hanteras i stor utsträckning utan lyfthjälpmedel.
Facket och Arbetsmiljöverket har slagit ner på hanteringen, som innebär stor risk för olyckor och belastningsskador.
Vid Sturups flygplats beslutade Arbetsmiljöverket nyligen om ett vitesföreläggande på 600 000 kronor – om inte UPS genomför en lång rad förbättringar. Åtgärderna ska vara genomförda till den 1 mars 2021.
På terminalen i Järfälla får UPS längre tid på sig. Den 1 mars 2022 ska bristerna vara borta.
I Järfälla gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion hösten 2019. Myndigheten fann att tunga paket hanteras med handkraft vid flertalet av arbetsstationerna.
UPS uppmanades att göra riskbedömningar och själva skatta hur stor belastningen är på terminalarbetarna.
Vid en ny inspektion i januari 2020 hade UPS gjort riskbedömningar. Fast vid en av de tyngsta arbetsstationerna, ”Pallet area”, tog företaget bara med paketen som väger mellan 10 och 15 kilo. Inte de tyngre.
Ändå hamnade arbetet högt på den riskskala som Arbetsmiljöverket använder.
Myndigheten slår också ner på att terminalarbetarna lyfter tunga bördor från golvet och över axelhöjd. Precis som vid anläggningen på Sturup är det ofta trångt om utrymme där arbetet utförs. Även den en faktor som ökar risken för skador.
I vitesföreläggandet noteras att arbetstagarna har små möjligheter att påverka arbetet, något som försvårar arbetsrotation och återhämtning.